نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی:

ضرورت تثبیت روزافزون باور‌های دینی در نیرو‌های مسلح/ ارتش، جامعه اثرگذار نظامی و نهاد ارزشمند دفاعی اسلام است

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: ارتش فقط یک نیروی دفاعی نیست که اگر دشمن تهاجمی را ترتیب داد، بتواند از تمامیت ارضی این کشور و کیان ملت دفاع کند، دستگاه‌های نظامی در نظام‌های الهی در مقام یک نهاد تربیتی هستند که افراد را به درجه‌ای از عبودیت می‌رسانند که هر عمل از زندگی آن‌ها در مقام جهاد در راه خدا است.
کد خبر: ۶۴۷۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶ - 29January 2024

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی: ضرورت تثبیت روزافزون باور‌های دینی در نیرو‌های مسلح/ ارتش، جامعه اثرگذار نظامی و نهاد ارزشمند دفاعی اسلام استبه گزارش دفاع‌پرس از استان خراسان رضوی، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در آیین اختتامیه اجلاس سراسری قرآن کریم، ویژه یگان‌های نیروی زمینی ارتش در منطقه شمال شرق که با حضور فرماندهان، افسران و کارکنان وظیفه این نیرو در مجتمع فرهنگی تربیتی ثامن‌الائمه علیه‌السلام مشهد برگزار شد، ارتش را یک جامعه اثرگذار نظامی و نهاد ارزشمند دفاعی اسلام دانست و اظهار داشت: این قبیل کار‌ها که زمینه تثبیت عبودیت خدا را فراهم می‌کند، منظور عنایت حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) خواهد بود.

چهار شکل مختلف عبادت

وی ضمن تشریح چهار شکل مختلف عبادت خدا خاطرنشان کرد: عبادت خداوند متعال به چهار شکل صورت می‌گیرد. شکل اول عبادت با فکر است یعنی اینکه انسان در این وانفسای مشغله‌های امور دنیوی یکسره به یاد خدا باشد. شکل دوم عبادت با ذکر است البته نه اینکه تسبیح خدا فقط لقلقه زبان باشد بلکه ذکری که با فکر و باور آمیخته باشد. شکل سوم عبادت در فعل محقق می‌شود یعنی اینکه در حرکت‌های دنیایی انسان، عبادت خدا مشهود باشد. عالی‌ترین نوع از این شکل عبادت نیز در جهاد فی سبیل الله نمود دارد یعنی همین کاری که شما عزیزان ارتش و اقشار مختلف نیرو‌های مسلح انجام می‌دهید و همه زندگی خود را در دفاع از دین خدا و مقابله با دشمن وقف می‌کنید. شکل چهارم عبادت نیز وقوف است؛ همان‌طور که حاجی در مناسک حج وقوف می‌کند و به عبادت خدا می‌پردازد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه نماز، تحقق هر چهار شکل عبادت به‌صورت همزمان است، ادامه داد: فکر خدا به معنای نیت قربت‌الی‌الله، ذکر به معنای قرائت حمد و سوره، فعل به معنای قیام و رکوع و سجود و وقوف به معنای اقامه آن در مسجد یا سایر اماکن متبرکه، همگی در نماز موجود است. به همین دلیل هم می‌گویند «اَلصَّلاة عَمودُالدّین» یعنی نماز ستون و محور اقامه دین است.

وابستگی قلبی انسان به خدا، دستاورد عبادت

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همه ساحت‌های عبادت برای آن است که وابستگی قلبی انسان در همه امور به خدا باشد. اینکه بنده در زندگی خود دلش را به خدا بدهد، کانون خواسته‌هایش متوجه خدا باشد و چیزی را بخواهد که مشیت پروردگار است، این همان تحقق هدفی است که از شکل‌های مختلف عبادت حاصل می‌شود.

علم‌الهدی در ادامه با اشاره به آیه ۴۵ سوره مبارکه عنکبوت تأکید کرد: انسان وقتی خدا را بخواهد، اولیاءالله را بخواهد، رهبران آسمانی که خدا مبعوث کرده را بخواهد، آن‌گاه است که بیان ذات اقدس پروردگار در قرآن کریم محقق می‌شود که فرمود «اِنَّ الصَّلاة تَنهی عَنِ الفَحشاءِ وَالمُنکر». خداوند عالم در این آیه برای نماز یک مزیت بزرگ اعلام می‌کند؛ اینکه انسان را از گناه بازمی‌دارد که حتی اگر بنده در نماز حضور قلب نیز نداشته باشد، صرفاً همان ندای تکبیر و «الله‌اکبر» که ابتدای نماز می‌گوید، اثر وضعی آن جدایی از غیرخدا و وصل به پروردگار است که در وجود او اثر می‌گذارد.

ارتش در نظام دینی، یک نهاد تربیتی است

امام‌جمعه مشهد گفت: ارتش فقط یک دستگاه دفاعی نیست. این نیست که ما فکر کنیم فقط یک دستگاهی شکل گرفته تا اگر دشمن تهاجمی را ترتیب داد، بتواند از تمامیت ارضی این کشور و کیان ملت دفاع کند. این‌طور نیست! دستگاه‌های نظامی در نظام‌های الهی در مقام یک نهاد تربیتی هستند که افراد را به درجه‌ای از عبودیت می‌رسانند که هر عمل از زندگی آن‌ها در مقام جهاد در راه خدا به مقام عبادت می‌رسد.

وی بیان داشت: در نظام‌های سیاسی دیگر همچون ساختار‌های سلطنتی، افراد به‌عنوان سربازان و افسران نهاد‌های نظامی قربانی یک فرد می‌شوند. به‌طور مثال در آمریکا که توجه ویژه به ساختار‌های نظامی دارد، کافی است حساب کنیم در هر سال چند نفر در جنگ‌ها کشته می‌شوند. از قضا در خود آمریکا شاید بتوان گفت تلفاتی که سالانه در نیرو‌های نظامی صورت می‌گیرد، از همه کشور‌ها بیشتر باشد. در این شرایط، جای این سؤال وجود دارد که این سربازان کشته‌شده قربانی چه چیز شده‌اند؟ این‌ها قربانی استکبار، سیاست جهان‎خواری او و راهبرد‌هایی هستند که یک حزب همچون دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواه‌ها در دستور کار قرار می‌دهند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این شرایط، امتیاز دستگاه‌های دفاعی در ساحت نظام دینی آن است که برخلاف کشور‌های دیگر، افراد خود را فدایی دفاع از دین خدا می‌دانند. به همین دلیل کسانی که در دفاع از ایران عزیز جان خود را فدا می‌کنند، شهید خطاب می‌شوند، زیرا وابستگی آن‌ها به خدا و اتصال به حضرت حق در نهایت آن‌ها را به درجه‌ای رسانده که ذات اقدس پروردگار خود آن‌ها را گلچین می‌کند و به‌عنوان الگو‌های تام و تمام بندگی و اخلاص، به مقام شهید جهاد فی سبیل الله می‌رساند.

ضرورت تثبیت روزافزون باور‌های دینی در نیرو‌های مسلح

امام جمعه مشهد یادآور شد: در زندگانی دنیوی همه افراد، معیشت و آرمان دو عرصه مهمی است که هیچ جایگزینی ندارد. شاید انسان در حوزه معیشت هم بتواند به جایگاه و مقامی برسد، اما حقیقت آن است که هیچ انسانی بدون امید و آرمان نمی‌تواند زندگی کند، زیرا در نهایت این سؤال بدون پاسخ می‌ماند که این کسب مال و مقام در نهایت قرار است برای چه باشد و در خدمت چه هدفی قرار بگیرد. بر همین اساس، از همه شما فرماندهان عالی‎مقام و افسران جان برکف تقاضا دارم تا در سبک زندگی روزمره‎تان که مقارن با جهاد در راه دین خداست، بر تقویت باور‌های دینی اهتمام داشته باشید و آن را در جای‌جای شبکه مقدس ارتش نهادینه کنید، زیرا نماز اول وقت، برکتی به شما می‌دهد تا مدارج عبودیت را با سرعت بیشتری طی کنید و هم در زندگی دنیا و هم مسئولیت‌های نظامی خود کامیاب باشید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها