آغاز جشنواره‌ رسانه‌ای «صبح» با رونمایی از پوستر:

فلسطین بخش اصلی جشنواره رسانه‌ای «صبح» شد/ تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ زمان ثبت‌نام باقی است

دومین دوره جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای «صبح» به دبیری محسن یزدی با انتشار فراخوان و رونمایی از پوستر کار خود را آغاز کرد.
کد خبر: ۶۴۶۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵ - 23January 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری و رونمایی از پوستر دومین جشنواره بین‌المللی «صبح» با حضور محسن یزدی دبیر این جشنواره،در محل شبکه پرس تی وی برگزار شد. 

یزدی درباره برگزاری این جشنواره اظهار داشت: امروز بحث رسانه در دنیا و ایران، موضوعی جدی است و دوران سختی را از نظر رسانه ای پشت سر می‌گذارد. گفته می‌شود که در ابتدای جنگ تحمیلی به شدت دچار مشکلات و محدودیت‌هایی بودیم و حتی معروف است از داشتن سیم خاردار محروم بودیم. شاید شرایط امروز ما در حوزه رسانه را بتوان با شرایط آن زمان مقایسه کرد. چه از نظر نرم افزار و چه از نظر سخت افزار دچار مشکلاتی هستیم و مسیر پر پیچ است. 

وی اضافه کرد: وقتی از برخی شرایط رسانه‌ای در ایران صحبت می‌کنیم، عده‌ای می‌پرسند مگر ایران تافته جدا بافته است؟ بله ایران تافته جدابافته‌ای است؛ کشور ما از نظر موقعیت جغرافیایی تافته جدا بافته است اما این موضوع لزوما به نفعش نبوده است. علاوه بر این، کشور ما از قدیم در چهارراه حوادث جهان بوده است؛ حتی در دورانی که ایران امپراطوری بوده و اولین دولت تاریخ جهان را پایه‌گذاری می‌کند، در چهارراه حوادث بوده است. با این حال باید قبول کنیم که در میدان بهتر بودیم اما در رسانه بهتر نبودیم. 

فلسطین بخش اصلی جشنواره رسانه‌ای «صبح» شد/ تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ زمان ثبت‌نام باقی است

دبیر جشنواره بین‌المللی صبح با اشاره به تأثیرگذاری حوزه رسانه بر وجوه مختلف اتفاقات روز گفت: عده‌ای با این موضوع آسان برخورد می‌کنند اما واقعا این گونه نیست. من گمان می‌کنم که ما دچار اکنون زدگی شده‌ایم و این اکنون زدگی می‌تواند ما را دچار فلج مغزی کند. معتقدم که اگر نگاه را به آینده معطوف نکنیم محکوم به شکست هستیم.‌ ملت ما گذشته پر افتخاری دارد و اکنون و آینده نیز امیدبخشی خواهد بود. این دو باید با هم ترکیب شود.‌ 

یزدی درباره این رویداد رسانه ای توضیح داد: جشنواره بین المللی صبح یک جشنواره رسانه‌ای است و قصد دارد در این مسیر قدم بردارد. مطمئنا مسیر پر پیچ وخمی است، اما عزمی جدی وجود دارد. این جشنواره رسانه‌ای قسمت‌های مختلفی دارد و تمام بخش‌های رسانه‌ای را در برمی‌گیرد. از سویی دیگر بسیار دوست داریم این جشنواره، یک جشنواره واقعی باشد و همت دوستان این نوید را به من می‌دهد که با یک جشنواره واقعی روبه‌رو هستیم.

وی تاکید کرد: جشنواره‌های غیرواقعی، زیاد داریم و بسیاری از آنها به آن چیزی که مدنظرشان است، نمی‌رسند و در اختتامیه تمام می‌شود. در حقیقت، آنها در حد شو و نمایش هستند، اما تلاش ما این است که جشنواره صبح این گونه نباشد و پس از اختتامیه نیز اثرگذاری آن ادامه داشته باشد. می‌خواهیم با فیلمسازان و هنرمندانی که به جهان چند قطبی معتقدند ارتباط بگیریم. کسانی که فکر نمی‌کنند آمریکا صاحب جهان است و به دنبال اشتراکات هستند. 

فلسطین بخش اصلی جشنواره رسانه‌ای «صبح» شد/ تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ زمان ثبت‌نام باقی است

او گفت: این جشنواره دوست دارد با محصولات خوب هنرمندان بین‌المللی آشنا شده، به سهم خودش به آنها ضریب بدهد و در اردیبهشت ماه سال آینده جلسه خوبی با حضور آنان برگزار کند. از سویی دیگر معتقدم معاونت برون مرزی در تلویزیون معاونت مظلومی است. خیلی از کارها کارهای درجه یکی است اما دیده نمی‌شود. معتقدم در بحث تولید پیچ اصلی را رد کرده‌ایم و مشکل ما پخش و نمایش آثار است. باید بستری فراهم شود تا این تولیدات بیشتر دیده شود. 

یزدی ضمن معرفی بخش‌های این جشنواره گفت: یک تولیدات معاونت برون مرزی است، بخش دیگر آزاد است که هنرمندانی از داخل و خارج از ایران می‌‌توانند آثار خود را ارسال کنند و یک بخش هم ویژه فلسطین است. بخش فلسطین در دوره قبلی بخش جنبی بوده اما امسال به دلیل اتفاق مهم ۷ اکتبر تبدیل به بخش اصلی شده است. از نظر قالب تولیدات رسانه‌ای نیز سه بخش اصلی برنامه تلویزیونی، برنامه رادیویی و پادکست و فضای مجازی را داریم. نکته قابل توجه این است که این جشنواره فقط فیلم نیست و آثار داستانی، مستند، برنامه تلویزیونی، گزارش تلویزیونی، پوشش خبری و ... را پوشش می‌دهد.

یزدی از انتشار فراخوان این جشنواره خبر داد و گفت: از امروز سوم بهمن ماه به صورت رسمی فراخوان جشنواره بارگذاری شده و امکان ثبت نام فراهم شده است. مهلت ثبت نام نیز تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ خواهد بود. انشاءالله در اواخر اردیبهشت ماه طی ۲-۳ روز یک رویداد خواهیم داشت که منتج به اختتامیه می‌شود.

فلسطین بخش اصلی جشنواره رسانه‌ای «صبح» شد/ تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ زمان ثبت‌نام باقی است

دبیر جشنواره رسانه ای صبح در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر حضور مهمانان خارجی گفت: مهمانان خوبی داریم که اسامی آنها به زودی اعلام خواهد شد. 

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره درونمای‌ این جشنواره از بهبود وضعیت رسانه‌ای گفت: رسانه مساله مهمی است و نمی‌توان دفعی به آن نگاه کرد. این مسیر بسیار پر پیچ و خم است و اگر بگویم قرار است با جشنواره صبح معجزه‌ای رخ دهد حرفی منطقی نزده‌ام. مهم این است که جهت‌گیری درست باشد و رسانه‌ها در مسیر اعتلا قرار بگیرند. 

در پایان این نشست خبری از پوستر دومین دوره جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای صبح رونمایی شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها