دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

اتحاد و همدلی امت اسلامی؛ مهم‌ترین پیام مبعث پیامبر اکرم (ص)

مبعث پیامبر اکرم (ص) را می‌توان نعمتی بزرگ و عظیم برای مسلمانان و حتی جامعه بشریت دانست و از این روی تمامی ما مسلمانان وظیفه داریم با وحدت و اتحاد با یکدیگر در برابر ظالمان ایستادگی کرده و با آن‌ها مبارزه کنیم.
کد خبر: ۶۵۰۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳ - 08February 2024

اتحاد و همدلی امت اسلامی؛ مهم‌ترین پیام مبعث پیامبر اکرم (ص)گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: معنای لغوی «بعثت» به معنای انتخاب شدن است و به همین دلیل هم «مبعث» را به روزی می‌گوییم که حضرت محمد (ص) به پیامبری برگزیده شدند. بر این اساس «مبعث» هم روزی است که حضرت محمد (ص) روز ۲۷ رجب سال ۱۳ قبل از هجرت و در شهر «مکه» برای پیامبری بر مردم برگزیده و انتخاب شدند.

از طرف دیگر حضرت محمد (ص) آخرین پیامبری بود که از خداوند تبارک و تعالی برای هدایت و راهنمایی مردم انتخاب شد و بعد از او هم دیگر هیچ پیامبر دیگری نیامده است. زمانی که ایشان در سن ۴۰ سالگی به پیامبری انتخاب شدند در شهر «مکه» زندگی می‌کردند و قبل از اینکه به پیامبری مبعوث شوند به «محمد امین» معروف بوده و تمامی مردم «مکه» به راست گویی، درست کاری و امین بودن ایشان اعتراف می‌کردند.

اتفاق جالبی که در مبعوث شدن حضرت محمد (ص) قابل ذکر است این که ایشان در اغلب اوقات برای عبادت و راز و نیاز با خدای خود به «غار حرا» می‌رفت و مدت زمان‌های زیادی را در آنجا به پرستش خداوند احد و واحد مشغول بود. این در حالی بود که تقریبا تمامی مردم مکه در آن زمان بت‌پرست بوده و به همین دلیل هم خداوند حضرت محمد را از میان آن‌ها برگزیده تا آن‌ها را هدایت کرده و از گمراهی و ظلمات و دنیای نور و پرستش خدای یکتا هدایت کند.

اما یکی از مهمترین و اصلی‌ترین اهداف بعثت پیامبر اکرم (ص) را می‌توان نجات انسان از نادانی دانست. زیرا انسان‌ها قبل از بعثت حضرت محمد (ص) بت‌پرست بوده و این کار تقریبا همه جای دنیا را دربر گرفته بود. ولی خداوند متعال پیامبر (ص) را فرستاد تا با بیدار کردن فطرت پاک و خداجوی مردم آن‌ها را از بت‌پرستی بازداشته و آن‌ها را به توحید، شریعت، عبادت و پرستش خداوند تبارک و تعالی دعوت کنند.

این درحالی است که حضرت محمد (ص) از طرف خداوند به پیامبری مبعوث شدند تا اخلاق حسنه و نیکو را به مردم خود و انسان‌ها آموخته و آموزش بدهند. ضمن اینکه هدایت و راهنمایی آن‌ها به توحید و خداپرستی و بازداشتن آن‌ها از بت‌پرستی که آن را می‌توان به عنوان بزرگترین درد و مصیبت مردم آن زمان دانست از دیگر اهداف برگزیده شدن ایشان به عنوان پیامبر عنوان کرد.

البته موضوعی که بسیار مهم و حیاتی است و نباید از آن غافل شد دعوت مردم توسط پیامبر اکرم (ص) به توحید و خداپرستی است. زیرا توحید مهمترین و اصلی‌ترین وسیله برای وحدت جامعه اسلامی است و مسئله استراتژیک برای مسلمانان داشتن وحدت با یکدیگر است. از این روی نیز پیامبر اکرم (ص) راه را برای وحدت مسلمانان جوامع مختلف با هم هموار می‌کند.

موضوع دیگر هدایت و راهنمایی پیامبر برای مسلمانان در جهت وحدت با یکدیگر و جلوگیری از تفرقه و دوری نسبت به یکدیگر است. زیرا اگر تمامی مسلمانان اعم از شیعه و سنی بر ریسمان الهی چنگ زده و به توصیه‌ها و دستورات پیامبر (ص) عمل کنند دیگری زمینه و فرصتی برای جدایی و تفرقه مابین مسلمانان باقی نمی‌ماند. بر این اساس مسلمانان می‌توانند با یکدلی و اتحاد در برابر ظالمان عالم قد علم کرده و در برابر زورگویی‌ها و زیاده خواهی آن‌ها ایستادگی کنند.

بر این اساس مسلمانان باید با وحدت و اتحادی و مثال زدنی در تمامی موضوعات و مسائل با یکدیگر یکدلی داشته تا اینگونه بتوانند در برابر دشمنان و کفار ایستادگی و مقاومت کرده و در نهایت در نبرد با آن‌ها پیروز شوند. در واقع این مهم بزرگترین راهی است که ما مسلمانان باید از پیامبر اعظم (ص) و سیره و شیوه زندگی و رسالت ایشان بیاموزند. زیرا اگر اینگونه شود این مسلمانان هستند که در عالم دارای قدرت و برتری بوده و دشمنان در برابر آن‌ها ضعیف و ناتوان خواهند بود و نمی‌توانند به آن‌ها آسیبی وارد کنند.

در پایان باید گفت پس بر ما مسلمانان و تمامی مسلمانان عالم اعم از شیعه و سنی واجب است تا با اتحاد با یکدیگر بزرگ‌ترین وظیفه خود که همانا وحدت و اتحاد با یکدیگر داشته باشند و از این طریق در برابر زیاده خواهی‌ها و تجاوزات دشمنان و استکبار عالم ایستادگی و مقاومت کرده و با خداشناسی و گرفتن کمک از خداوند تبارک و تعالی با دنیای ظلم و کفر نبرد کرده و پیروز شوند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار