دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛ 

«آستروتورفینگ»؛ عملیات ایجاد توهّم/ پاتک ملت در ۲۲ بهمن در پاسخ به تَک دشمن

«آستروتورفینگ» برای بر هم زدن افکار عمومی و نظم جامعه توسط سرویس‌های اطلاعاتی دولت‌های غربی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
کد خبر: ۶۵۰۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۵ - 14February 2024

«آستروتورفینگ»؛ عملیات ایجاد توهّم/ پاتک ملت در ۲۲ بهمن در پاسخ به تَک دشمنگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس: امسال نیز همچون سال‌های گذشته راهپیمایی ۲۲ بهمن با حضور اقشار مختلف مردم در اقصی‌نقاط کشور برگزار شد و مردم چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشتند؛ موضوعی که برای عده‌ای همچون رسانه‌های غربی و معاندین انقلاب ناخوشایند بود؛ زیرا آن‌ها تصورشان بر این بود که برخی مسائل همچون فرافکنی‌ رسانه‌های معاند، مشکلات و معضلات اقتصادی و ... موجب کمرنگ شدن همراهی مردم با آرمان‌های انقلاب اسلامی و نظام مقدس جموری اسلامی شده است.

بر همین اساس بود که از نیمه دوم سال گذشته رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی و مخالفین جمهوری اسلامی ایران به کرات در رسانه‌های خود عنوان می‌کردند و حتی تأکید داشتند که نظام، ۲۲ بهمن را نخواهد دید و این نظام سقوط خواهد کرد؛ اما علی‌رغم تمام فشار سنگین رسانه‌ای که علیه مردم ایجاد کرده بودند، مردم نه‌تنها در حمایت از انقلاب اسلامی خود دست نکشیدند، بلکه حتی پرشورتر از گذشته در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور یافتند و شاهد برگزاری چهل و پنجمین سالگرد سقوط نظام استبدادی شاهنشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) بودند.

سال گذشته رسانه‌های غربی در حمایت از اغتشاشگران سعی کردند که با راه‌اندازی کمپین‌هایی در فضای مجازی این‌گونه وانمود کنند که آنچه آن‌ها می‌گویند، طرفداران بی‌شماری را در کشورمان دارد؛ به عبارت دیگر، رسانه‌های غربی و سازمان‌های اطلاعاتی کشور‌های حامی تروریست‌ها در عملیاتی با نام «آستروتورفینگ» (Astroturfing) یعنی با عملیات ایجاد توهّم حمایت گسترده مردم از یک جریان خاص آن هم با استفاده از لشکر ربات‌های جعلی و ساختگی سایبری می‌خواستند این‌گونه وانمود کنند که طرفداران بی‌شماری در داخل کشورمان دارند؛ لذا به همین دلیل سال گذشته عبارت «ما بی‌شماریم» برای وانمود کردن بی‌شمار بودن طرفداران بی‌حجابی در فضای مجازی به پرکاربردترین هشتگ ایرانی تبدیل شد و در صدر سایر هشتگ‌ها قرار گرفت.

این هم شیوه‌ای است که در چند سال اخیر توسط لشکر ربات‌های سایبری آغاز شده و با این شیوه جنگ نرم سرویس‌های اطلاعاتی کشور‌های غربی توانستند در برخی کشور‌ها همچون عراق و سوریه جنگ داخلی راه بیندازند. شیوه مورد اشاره از زمانی آغاز شد که روند استفاده از فضای مجازی رو به افزایش گذاشت و در مقابل، میزان مخاطبان رسانه‌های مکتوب همانند مجله‌ها و روزنامه‌ها و حتی رسانه‌هایی همچون تلویزیون کاهش یافت؛ البته این عملیات تنها منحصر به ایران یا کشور‌های منطقه نیست؛ زیرا براساس آنچه عنوان شده از این روش در ۵۲ کشور جهان استفاده شده است.

حال آیا هشتگ «ما بی‌شماریم» در فضای حقیقی هم حقیقت داشت؟ جواب این سوال مشخص است؛ بر خلاف آنچه در فضای مجازی مطرح شد و می‌شود، آن‌هایی که در پی شعار «ما بی‌شماریم» هستند در فضای حقیقی تعدادشان اندک است، ولی به واسطه فراگیری فضای مجازی این‌گونه ذهن مردم را به خود مشغول می‌کنند که گویی در عالم واقع چنین موضوعی صادق است؛ بنابراین سرویس‌های اطلاعاتی دولت‌های غربی با دستکاری ادراک ذهنی افکار عمومی مردم در کشوری همچون ایران اسلامی در پی آن هستند تا اهداف مورد نظر خود را که همان ترویج فرهنگ غلط غربی است در کشورمان رواج و توسعه دهند تا بلکه با این شیوه بتوانند ساختار نظام را از درون با چالش مواجه سازند.

از این روی بود که سال گذشته عده‌ای زودباور و بعضاً مغرض با همین شیوه به کف خیابان‌ها آمدند و زمینه‌های اغتشاش و بر هم زدن نظم عمومی در برخی شهر‌های کشور را فراهم کردند که در این میان عده‌ای از مدافعان امنیت هم به دست همین افراد مضروب شدند و یا به شهادت رسیدند.

خبرنگار: رحیم محمدی

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار