تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع):

انتخابات تضمین کننده استحکام نظام اسلامی در مقابل بدخواهان است

حجت‌الاسلام «کلانتری» گفت: رقابت در انتخابات در جمهوری اسلامی را رقابت میان جریانات انقلابی، ولایی و معتقد به نظام است و انتخابات به عنوان امری تضمین کننده در استحکام نظام اسلامی در مقابل بدخواهان قرار دارد.
کد خبر: ۶۴۵۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳ - 19January 2024
انتخابات؛ تضمین کننده استحکام نظام اسلامی در مقابل بدخواهانبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شیراز، حجت‌الاسلام والمسلمین «ابراهیم کلانتری» تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) در شصت و یکمین جلسه از سلسله مباحث «جهاد تبیین» با موضوع «اهمیت انتخابات و شرایط یک رقابت سالم انتخاباتی» در ابتدای این جلسه ضمن تبریک ایام خجسته ماه رجب، اظهار داشت: امیدواریم این ماه مقدمه‌ای برای حضور در ماه مبارک شعبان و سفره ضیافت‌الله در ماه رمضان باشد و توفیق داشته باشیم به نحو احسن از این ایام بهره برده و مقدماتی را برای کسب مقام بندگی خداوند بزرگ فراهم کنیم؛ این‌ها فرصت‌هایی است که خداوند به انسان می‌دهد.
 
وی در ادامه به موضوع «اهمیت انتخابات و شرایط یک رقابت سالم انتخاباتی» پرداخت و گفت: با توجه به اهمیت مسئله انتخابات ۱۱ اسفندماه، لازم است جلسات متعددی را در تشریح ابعاد مختلف و حیاتی انتخابات برگزار کنیم تا نیرو‌های مؤمن و متعهد از هم اکنون رسالت دینی، ملی و انقلابی خود را در این خصوص به درستی بدانند و قبل از فوت فرصت اقدام لازم را انجام دهند. 
 
تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع) افزود: در جلسه‌ای که پیش از این داشتیم، بر این نکته تأکید شد که اصل انتخابات در کشور ما در حقیقت یکی از دستاورد‌های بزرگ انقلاب اسلامی است، چرا که قبل از پیروزی انقلاب در کشور ما چیزی به نام انتخابات به معنی حقیقی کلمه وجود نداشت و این انقلاب بود که واژه‌ای به نام رفراندوم و انتخابات را در ادبیات سیاسی کشور ما وارد کرد و در مقام عمل نیز حتی در سخت‌ترین شرایط بر آن استوار ماند.
 
رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی گفت: مردم، صندوق رأی را بعد از انقلاب دیدند و رأی دادن را یاد گرفتند و تمرین کردند؛ بر خلاف کشور‌هایی که دستشان در دست استکبار است و هنوز تفاوت میان صندوق رأی و صندوق میوه را نمی‌دانند. این انقلاب، پس از این‌که از زیر یوغ آمریکا و سلطه استکبارخارج شد، و با رأی، انتخابات و رفراندوم آشنا شد، تا به امروز به شدت مورد هجمه آمریکا و ایادی استکبار قرار گرفت. معلوم می‌شود درد آن‌ها، درد انتخابات و دموکراسی و صندوق رأی نبوده و نیست، بلکه هر جا منافع مادی آن‌ها بیشتر مطرح باشد، با همه وجود حضور دارند و کشتار به راه می‌اندازند و حقوق بشر برای آن‌ها ارزشی ندارد و در آنجا که منافعشان اقتضا کند، کشتن هزاران انسان هم، هیچ نگرانی برایشان ندارد. دائماً این دستاورد بزرگ را باید برای نسل جوان تشریح کرد که این نسل گمان نکند این‌ها از قبل وجود داشته است و انقلاب کاری نکرده است. 
 
کلانتری ادامه داد: اگر بخواهیم همین لیست را تکمیل کنیم، صد‌ها نمونه از همین دستاورد‌ها در انقلاب وجود دارد. جوانی که امروز در دانشگاه هست و کوله‌ای پر از نقد نظام بر دوش خود نهاده است، حضورش در همین دانشگاه هم جزء دستاورد‌های این انقلاب است. ماشین، جاده، برق، گاز، تلفن، راه‌آهن و فرودگاه و. یا قبل از انقلاب وجود خارجی نداشته و یا اگر بوده است تنها در اختیار طبقه خاصی از دولتمردان و سرمایه‌داران کشور بوده که به برکت انقلاب، توسعه پیدا کرده است و همه مردم ایران در شهر و روستا و بخش از آن بهره‌مند شده اند.
 
عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، اظهار کرد: حضرت امام (قدس سره) از سال ۱۳۴۱ به نقش بسیار مهم مردم در انقلاب اشاره کردند. یعنی در دی ماه سال ۱۳۴۱ وقتی انقلاب سفید شاه و ملت مطرح شد، و در بهمن ماه همان سال رفراندوم انقلاب سفید برگزار شد، در جلسه‌ای که مراجع قم داشتند، حضرت امام جمله‌ای را خطاب به مراجع تراز اول آن روز فرمودند که شاه در انجام انقلاب سفید شاه و ملت و برگزاری رفراندوم جدی است و آن را انجام می‌دهد و مخالفت ما راه بسیار سختی است و به این راحتی تمام نمی‌شود، هرکس که می‌خواهد در عرصه مبارزه بماند بماند، ولی این راه سختی زیادی دارد که ممکن است، زندانی شدن، محرومیت، شکنجه و حتی کشته شدن در پی داشته باشد. در این جلسه، حضرت امام (ره)، حضرت آیت الله گلپایگانی، آیت الله مرعشی نجفی، آیت الله شریعتمداری و آیت الله مرتضی حائری که میزبان جلسه بودند، حضور داشتند. امام (ره) در نهایت فرمودند ما باید به سمت بیدار کردن مردم برویم چرا که اگر مردم بیدار شوند و احساس وظیفه کنند، توپ و تانک هم نمی‌تواند در مقابل مردم مقاومت کند.
 
وی ادامه داد: امام (رحمت الله علیه) از روز اول معتقد بودند و در سیره عملی ایشان هم به وضوح دیده می‌شد که کار اصلی به دست خود مردم مؤمن و مسلمان است و تا آخرین روز، امام (ره) به این حرف معتقد بود. مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، در دیدار با ائمه محترم جمعه کشور فرمودند: «حضور مردم در انتخابات به معنای حقیقی کلمه لازم است؛ البته انتخابات صرفاً تکلیف نیست بلکه حق مردم است که بتوانند قانون‌گذاران، مجریان قانون و یا اعضای مجلس خبرگان را انتخاب کنند.» (۲۶/۱۰/۱۴۰۲). همه کاره خود مردم هستند. پس این شبهه که نظام، زمانی‌که نیاز دارد به سراغ مردم می‌آید و در مواقعی که نیاز ندارد، کاری به مردم ندارد، کذب محض است. یکی از ارکان اصلی نظام اسلامی، مردم هستند. شاید مشابه چنین نظام مردمی، به این شکل، در دنیا وجود نداشته باشد، که هم رهبران این نظام به جایگاه ویژه مردم معتقدند و بدان ایمان دارند؛ هم خود مردم، با اعتقاد به صحنه وارد می‌شوند؛ هر دو طرف با ایمان و اعتقاد است؛ لذا زمانی که مردم وارد صحنه می‌شوند، تا آخر خط و حتی مرز شهادت را هم به حساب آورده و حضور می‌یابند. در دفاع مقدس، همه شاهد آن بوده‌اند و در تاریخ با عظمت انقلاب ثبت شده است. بعد از دفاع مقدس نیز، همین‌گونه بوده است. نمونه دیگر آن، مدافعان حرم هستند که بدون اجبار، هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر به شهادت رسیده‌اند و این جریان بحمدالله تا امروز استمرار دارد؛ لذا مردم را جزء پایه‌های اساسی انقلاب می‌دانیم.
 
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه انقلاب متعلق به خود مردم است که آن را رقم زدند، گفت: «یرواند آبراهامیان» در کتاب خود با عنوان «ایران بین دو انقلاب» نوشته است؛ بزرگ‌ترین انقلاب مردمیِ جهان، در ایران رقم خورد، که چنین انقلابی در تاریخ، مشابهی ندارد. از همه طبقات و اصناف و جریانات، مشارکت کردند تا این انقلاب به پیروزی رسید. این‌ها مؤیّد اصل انتخابات و مردمی بودن نظام اسلامی است. در اندیشه اسلام ناب، مردم دارای جایگاه خاص و نقش صد درصدی هستند. زمانی‌که گفته می‌شود ولایت از ناحیه خداوند، انتصابی است، به معنای تشریع حکم ولایت از ناحیه خداوند است؛ مانند تشریع حکم نماز و تشریع وجوب حکم روزه. ما در اصل تشریع، نقشی نداریم؛ ما در هیچ‌کدام از احکام الهی نقش نداریم. برای «أَقِمِ الصَّلَاةَ» (سوره طه، آیه ۱۴) و «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ» (سوره بقره آیه ۱۸۳)، ما رأی نداده‌ایم، بلکه حکم خداست. اما در مرحله پیاده‌سازی، اجرا و اقدام برای عملی کردنِ حکم الله، همه‌ی نقش، متعلق به خود مردم به‌صورت صد درصد است. دو نوع صد درصد وجود دارد؛ در مقام تشریع حکم که صد درصد الهی است و در مقام اجرا، صد درصد مردمی است که آیا می‌توانیم حکم خدا را به اجرا در بیاوریم یا خیر. اگر به اجرا درآوریم به نفع خود عمل کرده‌ایم و اگر به اجرا در نیاید به ضرر ماست. البته کسی‌که حکم خداوند را زیر پا گذارد، مؤاخذه می‌شود و عقوبت به‌دنبال دارد. «إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا» (سوره انسان، آیه ۳) «ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر باشد (و پذیرا گردد) یا ناسپاس».
 
وی تصریح کرد: تشریع حکم خداوند یعنی این‌که مسیر مستقیم الهی مشخص است. وقتی که نظام جمهوری اسلامی بر همین مبنا شکل می‌گیرد، یک نظام بی‌نظیر می‌شود که به‌صورت توأمان هم مشروعیت الهی صد درصدی و هم مشروعیت مردمی صد درصدی حاصل شده است. در ادبیات سیاسی گاهی مقبولیت را با مشروعیت تعبیر می‌کنند. به عبارتی، نتیجه تشریع صد درصدی از ناحیه خداوند و مقبولیت صد درصدی از ناحیه مردم، یک نظام اسلامی است که امروزه در دنیا شاهد هستیم. مشابه آن، در پنج سال حکومت امام علی (ع) مشاهده شده است. امیرالمؤمنین (ع) دارای مشروعیت الهی بود و دارای نصب خاص از ناحیه خداوند بود، در بخشی از تاریخ، مردم در پشت این نصب قرار گرفتند و این نصب با اقدام مردم، به اجرا درآمد و یک نظام سیاسی بی‌نظیر شکل گرفت، نظامی که در رأس آن، امام منصوب از ناحیه خداوند حضور دارد و با پشتیبانی صد درصدی مردم، حکومت شکل می‌گیرد. در طول تاریخ که بنگرید، در بسیاری از جا‌ها حکومت تشکیل شده، اما فاقد مشروعیت الهی بوده است. قبل از امیرالمؤمنین (ع) هم به همین صورت بوده است. در طول تاریخ زیاد اتفاق افتاده و هم اکنون نیز اتفاق می‌افتد. اما نظامی که اساسش را خداوند ترسیم نموده و پیاده‌سازی آن را مردم انجام داده‌اند، مشابه آن در دوره معاصر، فقط در جمهوری اسلامی شکل گرفته است که حقیقتاً مایه افتخار است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: برخی بچه‌های انقلابی وارد فضای آکادمیک که می‌شوند، به محض شنیدن چند واژه انگلیسی، سست می‌شوند، یا به دلیل شنیدن برخی صحبت‌ها دچار تزلزل می‌شوند. به‌هیچ وجه، جای تزلزل ندارد. احسان طبری، رهبر حزب توده، بعد از دستگیری، در زندان کتابی با عنوان «کژ راهه» - خاطراتی از تاریخ حزب توده- نگاشت، وی که یکی از تئوریسین‌های اصلی حزب توده بود، پس از متنبه شدن، می‌نویسد؛ راهی که ملت ما آغاز کردند، راهی است که تازه آغاز شده و باید صبر کرد تا نورانیت این راه، سراسر دنیا را پر کند. وی معتقد است راه درازی در پیش است تا مردم دنیا متوجه این عظمت شوند. وی می‌افزاید، باعث افتخار مردم ایران است که توانسته یک راه نو در دنیای پر تلاطم امروز باز کند که بسیار طول می‌کشد تا مردم جهان متوجه عظمت این راه بزرگ و انقلاب بزرگ شوند.
 
تولیت حرم مطهر، خاطرنشان کرد: بدون ذره‌ای تردید در اندیشه ناب اسلامی، مردم جایگاه ویژه‌ای در ایجاد و استمرار و موفقیت نظام سیاسی اسلام دارند، یعنی یک نقش صد در صدی. از همین جاست که نظام سیاسی اسلام یک نظام منحصر به فرد در جهان معرفی می‌شود که همزمان و به صورت توأمان هم از مشروعیت الهی و هم از مشروعیت مردمی برخوردار می‌گردد. این ویژگی فقط منحصر به نظام جمهوری اسلامی و خود موجب فخر و مباهات ملت بزرگ ایران در عصر حاضر است. انتخابات تضمین کننده حفظ، استمرار و استحکام نظام اسلامی در مقابل بدخواهان و دشمنان است. حقیقتاً جای این نیست که کسی احساس یأس، تزلزل و ناامیدی کند و این، راه بزرگی است که خداوند، پیامبران بزرگ و اولیای الهی پیش پای ما گذارده‌اند و ما با افتخار این راه را طی خواهیم کرد. مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت حضور در انتخابات فرمودند: «حضور در انتخابات یکی از مستحکم‌ترین وسیله‌هایی است که این ملت می‌تواند آن را مثل یک زره پولادین در مقابل خود و در مقابل حمله دشمنان و سوءنیّت و بد دلىِ مستکبران و دخالت‌کنندگان نگه دارد. انتخابات بسیار مهمّ است» (بیانات در دیدار مردم قم، ۱۸/۱۰/۱۳۸۲). متوجه عظمت انتخاباتی که در ۱۱ اسفند برگزار می‌شود، باشید و با آمادگی حرکت کنید.
 
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، اظهار کرد: اهمیت انتخابات در نظام اسلامی تا حدی است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) حتی از آنان که نظام اسلامی را قبول ندارند به صراحت می‌خواهند که در انتخابات شرکت کنند: «بنده گفته‌ام و باز هم می‌گویم که آن کسانی که حتّی نظام را قبول ندارند بیایند در انتخابات شرکت کنند، رأی بدهند، امّا نه اینکه کسی که نظام را قبول ندارد، بخواهند مجلس بفرستند. هیچ‌جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد که [وقتی]ما گفتیم آقا شما که نظام را قبول نداری بیا، بگوید خیلی خب، پس اجازه بدهید من به کسی رأی بدهم که او هم نظام را قبول ندارد؛ این معنی ندارد. در هیچ‌جای دنیا در مراکز تصمیم‌گیری، آن کسی که اصل نظام کشور را قبول ندارد راه نمی‌دهند؛ [حتّی]یک جا‌هایی با اندک تهمتی طرف را کنار می‌زنند. همین کشور آمریکا که امروز خودش را نماد آزادی و مانند این‌ها معرّفی می‌کند و یک عدّه آدم‌های ساده‌لوح هم قبول می‌کنند و ترویج می‌کنند، در آن دورانی که جریان چپ در دنیا وجود داشت -این‌ها البتّه حالا مطرح نیست- این‌ها هرکسی را به اندک بیانی که نشان‌دهنده‌ی یک گرایش ضعیف به تفکّرات اقتصادیِ سوسیالیستی مثلاً بود، با قاطعیّت رد می‌کردند. کمونیست نبود، معتقد به کمونیسم هم نبود، معتقد به سوسیالیسم هم نبود، امّا [اگر]یک رگه‌ی مختصری در مسائل اقتصادی نشان می‌داد، ردّش می‌کردند؛ همین‌جایی که حالا اسم آزادی و اسم دموکراسی و مانند این‌ها را می‌آورند و به ما اعتراض می‌کنند که شما چرا شورای نگهبان دارید» (بیانات در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات ۳/۱۰/۱۳۹۴). با توجه به این فرمایشات معظم لَه، فردی که قرار است برای این کشور و این نظام و این ساختار، قانون‌گذاری کند، اگر معتقد به این نظام و ساختار نباشد، مانند این است که قرار است ساختمانی ساخته شود، ولی معمار معتقد است که این ساختمان باید از بین برود و از اساس آن را قبول ندارد، ولی اجازه می‌خواهد که آن را بسازد! این معنا ندارد، یعنی اجازه دهید مین‌گذاری‌ها را انجام دهم که به موقع فرو بریزد!
 
وی تصریح کرد: باید دقت کرد، فیلتر‌هایی که آمریکایی‌ها و غربی‌ها به‌کار می‌گیرند، به مراتب از فیلتر‌هایی که در جمهوری اسلامی هستوجود دارد، دقیق‌تر و حساس‌تر است، ولی دائماً فریاد می‌زنند که چرا در جمهوری اسلامی، فیلتر وجود دارد؟ فیلتر‌های ما که بسیار دقیق هم نیستند، گاهی مشاهده می‌شود که به عنوان مثال شتری هم از آن رد می‌شود!. در آنجا اگر ذره‌ای احساس کنند که فلان فرد، اندکی با لیبرالیسم مشکل دارد، بی‌درنگ او را حذف می‌کنند. امروز یک نماینده مسلمان (اِلهان عمر) در کنگره آمریکا وجود دارد (البته نه به عمق مسلمانی در اینجا) و او را به دلیل این‌که در مورد غزه صحبتی داشته است، تحت فشار گذاشته‌اند. تضاد در دموکراسی غربی موج می‌زند. برای هزاران نفر که به خاک و خون کشیده می‌شوند، نگران نیستند و حقوق بشر و دموکراسی به خطر نمی‌افتد؛ اما با صحبت کردن چند کلمه‌ای در خصوص غزه، حقوق بشر را در خطر می‌بینند. برای دانشجویان و اساتیدی از کشورمان که دل در گرو آمریکا دارند، زیبا بود که رئیس دانشگاه هاروارد- معتبرترین دانشگاه دنیا- به این دلیل که دانشجویان آنجا به دفاع از مردم غزه قیام کرده بودند، او را برکنار کردند. او را به کنگره آوردند و محاکمه کردند و سپس وی را عزل کردند. به همین ترتیب، رئیس چند دانشگاه دیگر را عزل نمودند. این دانشجویان هیچ خطایی را مرتکب نشده بودند و تنها شعار آزادی فلسطین را سر داده بودند. آزادی فلسطین را حمل بر یهودستیزی کردند و رئیس دانشگاه را عزل نمودند. در عقیده آنان، یهودستیزی در حرف، جرم است، اما فلسطین ستیزی با قتل عام و کشتار، جرم نیست. پرتاب کردن بمب‌های دو تُنی بر خانه‌های مردم، جرم نیست. در انتخاباتشان نیز، همین فیلتر‌ها عمل می‌کند.
 
کلانتری با بیان اینکه رقابت ضرورت یک انتخابات باشکوه است، گفت: یکی از مسائل مهم در انتخابات رقابت است. رقابت در اصطلاح عبارت است از نوعی تلاش برای سبقت گرفتن بر دیگری در انجام کاری و یا تصدی پستی و یا رسیدن به نتیجه‌ای است. رقابت در حقیقت نوعی مسابقه است، که هم می‌تواند در کار خیر و هم می‌تواند در کار شرّ صورت گیرد. در آیه ۱۴۸ سوره مبارکه بقره آمده است؛ «فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ»، «در نیکی‌ها و اعمال خیر، بر یکدیگر سبقت جویید». همچنین خداوند در آیه ۲۱ سوره مبارکه حدید می‌فرماید: «سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ...»، «به پیش تازید برای رسیدن به مغفرت پروردگارتان...». در این آیات، رقابت در کار خیر عنوان شده است. در کار شرّ نیز می‌توان سبقت گرفت. خطاکاران از مسابقه در شرّ صحبت می‌کنند. اصطلاحاً به آن، عُجب در گناه گفته می‌شود. یا ممکن است ریا نامیده شود که هم ریا در کار خوب و هم ریا در کار بد را شامل می‌شود.
 
وی ادامه داد: معمار کبیر انقلاب اسلامی (قدس سره) و همچنین مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، نه فقط در خصوص انتخابات پیشِ رو، که در طول چند دهه گذشته همواره بر حضور و رقابت جدی در انتخابات‌ها تأکید کرده‌اند. بدیهی است که حضور با شکوه و حداکثری آنگاه حاصل می‌شود که رقابت جدی در عرصه انتخابات وجود داشته باشد، یعنی یک مسابقه جدّی و همه جانبه برای خدمت. از سویی همانقدر که حضور باشکوه و حماسی در انتخابات مهم است، همانقدر هم رقابت سالم در انتخابات با اهمیت است. اهمیت این دو بدان دلیل است که قرار است انتخابات در نظام اسلامی برگزار شود و بر آبرو، و قدرت، و کارآمدی و جلوه باشکوه منطقه‌ای و جهانی نظام اسلامی بیافزاید. بدون تردید این نتایج جز در پرتو انتخابات باشکوه و رقابت سالم به دست آمدنی نیستند. اصول چهارگانه‌ای که رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات بر آن تأکید داشتند عبارتند از؛ حضور جدی، سلامت، رقابت جدی و امنیت انتخابات
 
عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، در تبیین رقابت سالم انتخاباتی گفت: رقابت سالم انتخاباتی عبارت است از مسابقه‌ای که در آن باید چهار شرط به‌طور کامل و شفاف وجود داشته باشد؛ نخست، رعایت اخلاق اسلامی؛ یعنی شرکت کنندگان در آن به رعایت اخلاق اسلامی متعهد و ملتزم باشند، یعنی از دروغ، تهمت، تخریب، لجن‌پراکنی، دشمنی، و تکفیر طرف مقابل به شدت پرهیز کنند. گاهی برخی از کاندیدا‌ها یا طرفدارانشان و یا جریاناتی که پشت سرشان هستند، به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که سنت سیئه‌ای را پایه‌گذاری کرده و ظلمی را علیه اخلاق جامعه اسلامی روا می‌دارند. بعضی افراد به دلیل کوچک بودن خودشان، به چندین نفر ضربه می‌زنند تا خودشان دیده شوند. این رفتار قطعاً ظلم و خلاف اخلاق است و عقوبت اخروی سنگینی به دنبال دارد. به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی: «انتخابات باید سالم باشد، رقابتی باشد. رقابت غیر از خصومت است، رقابت غیر از تهمت‌زنىِ متقابل است؛ این‌ها را باید همه مواظب باشیم. رقابت این نیست که کسی اثبات خود را متوقف بر نفی دیگری بداند.» (بیانات در دیدار مردم قم به مناسبت ۱۹ دی، ۱۹/۱۰/۱۳۹۰) همان‌طور که نظام جمهوری اسلامی، نظام منحصر به فردی در دنیاست، این ساز وکار‌ها نیز باید سالم بماند.
 
وی در توضیح دومین شرط لازم برای یک رقابت سالم انتخاباتی گفت: رقابت باید بر مبنا و در چارچوب قانون باشد، یعنی رقیبان و طرفداران آنان و احزاب و جریانات سیاسی و هم مسؤولان برگزار کننده انتخابات، همه خود را متعهد و ملتزم به قوانین کشور بدانند، اعم از قانون اساسی و قوانین عادی. مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در همان دیدار مردم قم، در این خصوص می‌فرمایند: «رقابت این نیست که کسانی بیایند برای جلب نظر مردم، وعده‌های خلاف قانون اساسی، خلاف قوانین عادی بدهند؛ این‌ها نباید باشد. کسانی که وارد عرصه‌ی انتخابات می‌شوند، چه از طرف مجریان و مسئولان، چه از طرف کسانی که نامزد می‌شوند، بایستی به آداب و شروط یک حرکت عمومىِ سالم پایبند باشند، متعهد باشند؛ این لازم است». توجه و التزام به قانون در همه انتخابات‌های کشور جزء شرایط ضروری است، اما در انتخابات مجلس که برای تشکیل مجلس قانون‌گذاری است، بیش از سایر انتخابات‌ها مورد تأکید است. زیرا مجلس وظیفه قانون‌گذاری را بر عهده دارد و این فردی که کاندید شده است، قرار است برای کشور قانون تعیین کند و اگر هم‌اکنون که هنوز به مجلس نرفته است، قانون‌شکنی کند، مردم از اصل قانون و مجلس، گریزان و بدان بدبین می‌شوند. باید دقت کرد این افراد قبل از انتخاب شدن، جایگاه آن‌ها اثبات نشده و تنها برخی از آن‌ها به مجلس راه می‌یابند. ما باید به سهم خود، متعهد به قانون باشیم. برای نسل‌های جدید، تعهد و التزام به قانون مهم است. قاون باید بر کشور حاکم باشد و در گفتار و رفتار و تعاملات کاندیدا‌ها و حامیانشان دیده شود.
 
استاد دانشگاه تهران در توضیح سومین شرط لازم برای یک رقابت سالم انتخاباتی گفت: به آگاهی و دانش و بینش سیاسی و اجتماعی عموم مردم کمک کند، راهکار‌های صحیح حل معضلات اجتماعی، معیشتی و فرهنگی کشور را مطرح، و به انتخاب آگاهانه بیانجامد. انتخابات یک کلاس عملی و تمرین سیاسی است و فرصتی است برای ارتقاء بینش و فهم سیاسی عموم مردم. با انتخابات است که نسل‌های جدید به بلوغ سیاسی می‌رسند. در صورتی که رقیبان انتخاباتی به این آگاهی‌های ضروری کمک نکنند و یا شناختی از سیاست روز کشور و جهان معاصر نداشته باشند و یا اطلاعات غلط و فریبنده به خورد شهروندان بدهند، در این صورت نه فقط این فرصت از دست می‌رود، بلکه به ضد خود تبدیل می‌شود.
 
وی ادامه داد: چندی پیش یکی از پیشکسوتان سیاسی و احزاب، در یکی از مناظرات تلوزیونی اظهار داشت؛ دو گونه نظارت موجود است: نظارت استصوابی و نظارت استرجاعی و نظارت استرجاعی را تشریح می‌کرد. البته طرف مقابل حرف او را نفی کرده و بیان داشت که چنین اصطلاحی ساخته شماست و در دنیا وجود ندارد. در حقیقت، نظارت استصوابی و نظارت استطلاعی موجود است. قرار است معارف سیاسی انقلاب اسلامی را دائماً به نسل جدید معرفی کنیم تا این نسل بتواند بار انقلاب را به دوش کشیده و پیش رود. به عبارتی گام دوم انقلاب اسلامی بر عهده نسل‌های جدید است. انتخابات برای این کار، یک فرصت است.
 
رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی با بیان اینکه انتخابات، یک کلاس آموزشِ سیاسی است، گفت: انتخابات یک کارگاه عظیم ملی است که میلیون‌ها نفر از نسل جدید در عرصه سیاست تمرین کنند. همه جریانات، کاندیداها، ائتلاف‌ها و احزاب بایستی به این مسأله واقف باشند. گاهی در دانشگاه‌ها، جریانات و تشکّل‌هایی شکل می‌گیرد که از اول با یک جریانی که حتی با مفاهیم سیاسی آشنا نبوده است، متصل شده‌اند و جوانان را آرام‌آرام در همان فضای اشتباه پیش برده‌اند و آنان را به فرار از کشور رساندند. خیلی از افرادی که در شبکه‌های معاند رادیو تلویزیونی خارج از کشور همچون من و تو، بی‌بی‌سیِ فارسی و اینترنشنال، علیه نظام فعالیت می‌کنند، همان جریاناتی هستند که وقتی وارد عرصه سیاست شدند، مسیر غلط جلوی راه آن‌ها قرار گرفته، که به دشمن ختم شده است. نمونه این افراد، مسیح علینژاد است. کسانی که روز اولی که وارد عرصه سیاست شدند، مربیان ناشی داشتند که آنچنان اینان را تغذیه کردند که از همان ابتدا در برابر انقلاب و نظام جبهه بگیرند. در ابتدا منتقد بودند، بعد پیشروی نموده، ضد انقلاب شدند و سپس فرار کردند. خانم فاطمه حقیقت‌جو از نمایندگان مجلس و از جمله افرادی است که در تشکل انجمن اسلامی دانشگاه خوارزمی بود، او را در لیست قرار دادند و مفاهیم غلط به خوردِ او دادند، به مجلس راه یافت و افراطی‌گری‌هایی در آنجا انجام داد و سپس از ایران فرار کرد و کشف حجاب نمود و در آمریکا صاحب مسؤولیت شد و امروزه نیرو‌های برانداز نظام جمهوری اسلامی را آموزش می‌دهد. امثال ایشان کم نیستند که از روز اول آدرس غلط به آن‌ها می‌دهند. مفهوم ولایت فقیه را نمی‌دانند. اصول قانون اساسی را نمی‌دانند. جایگاه امام و رهبری را متوجه نیستند. این مفاهیم سیاسی و معارف انقلاب اسلامی به درستی به جوانان آموزش داده نمی‌شود و عملاً برای جبهه دشمن، نیرو پروری می‌شود. انتخابات برای افرادی که دغدغه سیاسی دارند و می‌خواهند که نسل جدید به درستی وارد مسائل سیاسی کشور شوند و بازوی خود را زیر بار انقلاب اسلامی قرار دهند، فرصت مناسبی است. این فرصت را باید مغتنم شمرد.
 
کلانتری در توضیح چهارمین شرط لازم برای یک رقابت سالم انتخاباتی گفت: رقابت سالم، رقابتی است که همه پایه‌ها و اضلاع اصلی و فرعیِ آن در درون نظام اسلامی و در زمین خودی قرار داشته باشد. به عبارت دیگر رقابت سالم آن رقابتی است که از جانب آن هیچ سود و منفعت و خوراکی برای دشمنان تأمین نشود. اینکه در رقابت‌های انتخاباتی برخی از رقیبان و یا جریانات سیاسیِ طرفدار آنان بگونه‌ای حرف بزنند و یا به سمت مواضعی بروند و یا از نماد‌هایی استفاده کنند که با مواضع رسمی نظام اسلامی همخوانی نداشته باشد و یا با آن در تضاد باشد، قطعاً چنین رقابتی رقابت سالم و درون نظام اسلامی نخواهد بود.
 
وی تصریح کرد: رقابتی که یک پایه آن بر مواضع دشمنان قسم خورده نظام اسلامی مبتنی باشد و امکانات و رسانه‌ها و اعوان و انصار دشمن را پشت سر یک رقیب و جریان سیاسی به صف کند، قطعا چنین رقابتی در چارچوب نظام و انقلاب اسلامی نمی‌باشد و سودی هم به حال کشور نخواهد داشت. در این‌صورت، رقابت میان درون نظام و بیرون نظام است که یقینا رقابت سالمی نیست و جنگ تمام عیار است و با سلاح نرم به جنگ می‌پردازند و ذهن مردم را تخریب می‌کنند. رقابت در انتخابات در جمهوری اسلامی در حقیقت رقابت میان جریانات انقلابی، ولایی و معتقد به نظام است که هر کدام برای حل مشکلات کشور راه‌حل‌های متفاوتی دارند. 
 
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه رقابت سالم، رقابتی است که همه در میدان نظام جمهوری اسلامی به رقابت بپردازند، گفت: در زمان امام خمینی (رحمت الله علیه)، زمانی که در جامعه روحانیت مبارز، انشعابی پیش آمد و مجمع روحانیون مبارز شکل گرفت، آقای محمدعلی انصاری به امام (ره) نامه‌ای نوشتند و ابراز ناراحتی کردند. امام (قدس سره) در جلد ۲۱ صحیفه پاسخ مفصلی دادند و رقابت درون نظام را در آن نامه تشریح کردند و فرمودند هم جامعه روحانیت و هم مجمع روحانیون، دو جریان در درون نظام اسلامی هستند، و برای رفع معضلات نظام اسلامی، هرکدام پیشنهاد می‌دهند و هر پیشنهادی که انتخاب شود، انتخاب درون نظام است. جریانات درون نظام می‌توانند با یکدیگر در طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و معضلات درون نظام به رقابت بپردازند. برای رفع مشکلات معیشتی، تورم، امنیت کشور و دفاع از مرز‌های انقلاب پیشنهاد بدهند. اینکه برخی افراد در رقابت انتخاباتی، بحث اصلاح بعضی از اصول قانون اساسی را مطرح می‌کنند، هیچ جایگاهی ندارد چراکه ارتباطی با مجلس ندارد. این امر دارای چارچوب دیگری است. امثال این نظریات و حرف‌ها باعث تشویق آنان از آن‌سوی مرز‌ها می‌شود. رقابت درون نظام یعنی در خصوص اشتغال جوانان، ازدواج، فرزندآوری، اقتصاد، تکنولوژی، امنیت و همه موارد بحث و گفتگو شود تا رشد صورت گیرد و این معنای رقابت درون نظام است. 
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار