شهید قدس/ معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه:

محور مقاومت مدیون تلاش‌های حاج قاسم است/ ترامپ، پمپئو و مکنزی سه متهم اصلی پرونده شهید سلیمانی هستند

غریب‌آبادی گفت: سردار سلیمانی با اقداماتش جایگاه راهبردی ایران را در منطقه ارتقاء داد و محور مقاومت مدیون تلاش‌های حاج قاسم است.
کد خبر: ۶۴۳۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ - 07January 2024

ترامپ، پمپئو و مکنزی سه متهم اصلی پرونده شهید سلیمانی هستندبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «کاظم غریب‌آبادی» معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه در همایش «مرد میدان؛ حقوق بشر» اظهار داشت: اینکه رهبر انقلاب اسلامی حاج قاسم را یک مکتب و مسیر دانستند به خاطر اخلاص عمل و ولایت پذیری، مردم‌داری ایشان بود.

وی افزود: شهید سلیمانی یک استراتژیست بزرگ نظامی در منطقه بود. طراحی‌هایی که در منطقه چه در بحث گروهک‌های تروریستی و چه مسائل سیاسی می‌شد حاج قاسم همیشه این طراحی‌ها را شکست می‌داد. او شجاع و بی باک بود و همواره کنار سربازان مشغول نبرد و در صحنه بود.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه ادامه داد: حاج قاسم خدمات گسترده برای ایران و منطقه و حریم اهل بیت داشت؛ اینکه اگر با داعش در عراق و سوریه نمی‌جنگیدیم باید در ایران با آن‌ها می‌جنگیدیم یک واقعیت است.

وی بیان داشت: این در حالی بود که ائتلاف آمریکا و جهان برای نجات داعش بود. همچنین محور مقاومت مدیون تلاش‌های حاج قاسم است. او خدمت بزرگی به اسلام و مسلمانان داشت. داعش را آمریکا ایجاد کرد و خودشان هم آمدند و این را گفتند، اما از داعش و اقداماتش برای لکه دار کردن نام مسلمانان استفاده کردند. اما مقابله حاج قاسم این پیام را داشت که ما با سوء استفاده از اسلام و مسلمانی از سوی داعش مخالف هستیم.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه خاطرنشان کرد: ترامپ، پمپئو و مکنزی، رئیس پیشین سازمان تروریستی سنتکام، سه متهم اصلی پرونده کیفری حاج قاسم سلیمانی هستند.

وی بیان داشت: حداقل مجازاتشان عدم احساس امنیتی است که دارند و می‌بینید سالیانه چقدر برای حفاظت از این‌ها هزینه می‌شود، اما این‌ها باید مجازاتشان را متحمل شوند.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه اظهار کرد: اقدام آمریکایی‌ها در ترور سردار، نقض تمام قواعد منشور ملل متحد است. گزارشگر ویژه سازمان ملل هم این را اعلام کردند که اقدام ترور نقض منشور سازمان ملل و استاندارد‌های اصل منع توسل به زور و قوانین و حقوق بین‌الملل و اقدام غیر قانونی بوده است و گفت اینکه آمریکایی‌ها گفتند شهید سلیمانی تروریسم بود و حق داشتیم ترور کنیم یک بهانه غیرقانونی است.

وی گفت: ما و آمریکا عضو کنواسنیون ۱۹۷۳ هستیم و رئیس کشور و کارمندان وابسته اگر در کشوری در حین مأموریت باشند و کسی مرتکب قتل یا تعرض به آن‌ها شود جرم است. حتی حاکمیت داخلی عراق را هم آمریکایی‌ها نقض کردند و دولت عراق هم دو نامه فرستادند و اقدام آمریکا را محکوم کردند و خواهان پیگیری اقدام این کشور شدند.

غریب‌آبادی اظهار کرد: ما سه مسیر پیگیری قضایی در نظام ایران، قلمرو عراق و دیگری پیگیری‌های بین المللی را طراحی کردیم. در فضای بین‌الملل هم تنها مرجعی که صالح است دیوان بین‌المللی دادگستری است.

وی بیان داشت: بعد از تحقیقات گسترده کیفرخواست در خردادماه سال جاری تهیه شد و دو اتهام است؛ اقدام تروریستی و تأمین مالی تروریسم. البته پرونده منحصر به متهمان آمریکایی نیست از پنج الی شش کشور دیگر هم ما مستنداتی داشتیم که باید بررسی می‌شد و قرار شد در مرحله اول متهمان آمریکایی پیگیری شوند. انگلیس و آلمان هم در این قضیه متهمانی دارند. دادگاه ویژه تشکیل شده و اوایل سال آینده اولین جلسه دادگاه در کشور برگزار می‌شود.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه اعلام کرد: در عراق تحقیقات ادامه دارد، اما یکی از درخواست‌های ما این است که به تحقیقات هر چه سریع‌تر پایان دهند و کیفرخواست را ارایه کنند و ان‌شاءالله شاهد رسیدگی قضایی در عراق هم خواهیم بود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار