دفاع پرس بررسی می کند؛

اتحاد مسلمانان علیه عربستان/ نگاهی به نظرات علمای شیعه و سنی پس از اعدام شیخ نمر

در حالی که عربستان خود را رهبر اهل سنت دنیا معرفی می کند و با کشتار شیعیان سعی در ایجاد تفرقه افکنی میان گروه های مختلف دارد اما این گزارش به بررسی دیدگاه همگرای علمای شیعه و اهل سنت در برابر اعدام ناجوانمردانه ی شیخ نمر می پردازد.
کد خبر: ۶۴۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸ - 03January 2016

اتحاد مسلمانان علیه عربستان/ نگاهی به نظرات علمای شیعه و سنی پس از اعدام شیخ نمر

به گزارش دفاع پرس از کرمانشاه، علمای شیعه و اهل سنت این استان در گفتگوهایی اعدام شهید آیت الله نمر را محکوم کردند. بر همین اساس اکثر قریب به اتفاق علمای شیعه و اهل سنت در گفتگوهایی جداگانه به این اقدام دولت سعودی اعتراض نمودند. در ادامه به بازخوانی نظرات این علما می پردازیم:

 اعدام شیخ نمر نشان از استیصال و ضعف دولت عربستان است

 امام جمعه گیلانغرب ضمن محکوم کردن اقدام غیر انسانی و دون شان سران بی بند و بار سعودی مبنی بر اعدام شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان اظهار داشت: عمر مبارک این روحانی شجاع و انقلابی و آزاده در مبارزه و تحمل دشواری ها و زندان و شکنجه سپرى شد.

حجت الاسلام محمد طه مهری افزود: این مجاهد عالم در برهه کنونی توسط طاغوتیان بى ریشه و وهابى آل سعود شربت شهادت نوشیده و قطعاً به آرزوى دیرین خود نائل آمد، اما بیش از همه این اقدام بی آبرویی و اوج وحشی گری و خفقان در سطح حاکمیتی آل سعود را به اثبات رساند.

 امام جمعه گیلانغرب خاطر نشان کرد: سعودی ها در حال ایجاد اغتشاش در امت اسلامی هستند و برای خودشان در عالم اسلام رسوایی به بار آوردند و در این راستا اعدام رهبر شیعیان عربستان برای همیشه تاریخ به عنوان لکه ننگی بر پیشانی سران سعودی خواهد ماند.

ماموستا فخری: محکومیت اقدام آل سعود در اعدام شیخ نمر، یک مسئله مهم دینی و اسلامی است

امام جمعه شهرستان جوانرود ضمن محکومیت اقدام عربستان در اعدام شیخ نمر گفت: بر اساس علوم و آموزه های دینی اسلامی ما این گونه اعمال جنایت است و امروز جنایات رژیم سعودی تنها به اعدام علمای دینی هم چون شیخ نمر ختم نمی شود.

 ماموستا ملا احمد فخری افزود: همچنانکه بر همگان روشن است جنایات تروریستهای داعش با حمایت مالی عربستان صورت می گیرد که این همدستی در کشتار و جنایت علیه مسلمانان حاکمیت آل سعود را از نظر دینی و انسانی زیر سئوال می برد.

 وی خاطر نشان کرد: تنها اتهام شیخ نمر دعوت مردم به رفتار مبتنی بر عدالت و عدم ظلم پذیری مردم بوده که این خواسته هایی برگرفته از دین است و اگر آل سعود داعیه دین اسلام را دارد می بایست در رعایت این عدالت و برادری تلاش کرده و از اختلاف میان امت اسلامی به خصوص شیعه و سنی دوری کند.

 ماموستا فخری تصریح کرد: به طور قطع تمامی مسلمانان این جنایت آل سعود را محکوم می کنند زیرا که این مسئله را نمی توان یک مسئله شخصی دانست، بلکه این مسئله یک مسئله مهم دینی و اسلامی است و هر کس به دین اسلام اعتقاد داشته باشد این گونه امور را با قاطعیت محکوم می کند.

 وی ضمن تاکید مجدد بر وجهه بسیار ناخوشایند و غیر قابل قبول اعدام یک عالم دینی اظهار داشت: این عمل آل سعود آنچنان وجهه ناخوشایندی دارد که اگر هر مسلمانی ذره ای نور ایمان در دل داشته باشد، چنین عملی را محکوم خواهد کرد.

 اقدام ددمنشانه رژیم تروریست پرور سعودی نقض آشکار حقوق بشر است

 نماینده طلاب و فضلای شهرستان سنقر و کلیایی اظهار داشت: اقدام خباثت آمیز و جنایت کارانه رژیم آل سعود در به شهادت رساندن آیت الله شیخ باقر النمر رهبر شیعیان عربستان بخشی از یک توطئه صهیونیستی برای تشدید تفرقه بین امت اسلامی و اختلاف بین شیعیان و اهل تسنن است.

 حجت الاسلام فرضعلی فعلی افزود: اقدام ددمنشانه رژیم تروریست پرور سعودی در اعدام آیت الله شیخ نمر نقض آشکار حقوق بشر و آزادی بیان بوده و نشان می دهد بنیان این گونه جنایات، تفکر وهابیت و جریان تکفیری سلفی است که امروز داعش پرچم دار آن است.

 وی خاطر نشان کرد: بی تردید رژیم منفور سعودی هزینه این اقدام شرم آور را خواهد پرداخت لذا از سازمان ها و نهادهای بین المللی مدعی حقوق بشر و آزادی بیان انتظار می رود با پرهیز از رفتار متناقض در قبال این جنایت سبوعانه به موقع موضع گیری کرده و با محکومیت آن به وظیفه خود عمل کنند.

 قطعا خون پاک شیخ نمر بنیان آل سعود را بر باد خواهد داد

 امام جمعه شهرستان هرسین ضمن تسلیت شهادت شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان و محکومیت این عمل ناجوانمردانه، اظهار داشت: شهادت مظلومانه شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان را به دست آل سعود به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (عج)، رهبر انقلاب و مراجع عظام تقلید تسلیت عرض می کنیم.

 حجت الاسلام روح الله باقری افزود: با شنیدن این خبر ناگوار یاد جمله ای حکیمانه از امام راحل(ره) می افتیم که فرمودند «بکشید ما را ملت و امت ما بیدارتر می شود».

 وی خاطرنشان کرد: با این جنایت، آل سعود باید منتظر عواقب سخت این عمل ناشایست باشد و قطعآ خون پاک شیخ نمر بنیان آل سعود را بر باد خواهد داد و صدای حق طلبی شیخ نمر هیچ وقت خاموش نمی شود.

ملا یحیی شهبازی: اعدام شیخ نمر توسط دولت منفور آل سعود قطعا برای آنها گران تمام خواهد شد

 دبیر شورای روحانیت شهرستان روانسر ضمن ابراز تأسف فراوان از اقدام ننگین و تروریستی دولت آل سعود در اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان، اظهار داشت: اعدام شیخ نمر لکه ننگی برای مقامات آل سعود است.

 ملا یحیی شهبازی با بیان اینکه این اقدام برای دولت عربستان گران تمام خواهد شد، تصریح کرد: اعدام شیخ نمر باعث می شود که بسیاری از مسلمانان جهان علیه این اقدام قیام کنند.

 وی ادامه داد: کاملا واضح است دولت عربستان با اجرای چنین حکم هایی تیشه به ریشه خود می زند و این اعمال باعث سقوط و نابودی حکومت آل سعود خواهد شد.

 شهبازی افزود: اعدام شیخ نمر اگر چه برای دولت عربستان با تحریک دست های پشت پرده رضایت بخش است اما برای دولت آل سعود که خود را مرکز دین و ادیان می دانند و اکنون در آن کشت و کشتار و حمله به کشورهای بی دفاع و مظلوم صورت می پذیرد بی شک باعث نابودی آنها خواهد شد.

 ماموستا شهبازی در پایان ضمن محکومیت اعدام شیخ نمر، بیان داشت: مسلمانان باید در رابطه با اقدامات دولت ننگین عربستان مقابله کنند و این دولت منفور و تروریستی بایستی مورد بازخواست قرار گیرد.

ملا رشید ثانی: شهادت شیخ نمر چهره واقعی آل سعود را نمایان کرد

 امام جمعه اهل سنت شهرستان سرپلذهاب اظهار داشت: با شهادت شیخ نمر به تمام دنیا ثابت شد که هدف رژیم آل سعود پیاده کردن اهداف استکبار و رژیم صهیونیستی است لذا به همین شکل اقدامات فجیعی را در دنیا انجام میدهد.

 ملا رشید ثنایی تصریح کرد: این اقدام آل سعود واکنشهای گستردهای را در بین مسلمانان جهان از جمله ایرانیان به دنبال دارد چرا که آل سعود تنها درپی تفرقه افکنی است و به خیال خود با به شهادت رساندن نیروهای اسلام از ارزشهای اسلامی خواهد کاست.

 وی تصریح کرد: بدون تردید جنایت هایی که هر روز آلسعود علیه اسلام و تشیع مرتکب میشود دسیسهها و توطئههایی از جنس آمریکایی و صهیونیسم بوده و این حکومت فاسد بازیچه دستان پلید آمریکاییها و رژیم صهیونیستی است.

ماموستا امید ولی: اعدام شیخ نمر توسط آل سعود اقدامی سبوعانه، خیره سرانه و ظالمانه است

 ماموستا امید ولی ضمن اشاره به اعدام شیخ نمر توسط رژیم آل سعود آن را اقدامی سبوعانه، خیره سرانه و ظالمانه از سوی این رژیم عنوان کرد.

 این عالم اهل سنت افزود: اعدام مجاهد نستوه آیت الله شیخ نمر بدون تردید احساسات و عواطف امت اسلامی را مخدوش و جریحه دار کرده است.

 امام جمعه دهستان شمشیر خاطر نشان کرد: شیخ نمر به عنوان یک روحانی سرفراز جز دفاع از حقوق و کرامت انسانی مسلمانان و موضع گیری عالمانه و خداپسندانه علیه جور و فسق و فجور آل سعود و اربابانشان اتهام دیگری نداشت.

 وی ضمن محکوم کردن و تقبیح این اقدام ناجوانمردانه و خودسرانه مراتب تألم و تاثر عمیق قلبی خود را از این اقدام تلخ و دردناک اعلام کرده و ابراز امیدواری کرد عاملان آن به سزای عمل ننگینشان برسند.

ماموستا ملامحمد محمدی: اعدام شیخ نمر همسو بودن آل سعود با دشمنان اتحاد اسلامی را عیان تر کرد

 امام جمعه اهل سنت کرمانشاه ضمن محکوم کردن اقدام رژیم آل سعود مبنی بر اعدام روحانی آزادیخواه شیخ باقر النمر، اظهار داشت: در شرایطی که جهان اسلام به تیغ تکفیر و حکم تفکر منجمد مزدوران کفر و الحاد به نام اسلام غرق در خون است، حکومت حامی انشقاق و نژادپرستی مذهبی در اقدامی تحریک آمیز روحانی مجاهد در راه عدالت اجتماعی را شهید کرد تا همسو بودن خود را با تفکر دشمنان اتحاد اسلامی عیان تر کند.

 ماموستا ملا محمد محمدی ار مجامع بین المللی و سازمانهای اسلامی خواست از تمامی ظرفیتهای قانونی خود برای محکومیت این عمل جاهلانه استفاده کنند.

 دبیر شورای روحانیت و هیئت افتا اهل سنت کرمانشاه از مسلمانان خواست با حفظ آرامش و خویشتنداری و تقویت اتحاد و اخوت، اعتراض و انزجار موثر خود را اعلام کرده و مانع توفیق توطئه جدید دشمنان خبیث وحدت جهان اسلام شوند.

ماموستا ملاعادل غلامی: اعدام شیخ نمر نشات گرفته از تفکرات وهابیت است

 امام جماعت اهل سنت قصرشیرین در خصوص اعدام شیخ نمر توسط عربستان سعودی اظهار داشت: جامعه اهل سنت این اقدام را غیر عادلانه و غیر شرعی میدانند چرا که این عمل خلاف شریعت اسلام است.

 ماموستا ملا عادل غلامی افزود: یهودیان توان دیدن پیشرفت و اقتدار جامعه اسلامی را ندارند و امروز عربستان با رویکرد نامناسب خود به بازیچه دست آمریکا و استکبار تبدیل شده است.

وی با محکومیت شدید این اقدام دادگاه آلسعود تصریح کرد: اعدام شیخ نمر تبعات جبرانناپذیری برای آل سعود در پی خواهد داشت.

امام جماعت اهل سنت قصرشیرین تاکید کرد: عربستان بزرگترین نقضکننده حقوق بشر در منطقه است و بی شک اعدام شیخ نمر نشات گرفته از تفکرات وهابی آنان است.

وی افزود: اعدام آیتالله نمر احساسات مسلمانان جهان را جریحه دار میکند و قطعا این عالم بزرگوار یکی از شهدای مهم جهان اسلام خواهد بود.

ماموستا غلامی تصریح کرد: اقدامات عربستان مخالف با دین مبین اسلام است و این کشور همواره با حمایت از گروهکهای تروریستی به دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف میان شیعه و سنی است.

 شهادت آیت الله النمر نوید بخش نابودی رژیم جنایتکار آل سعود است

 امام جمعه شهرستان کنگاور هم با تسلیت شهادت آیت الله شیخ نمر باقر النمر به دست حکومت وهابی و جنایتکار عربستان سعودی، اظهار داشت: بار دیگر یک مصیبت بزرگ برای جهان اسلام به دست رژیمی جنایتکار رقم خورد و در سایه شعار «هیهات من الذله» پایه های ظلم و جور یک حکومت ظالم سست شد.

 حجت الاسلام محمد ایوبی افزود: اعدام شیخ نمر هم همانند کاری بود که با آیت الله شیخ فضل الله نوری، آیت الله سعیدی، آیت الله صدر و دیگرعالمان تاریخ کردند، چرا که ایشان همانند آن بزرگان در مقابل با استعمار، ظلم و استکبار ایستاده بود.

 وی تصریح کرد: شیخ نمر همچون آن عالمان و مبارزان بزرگ استکبار جهانی آمریکا و ظلم و جور داخلی آل سعود جنایتکار را تحمل نکرد و با افشاگری های جسورانه خود بسیار سخت آنها را در هم می کوبید.

  خون شیخ نمر بنیاد آل سعود را متزلزل خواهد کرد

 امام جمعه شهرستان صحنه اظهار داشت: راهی که آمریکا برای دولت آل سعود انتخاب کرده، فرجام آن سقوط است.

 حجت الاسلام احمد زارعی ادامه داد: اعدام شیخ نمر نشان دهنده دست پاچگی، بی برنامگی و تزلزل آل سعود است. 

وی خاطر نشان کرد: آل سعود می خواهد شکست های پی در پی خود در حوزه های مختلف از جمله سوریه، جنبش مردمی عراق علیه داعش و به طور کلی در همه جا که منافع آنان به خطر افتاده است را با اعدام این روحانی برجسته جبران کند. 

امام جمعه شهرستان صحنه در پایان گفت: قطعا خون شیخ نمر بنیاد آل سعود را متزلزل خواهد کرد. 

اعدام شیخ نمر بی پاسخ نخواهد ماند

امام جمعه شهرستان دالاهو با اشاره به علل و چرایی اقدام رژیم آل سعود مبنی بر اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان، اظهار داشت: ترس و وحشت حکام تازه به حکومت رسیده عربستان، از جمله عواملی است که تمامیت آل سعود را در معرض مخاطرات جدی قرار داده است.

حجت الاسلام نوروزی تصریح کرد: این ترسها در نتیجه بیداری روزافزون میان شهروندان عربستانی در حجاز، افزایش آگاهیهای شیعیان، تشکیل دولت شیعی در شمال حجاز یعنی عراق، تشکیل جریان شیعی قوی با مشارکت برادران اهل سنت و اتحاد آنها و شکست فاحش آل سعود و به خاک مالیده شدن بینی آنها در نبرد یمن است که نهایتاً دولت عربستان را به این تصمیم رساند تا دست به چنین اقدامی زنند.

 وی به دیگر علل اجرای حکم اعدام آیتالله شیخ نمر، اشاره کرد و افزود: فرسایش بسیار شدید نیروهای نظامی عربستان که با ادعای پوچ و توخالی پیروزی زودهنگام، وارد جنگی ناجوانمردانه و حمله به نیروهای انصارالله و همپیمانانشان و کشتار مردم بیدفاع و مظلوم یمن شدند، عربستان را به انجام اقداماتی انفعالی و زودهنگام وادار کرده است.

 آل سعود با اعدام شیخ النمر ماهیت صهیونیستی خود را آشکار کرد 

مدیر حوزه علمیه شهرستان سنقروکلیایی اقدام مسئولان سعودی در اعدام شیخ نمر باقر النمر را محکوم کرد و اظهار داشت: آل سعود با اعدام شیخ النمر ماهیت صهیونیستی خود را آشکار کرد.

 حجت الاسلام مجید بنی عامریان ر اعدام شیخ نمر را اوج بی عدالتی آل سعود توصیف و تصریح کرد: حکام آل سعود باید آگاه باشند که انجام چنین اقدامات خصمانه ای نه تنها موجب سرکوب شیعیان و ایجاد تفرقه در جهان اسلام نخواهد شد، بلکه مسلمانان جهان یک صدا درماندگی و عجز آل سعود در مقابله با عالمان دینی را فریاد خواهند زد.

 وی با اشاره به اینکه عربستان با اقدامات نسنجیده و نابخردانه زوال خود را تسریع می کند ادامه داد: آل سعود نمی تواند فریاد حق شیخ نمر را با اعدام وی خاموش کند بلکه شیخ نمرهای دیگری در جهان ظاهر شده و راه حق طلبی را طی می کنند.

ماموستا محمود محمودی: آل سعود به دنبال تفرقه افکنی در جامعه اسلامی است 

امام جمعه موقت بخش شاهو ضمن محکومیت اقدام آل سعود در اعدام شیخ نمر، اظهار داشت: دولت عربستان بر حسب ذهنیت و خوی حیوانیت خود شیخ نمر را به شهادت رسانده است. 

ماموستا محمود محمودی با بیان اینکه از دیدگاه علمای اهل سنت این اقدام محکوم است و باید دولت عربستان مجازات شود، افزود: دولت عربستان با هم پیمانی با تروریست ها خوی درندگی و حیوانیت را در پیش گرفته که مایه ننگ است.

 وی با بیان اینکه دولت عربستان به دنبال ایجاد تفرقه در میان جوامع اسلامی است، تصریح داشت: جوامع اسلامی اعم از شیعه و سنی هیچ گاه بدنبال خون و خونریزی نبوده اند، اما امروزه فرزند خوانده آمریکایی - اسرائیلی به اسم آل سعوده زاده شده و اینگونه به خیال خام خود به دنبال تفرقه افکنی در میان جامعه اسلامی است. 

ماموستا محمودی افزود: نباید جوامع اسلامی در مقابل اینگونه اقدامات دولت عربستان ساکت بنشینند و بایستی در مجامع بین المللی خواسته خود را بیان کنند.

امام جمعه اهل سنت بخش شاهو در پایان بار دیگر ضمن ابراز تأسف و محکومیت این اقدام فجیع یادآور شد: نباید فراموش کرد که اسلام واقعی و اسلام ناب هیچ گاه به دنبال کشت و کشتار نبوده و باید گفت که عربستان بویی از اسلام نبرده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار