نویسنده چهار اثر تازه منتشر شده مطرح کرد؛

تأیید حاج قاسم سلیمانی بر آثار منتشر شده درباره لشکر ۴۱ ثارالله

میرزایی با تأکید بر این‌که تمامی آثاری که در این مراسم از آن‌ها رونمایی می‌شود خوشبختانه به تأیید آقای سلیمانی رسیده است، گفت: افتخار بزرگی که دارم و فکر می‌کنم هیچ‌کس در دنیا ندارد و فقط خاص خود من است، این است که روی چهار جلد از کتاب‌های من سردار سلیمانی مقدمه نوشتند.
کد خبر: ۶۴۶۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ - 24January 2024

تأیید حاج قاسم سلیمانی بر آثار منتشر شده درباره لشکر ۴۱ ثاراللهبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم رونمایی از ۵ کتاب لشکر ۴۱ ثارالله با حضور سردار علی فضلی، سردار احمد غلامپور، سردار حسین علایی، سردار فتحیان و سردار علیمحمد نائینی و نویسندگان و پژوهشگران برگزار شد.

نوشتن تاریخ جنگ از دغدغه‌های اصلی سردار حاج قاسم سلیمانی بود

در این مراسم عباس میرزایی با بیان این‌که نوشتن تاریخ جنگ از دغدغه‌های اصلی سردار حاج قاسم سلیمانی بود، گفت: حاج قاسم با توجه به همه مشغله‌های زیادی که داشتند و با کمبود زمان، ولی باوجوداین هر وقت اگر اندک فرصتی به دست می‌آمد از بنده می‌خواستند تا از کرمان به تهران بیایم و در خصوص لشکر ۴۱ ثارالله مطالب را جمع‌آوری و تبدیل به کتاب کنیم.

وی افزود: برای تکمیل اسناد و محتوای کتاب، از فرمانده گردان‌ها، رئیس ستاد، جانشین‌های سردار سلیمانی دعوت می‌شد و این جلسات یا در تهران و یا در کرمان برگزار می‌شدند.

نویسنده «اطلس نقش استان کرمان در دوران دفاع مقدس» بر تأکید سردار سلیمانی بر نگارش صحیح تاریخ جنگ گفت و بیان کرد: منظور ایشان از درست این بود که تحریف نشود. اصلاً یکی از دلایلی که مؤسسه فرهنگی ـ هنری حماسه ثارالله را تشکیل دادند همین بود. چون در یادداشتی دلیل تشکیل مؤسسه حماسه ثارالله را این‌طور نوشتند؛ من این مؤسسه را تشکیل دادم و تولی گری می‌کنم تا جنگ تحریف نشود.

وی اظهار کرد: حاج قاسم خود با دقت بر محتوای کتاب‌ها نظارت می‌کردند، کتاب‌ها را با دقت می‌خواندند، واقعاً برای خود من تعجب‌آور بود که ایشان با توجه به اینکه وقت هم نداشتند چگونه این‌قدر با دقت می‌خواندند و نکته مطرح می‌کردند.

میرزایی یادآور شد: اولین کتابی که نوشته بودم در مورد عملیات آزادسازی بستان است. وقتی‌که پیش‌نویس کتاب را به آقای سلیمانی دادم وقتی‌که به من برگرداندند متوجه شدم که ایشان در ماشین این را خواندند و نوشتند، چون اصلاً معلوم بود تکان‌هایی که ماشین می‌داد خط ایشان مشخص بود که من الآن آن‌ها را دارم به عنوان یک سند برای خودم نگه داشتم که یادگاری برای همیشه داشته باشم؛ و آن‌قدر نکات ریزی را دقت کرده بودند که اصلاً خودم که به عنوان نویسنده آن اثر بودم تعجب می‌کردم.

حاج قاسم؛ فیلسوف، مجتهد، عارف و یک آدم فرهنگی بود

وی با اشاره به شخصیت حاج قاسم سلیمانی تأکید کرد: سردار یک شخصیت نظامی صفر نیست، واقعاً یک فیلسوف بود، به گمان من مجتهد، عارف و یک آدم فرهنگی بود؛ لذا جزئیات ریز را می‌دید و تذکر می‌داد.

نویسنده کتاب «صبح روز بیست و چهارم» با اشاره به جمع‌آوری خاطرات شفاهی رزمندگان کرمان یادآور شد: وقتی آقای ابوالحسنی مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس بودند با حمایت آقای سلیمانی این کار را شروع شد، همان موقع هم آقای سلیمانی خیلی حمایت می‌کردند و اصرار داشتند و پیگیری می‌کردند که حتماً واقعیت‌ها گفته شود، کسی نخواهد غلو کند، کسی نخواهد زیاده‌روی کند. ابوالحسنی یک استودیو درست کرده بودند و تقریباً با هفت هزار نفر از رزمندگان لشکر ۴۱ ثارالله توانستیم طی چهار سال محاسبه کنیم.

وی یادداشت شهید سلیمانی بر «اطلس لشکر ۴۱ ثارالله» را عرفانی خواند و گفت: کتاب اطلس نبرد‌های لشکر ۴۱ ثارالله اولین کتابی است که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نوشتیم. مقدمه عارفانه زیبایی که ایشان برای این اطلس نوشتند واقعاً آدم را شگفت‌زده می‌کند که یک سردار سپاه چه درکی از مسائل فرهنگی، عرفانی دارد و یک چنین مقدمه‌ای می‌نویسد.

وقتی‌که من نبودم هر کاری دلتان خواست کنید!

میرزایی متذکر شد: متأسفانه هرگز نتوانستیم گوشه‌ای از آن ویژگی‌هایی که ایشان داشت در کتاب‌ها معرفی کنیم و خودشان هم نمی‌خواستند. کسانی که این کتاب‌ها را می‌خوانند، مشاهده می‌کنند که از سردار سلیمانی زیاد مطلبی در این کتاب‌ها نیست واقعاً ایشان اصلاً راضی نبود، وقتی‌که پیش‌نویس کتاب را می‌دیدند آنجایی که در مورد خودشان بود بیشترش را خط می‌زدند که حالا نسخه‌هایی که من دارم نشان می‌دهد که همه این‌ها را خط زدند و تا وقتی‌که هم بودند اجازه نمی‌دادند که کتاب‌ها چاپ شود و اصرار داشتند که نباید چاپ شود و عین جمله‌شان هم این بود که فرمودند «وقتی‌که من نبودم هر کاری دلتان خواست کنید».

تنها نویسنده‌ای که حاج قاسم بر چهار جلد از آثارم مقدمه نوشته است

وی با تأکید بر این‌که تمامی آثاری که در این مراسم از آن‌ها رونمایی می‌شود خوشبختانه به تأیید آقای سلیمانی رسیده است، اظهار کرد: اگر خودشان بودند روی این کتاب‌ها یک مقدمه‌ای می‌نوشتند خیلی خوب بود. افتخار بزرگی که دارم و فکر می‌کنم هیچ‌کس در دنیا ندارد و فقط خاص خود من است، این است که روی چهار جلد از کتاب‌های من سردار سلیمانی مقدمه نوشتند. ممکن است روی یک کتاب برای بعضی‌ها نوشته باشند، ولی اینکه برای یک نویسنده روی چهار جلد کتابش سردار سلیمانی مقدمه نوشته باشد تابه‌حال چنین چیزی نبوده است، امیدوارم آنجایی که لازم است دست من را بگیرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار