دادستان کل کشور مطرح کرد/

ضرورت سالم سازی فضای ارتباطات و اطلاعات/ جرایم سایبری هر ۱۵ ثانیه یک قربانی می‌‌گیرد

دادستان کل کشور گفت: سالم سازی فضای ارتباطات و اطلاعات امری ضروری محسوب می‌شود و باید بستری امن برای تبادل اطلاعات ایجاد شود.
کد خبر: ۶۴۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱ - 02January 2016

ضرورت سالم سازی فضای ارتباطات و اطلاعات/ جرایم سایبری هر ۱۵ ثانیه یک قربانی می‌‌گیرد

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی در نشست مشترک پلیس فتا با قضات رسیدگیکننده به پروندههای جرایم رایانهای و اینترنتی که صبح امروز در ساختمان مرکزی پلیس فتا برگزار شد، اظهار داشت: بدون تردید در فضای ارتباطات و اطلاعات که امروز در جهان وجود دارد آنچه که از سوی بشر ساخته شده تمام ابعاد زندگی اجتماعی انسان را تحت تأثیر خود قرار داده است.

وی افزود: این دست ساخته بشر بسیار حرکت سریع و اثرگذاری در ارتباط با ابعاد مختلف زندگی اجتماعی و تولید و تبادل اطلاعات داشته است.

وی با بیان اینکه باید از این فناوری در جهت توسعه اجتماعی بهره ببریم، گفت: در بهره گرفتن از فضای سایبری و فناوریهای نوین در زندگی اجتماعی تردیدی نیست و هیچ کس در کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی در این زمینه تردیدی نداشته است.

دادستان کل کشور تصریح کرد: ما باید از این امکان در جهت علمافزایی و ارتباطات اجتماعی استفاده کنیم اما نکتهای که وجود دارد وجود امنیت در این فضا است.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص ایجاد امنیت در فضای مجازی گفت: مقام معظم رهبری به عنوان دیدهبانی تیزبین در موقع مناسب طی فرمانی اعلام کردند که باید مرکزیتی این مدیریت را بر عهده بگیرد که هم از این فضا در جهت پیشرفت کشور استفاده شود و هم در تعامل با جهان یک دست برتر وجود داشته باشد.

رئیسی با تأکید بر اینکه سالمسازی فضای مجازی امری ضروری و اجتنابناپذیر است گفت: قطعا تولید و تبادل اطلاعات در یک فضای امن صورت میگیرد و اگر فضا ناامن باشد و امنیت روانی و اجتماعی جامعه مخدوش شود قطعا اطلاعات و دادهها از امنیت لازم برخودار نخواهد بود، فضای ناسالم هرگونه پیشرفت را دچار مشکل میکند.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در ادامه سخنان خود در نشست مشترک مسئولان قضایی و روسای پلیس فضای تبادل اطلاعات گفت: یکی از راهکارهای حفظ سلامت و امنیت در فضای مجازی راهاندازی شبکه ملی اطلاعات است.

وی راهاندازی شبکه ملی اطلاعات را امری ضروری دانست و تاکید کرد: این امر بر عهده دستاندرکاران امر زیرساخت و فنی است تا تلاش کنند شبکه ملی اطلاعات هر چه زودتر راهاندازی شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمار جرایم سایبری هر 12 یا 15 ثانیه یک قربانی میگیرد، اگر این پیشرفت و توسعه همراه با سلامت و امنیت نباشد محصول آن یک دغدغه خاطر برای کاربران خواهد بود.

رئیسی با بیان اینکه اولین نگاه باید به دستاندرکاران زیرساختها باشد نه پلیس، گفت: دسترسی سریع به اطلاعات امری پسندیده است و در عرصههای مختلف اجتماعی نقش علم و فناوری نقشی مهم به شمار میرود اما حفظ امنیت در این محیطها باید وجود داشته باشد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه نظارت برونسازمانی بر عهده پلیس است، گفت: امروز نفوذ در شبکهها بانکی یکی از دغدغههای نظام بانکی در دنیاست، مسئله پولشویی، قاچاق کالا، قاچاق مواد مخدر، فضای ناسالم اخلاقی و ورود به حریم خصوصی از دغدغههای کاربران، شهروندان و تمام کسانی است که از فضای مجازی استفاده میکنند.

وی ادامه داد: توسعه فضای تبادل به همکاری بین پلیس و دستاندرکاران امری ضروری است هیچ کشوری و ملتی نیست که در حوزه جغرافیای خود بایدها و نبایدهایی نداشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه شبکههای اجتماعی در کشور ما باید پایبندنظام جمهوری اسلامی باشد، گفت: شبکههای که به مقررات نظام توجه نکند نمیتواند فعال باشند در واقع این پایبندی یک اصل به شمار میرود و فکر نمیکنم در کشورهای دیگر هم اجازه دهند فضای ارتباطات و امنیت اخلاقی در جامعهاشان به مخاطره بیفتد.

دادستان کل کشور تداوم حضور شبکههای اجتماعی در فضای ایران اسلامی را منوط به پایبندی آنها به مقررات نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: اگر این پاینبدی نباشد تداوم آنها امکانپذیر نیست.

وی تأکید کرد: کشف جرایم در فضای مجازی آن هم بیش از 90 درصد از سوی پلیس فتا قابل تقدیر است و در این زمینه قوه قضائیه پلیس فتا را همراهی میکند.

حجتالاسلام سید ابراهیم رئیسی در ادامه سخنان خود در جمع پرسنل پلیس فتا اظهار داشت: نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم موضوع انتخابات است.

وی افزود: فضای انتخابات باید فضایی سالم باشد و اخلاقمداری، قانونمداری و حضور مشارکت حداکثری مورد توجه قرار گیرد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه یکی از جلوههای امنیت کشور حضور حداکثری مردم در انتخابات است گفت: در بحث انتخابات نقش فضای مجازی بسیار مهم است.

وی افزود: اصل انتخابات معرفی افراد و کاندیداها است که هیچ مشکلی ندارد و میتوان در جهت تسهیل ارتباطات و تولید و تبادل اطلاعات از فضای مجازی استفاده کرد اما کوچکترین تخلفی از موازین قانونی قابل تحمل نیست.

وی ادامه داد: انتخابات نباید تحت تاثیر فضاهای ناصحیح قرار بگیرد، بنای نظام جمهوری اسلامی این است ضمن اینکه همه استفاده در جهت تولید و تبادل اطلاعات صورت میگیرد اما با هر گونه جرم و تخلف در فضای مجازی به ویژه در انتخابات برخورد میشود.

حجت الاسلام رئیسی تصریح کرد: انتخابات باید سالم باشد و در این راستا هم پلیس و هم دادستانها فعال خواهند بود و امید است این بار هم مانند همه سالهای گذشته مردم پای صندوقهای رأی حاضر شوند.

دادستان کل کشور گفت: شکلگیری تمام بخشهای نظام برخواسته از آرای مردم است در حالی که در سایر کشورها چنین موضوعی وجود ندارد و در نظام سلطه و دوستداران و طرفداران نظام سلطه همچون سعودیها مردم سالاری معنایی ندارد.

وی با بیان اینکه امروز نظام ما مورد خشم تمام نظام های مدعی حقوق بشر است گفت: فضای ناسالم در انتخابات خاص دشمن است اینکه چه شخصی پیروز میشود بحث ما نیست هر رأی در صندوق موفقیت نظام جمهوری اسلامی و ضدیت با نظام استکبار جهانی است.

نظر شما
پربیننده ها