سقوط ارزش شَکِّل با کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند که به دنبال کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی ارزش واحد پول این رژیم امروز نیز کاهش یافت.
کد خبر: ۶۵۰۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲ - 12February 2024

سقوط ارزش شکل با کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، به دنبال تصمیم موسسه رتبه بندی اعتباری مودیز در کاهش رتبه رژیم صهیونیستی از A۱ به A۲ با چشم انداز منفی به آینده اقتصاد آن، نرخ برابری شکل اسرائیل در برابر دلار آمریکا با شروع معاملات ارزی امروز دوشنبه در سرزمین‌های اشغالی کاهش یافت.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی رژیم صهیونیستی نرخ مبادله شکل در ابتدای معاملات امروز به ۳.۶۹ شکل در هر دلار کاهش یافت که نسبت به پایان جلسه روز جمعه که ۳.۶۶ شکل بود کاهش یافته است.

از ابتدای ماه جاری فوریه ارزش پول رژیم صهیونیستی در برابر دلار بیش از یک درصد کاهش یافته است که به گفته منابع در بازار داخلی، نرخ قابل توجهی است.

بر اساس گزارش روزنامه اقتصادی عبری گلوبز، واکنش کابینه نتانیاهو به تصمیم موسسه مودیز منجر به کاهش بیشتر ارزش پول اسرائیل خواهد شد.

از سوی دیگر «رونن مناخیم» اقتصاددان ارشد بانک مزراحی معتقد است که تخمین قدرت واکنش شکل پس از کاهش رتبه اسرائیل دشوار است.

وی افزود: کاهش رتبه به خودی خود غافلگیرکننده بزرگی نبود و حداقل تا حدی توسط بازار اسرائیل پیش بینی شده بود.

این اقتصاددان صهیونیست گفت: احتمالاً بازار اسرائیل به این واقعیت واکنش نشان می‌دهد که چشم انداز رتبه بندی برای اقتصاد اسرائیل هنوز منفی است و تا زمانی که اقتصاد به سطح قبلی خود بازگردد ادامه خواهد داشت، اما حتی در اینجا تخمین قدرت تأثیر تصمیم مودیز بر روی شکل و اینکه تاثیر تا چه مدت ادامه خواهد داشت، دشوار است.

به نوبه خود، الکس زابیکزینسکی، اقتصاددان ارشد موسسه Metaf DS Investments، گفت: بازار بر اساس آنچه در اقتصاد و تحولات جنگ اتفاق می‌افتد عمل خواهد کرد و در طول زمان نسبت به کاهش رتبه مودیز واکنش کمتری نشان خواهد داد.

رتبه اعتباری معمولاً نشان دهنده توانایی کشور‌ها برای دریافت وام و میزان اعتماد به توانایی آن‌ها برای انجام به موقع تعهدات مالی است. هر چه رتبه بندی یک کشور بهتر باشد، خطرات مرتبط با استقراض آن کمتر می‌شود، در نتیجه آن کشور شرایط بهتر برای دریافت وام با هزینه‌های کم‌تر خواهد داشت.

رژیم صهیونیستی تاکنون ۱۹ میلیارد شکل (۵.۲ میلیارد دلار) وام گرفته است، اما بدهی داخلی ۴ برابر مبلغ استقراض خارجی است که بالغ بر ۵.۴ میلیارد شکل است.

کنست چهارشنبه گذشته اولین قرائت بودجه اصلاح شده دولت برای سال ۲۰۲۴ را تصویب کرد. طبق توضیحات گلوبز، بودجه مصوب ۶.۶ درصد کسری مالی ایجاد می‌کند

کسری فزاینده مالی رژیم صهیونیستی، به ویژه با توجه به افزایش هزینه‌های کابینه مربوط به جنگ جاری در غزه، یک چالش اقتصادی بزرگ برای این رژیم ایجاد کرده است.

رژیم صهیونیستی در نتیجه تجاوز نظامی علیه نوار غزه، متحمل خسارات مداوم شده است و به گفته منابع وابسته به کابینه و غیر وابسته، این جنگ هزینه ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیارد دلاری را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به تل آویو تحمیل کرده و بیشتر آن مربوط به افزایش هزینه‌های نظامی جنگ است. اقتصاد اسرائیل به بن بستی بی سابقه رسیده و میزان زیان‌ها در برخی بخش‌ها و به خصوص بخش گردشگری این رژیم به ۸۰ درصد رسیده است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار