تأکید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر تعیین اولویت‌های بخش پزشکی

حجت‌الاسلام خسروپناه از اعضای کمیسیون سلامت این شورا خواست اولویت‌های بخش پزشکی را مشخص کنند.
کد خبر: ۶۵۰۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ - 08February 2024

تأکید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر تعیین اولویت‌های بخش پزشکیبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نخستین جلسه کمیسیون سلامت شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه با تبریک اعیاد ماه رجب و گرامیداشت ایام الله دهه فجر اظهار داشت: انقلاب اسلامی انقلاب کاملا مردمی بود و بر اثر کودتا یا اقدامات نظامی شکل نگرفت چراکه امام (ره) با این رویکرد‌ها مخالف بودند؛ بنابراین مردم، ولی نعمتتان این انقلاب هستند و برای حفظ این سرمایه اجتماعی باید تمام تلاشمان را به کار گیریم. 

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی در همه حوزه‌ها از فقه تا پزشکی دستاورد‌های شگرف داشته است و یکی از عرصه‌هایی که در انقلاب به آن می‌بالیم عرصه پزشکی است، البته در موضوعات دیگر دانشمندان زحمات زیادی کشیدند، اما در پزشکی پیشرفت‌های خوبی داشتیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های فعالان حوزه پزشکی در مواجهه با مصوبات شورا، مشارکت در این مصوبات است، به همین دلیل پیشنهادی از سوی فرهنگستان علوم پزشکی مطرح شد که با تدبیر اتخاذ شده؛ کمیسیون سلامت تشکیل شد.

حجت الاسلام خسروپناه اضافه کرد: هر مصوبه پزشکی در این کمیسیون مطرح می‌شود در نهایت پس از طی فرآیند‌های تصویب نهایی می‌شود. خوشبختانه در این کمیسیون از متخصصان مختلف استفاده شده و رویکرد میان رشته‌ای مدنظر است تا با نگاه حکمرانی درباره سلامت تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه داد: کمیسیون سلامت اولویت‌های سلامت را مشخص کند و ذیل کمیسیون میز‌های موضوعی تعریف شود. هر میز به یک مقوله می‌پردازد و هر میز چهار وظیفه راه‌بینی (رصد)، راهبردی (تعیین سیاست‌ها)، راهبری (هدایت دستگاه‌ها) و راه‌سنجی (اثربخشی مصوبات) را باید مدنظر داشته باشد. اختیارات کمیسیون اختیارات خوبی است و به‌حمدالله کمیسیون سلامت پیوند خوبی با فرهنگستان علوم پزشکی دارد.

حسن ابوالقاسمی، دبیر کمیسیون سلامت شورای عالی انقلاب فرهنگی با خوشحالی از فصل جدید همکاری حوزه سلامت با شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اولویت‌های حوزه سلامت گفت: اولویت‌هایی که قصد داریم با راه‌اندازی کمیسیون سلامت به آن‌ها ورود کنیم موضوعاتی نظیر نقش سلامت در نقشه جامع علمی کشور، موضوع افزایش ظرفیت پزشکی، تدوین آئین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت در بخش سلامت، خروج و جذب نخبگان پزشکی، مهاجرت متخصصان حوزه سلامت، فرهنگ سلامت و سواد سلامت، دیپلماسی علمی، مقابله با آپارتاید علمی و سلامت معنوی است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار