۱۱ کتاب جدید کنگره ملی ۲۴ هزار شهید پایتخت رونمایی شد؛

سردار حسن‌زاده: کتاب ابزار مهم انتقال فرهنگ شهادت/ فعالیت کنگره ۲۴ هزار شهید پایتخت باید در اوج بماند

فرمانده سپاه تهران بزرگ با بیان اینکه کتاب یکی از ابزارهای مهم برای ترویج فرهنگ شهادت است، گفت: فعالیت‌های کارگروه‌های کنگره ملی ۲۴ هزار شهید پایتخت باید در اوج بماند.
کد خبر: ۶۴۱۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲ - 31December 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ هنر دفاع‌پرس، مراسم رونمایی از ۱۱ عنوان اثر جدید کنگره ملی ۲۴ هزار شهید پایتخت با حضور سردار «حسن حسن‌زاده» فرمانده سپاه تهران بزرگ، «علیرضا فخاری» استاندار تهران، امیرسرتیپ محمدرضا فولادی رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، سردار «عباسعلی محمدیان» فرمانده انتظامی تهران بزرگ تهران، سردار «محسن شیخی» جانشین مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، خانواده‌های شهدا و جمعی از نویسندگان در استانداری تهران برگزار شد.

فخاری: حرکت شهدا همراه با عزت بخشی بوده است
در ابتدا فخاری استاندار تهران ضمن گرامیداشت روز بصیرت و ولادت حضرت زهرا (س) اظهار داشت: امروز ما برای آنچه به عنوان دستاوردهای اولیه فرهنگی که با تلاش‌های فرمانده سپاه تهران در راستای نماد سازی از شهدا است به این مراسم آمده‌ایم تا از آنها رونمایی کنیم.

وی ادامه داد: امروز نه برای روز جاری بلکه برای ثبت در تاریخ باید تلاش مضاعف کنیم تا آنچه از شهدا مانده است را برای نسل‌های جدید و آینده حفظ کنیم و نشر دهیم. حرکت شهدا همراه با عزت بخشی بوده است. آنها بدون منت و چشم داشت و در فرازی از تبعیت پذیری مسیر خدایی را طی کرده‌اند و ما تکلیف داریم که این راه را همواره نورانی نگه داریم.

استاندار تهران با اشاره به اینکه شهدا زمینه ساز تولید فرهنگ بوده‌اند، عنوان کرد: ارزش‌های پایداری همچون استقامت و ایستادگی، ملت سازی و تمدن سازی حاصل خون شهدا است. ما باید با الگو گیری از سیدالشهدا این فرهنگ را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

فولادی: شهید آبشناسان استاد برادران سپاهی شد

در ادامه، امیر سرتیپ محمدرضا فولادی رییس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش و رییس کمیته شهدای ارتش در کنگره ملی ۲۴ هزار شهید پایتخت در سخنانی گفت:  یکی از آثاری که در این مراسم از آن رونمایی می‌شود به شهید حسن آبشناسان اختصاص دارد. او در خانواده‌ای با اصالت در امام‌زاده یحیی به دنیا آمد.

وی ادامه داد: این شهید در دوران دانشجویی به تحصیل، تهذیب و ورزش بسیار اهمیت داد و با موفقیت آنها را سپری کرد. پس از دوره دانشجویی به لشکر ۹۲ زرهی اهواز منتقل شد. او سال ۵۴ به پافوس و سال ۵۵ در مسابقات ورزشی در اسکاتلند نفر اول می‌شود. او به همراه سایر همرزمانش پس از پایان مسابقات محیط جنگل و کوهستان را پاکسازی کرد. مسول مسابقات به او می‌گوید: ژنرال شما چرا این کار را انجام می‌دهید؟» او می گوید: «پاکسازی کوهستان و‌ محیط زیست ژنرال و زیر دست نمی‌شناسد. آن به همه ما تعلق دارد» برای همین کاپ اخلاق مسابقات را هم دریافت می‌کند.

سردار حسن‌زاده: کتاب ابزار مهم انتقال فرهنگ شهادت/ فعالیت کنگره ۲۴ هزار شهید پایتخت باید در اوج بماند

فولادی خاطرنشان کرد: ۶ هزار و ۵۳۱ شهید از لشکر ۲۱ حمزه (لشکر ۱ گارد) در دفاع مقدس به ثبت رسیده است. برای او فرقی نمی‌کرد چه کسی فرمانده است و از فرمانده  در کمال خضوع تبعیت داشت. در جنوب آموزش‌های چریکی را راه اندازی کرد. در یک عملیات ژنرال قادر عبدالحمید را  که از مسابقات اسکاتلند می‌شناخت را دستگیر کرد. به دلیل درخشش در جبهه جنوب صدام برای سرش جایزه تعیین کرد. نامه‌ای از سوی سردار محسن رضایی وجود دارد که از ارتش تقاضای یک افسر کرده بود تا به نیروهای سپاهی آموزش جنگ‌های نامنظم بدهد، بنابراین شهید آبشناسان به مدت سه ماه به عنوان استاد به برادران سپاهی آموزش می‌داد. آبشناسان در عملیات قادر به شهادت رسید. او همیشه در حالی که یک کلاس بر دوش داشت در خط مقدم بر اثر ترکش خمپاره شهید شد.

مخدومی: کتاب‌های تجمیعی شهدا اهمیت دارند

در ادامه رحیم مخدومی، نویسنده حوزه ایثار و شهادت پیرامون فرهنگ نامه شهدای فرماندهی انتظامی تهران بزرگ توضیح داد: این فرهنگ‌نامه با همکاری ۳۰ نفر از مولفین آماده شده است.  قطعا به دلیل محدودیت‌های موجود نتوانستیم درباره تمام شهدای نیروی انتظامی در این فرهنگ نامه بنویسیم.

وی گفت: از تمامی مسولین می‌خواهم که در خصوص کتاب‌های تجمیعی شهدا گام بردارند. تا حداقل چکیده‌ترین مطلب درباره شهدا به چاپ برسد.

سردار حسن‌زاده: کتاب ابزار مهم انتقال فرهنگ شهادت/ فعالیت کنگره ۲۴ هزار شهید پایتخت باید در اوج بماند

سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران در بخش دیگر این مراسم اظهار داشت: تمام مطالب، سخنان و فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره شهدا و خانواده آنها را جمع آوری کرده‌ایم. ایشان به زنده نگه داشتن فرهنگ و سیره شهدا و انتقال آن به نسل آینده همواره تأکید دارند. همچنین ایشان عنوان می‌کنند که شهدا الگو هستند. علاوه بر این تأکید بر تولیدات فرهنگی در قالب‌های مختلف هم از دیگر فرمایشات ایشان است.

وی عنوان کرد: هزار کتاب را در کنگره ملی شهدای پایتخت هدف گذاری کرده‌ایم. قرار است  تا اجلاسیه ۲۰۰ عنوان کتاب رونمایی شود. با آثار امروز حدود ۱۰۰ کتاب رونمایی شده است. از پس از جنگ تا کنون سپاه تهران شهدایی تقدیم کرده است.  «عطر دل‌انگیز» نام یکی از آثار امروز است که رونمایی می‌شود. «ترور در تهران» عنوان کتاب دیگر است. در تهران ۱۳۳۳ نفر در ترور و بمب‌گذاری‌ها به شهادت رسیده‌اند. بالغ بر ۸۰۰ نفر در تهران ترور شده‌اند و در ۶۰۳ نقطه مشهد شهید داریم. 

دبیرکل کنگره ملی ۲۴ هزار شهید پایتخت ادامه داد: اغلب کمیته‌ها فرهنگ‌نامه شهدای خود را به چاپ رسانده‌اند. «آسمان شناس» هم اثری درباره شهید آبشناسان است. «زخم پاییز»، «ماجرای امروز»، «قهوه تلخ در مرصاد»، «عروج شاخه زیتون»، «فرهنگ‌نامه شهدای فرماندهی انتظامی تهران»، «ماه تمام»،  از دیگر آثار هستند که رونمایی می‌شوند.

سردار حسن‌زاده: کتاب ابزار مهم انتقال فرهنگ شهادت/ فعالیت کنگره ۲۴ هزار شهید پایتخت باید در اوج بماند

وی به شهدای سال گذشته اشاره کرد و گفت: ما در سال گذشته سه شهید مدافع امنیت تقدیم کردیم که بسیار خاص هستند. «کتاب زخم» پاییز درباره شهید پوریا احمدی است. همچنین شهیدان آرمان علی‌وردی و عجمیان هم از شهدای مظلوم ما هستند. برای شهدا باید مانند مقام معظم رهبری کار کنیم. هر کاری که می‌توانیم باید انجام بدهیم.

فرمانده سپاه تهران کتاب را ابراز مهم انتقال مفهوم شهادت دانست و خاطرنشان کرد: ۲۲ روز تا آغاز  کنگره ملی ۲۴ هزار شهید پایتخت باقی مانده است. باید تمام ۲۸ کمیته فعالیت خود را با جدیت ادامه دهند و برای سال‌ها در اوج باقی بماند. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها