نویسنده کتاب «قهوه تلخ در مرصاد»:

کم‌کاری ادبیات درباره روایت کرونا/ ۳۰۰ شهید دوران کرونا روایت شوند

عجمی با بیان اینکه ادبیات درباره روایت دوران کرونا کم‌کاری کرده است، گفت: کادر پزشکی در ایام شیوع ویروس کرونا ۳۰۰ شهید تقدیم کرده است که جا دارد روایت‌های بیشتری در این باره تولید شود.
کد خبر: ۶۵۱۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸ - 17February 2024

ادبیات درباره روایت کرونا کم‌کاری کرده است/ ۳۰۰ شهید دوران کرونا روایت نشده‌اندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم رونمایی از کتاب «قهوه تلخ در مرصاد» نوشته مهدی عجم، خاطرات تلخ و شیرین مدافعان سلامت در نبرد با کرونا در بیمارستان بقیه‌الله الاعظم(عج) برگزار شد.  

 مهدی عجم نویسنده کتاب «قهوه تلخ در مرصاد» با بیان اینکه خیلی این روزها بعد از انتشار این کتاب از من سوال می‌کنند ارتباط کتاب با مرصاد چیست که در مقدمه کتاب آن را توضیح داده‌ام، اظهار داشت: کلید بیماری کرونا تشخیص بود؛ یعنی اگر بیمار به کرونا تشخیص داده می‌شود کار درمان او شروع می‌شد و درباره مرصاد هم چنین بود. ضد انقلاب با لباس بسیجی‌های خودمان وارد میدان شده بود و تشخیص آن‌ها سخت بود و بخاطر همین تشابه، اسم کتاب را انتخاب کردم. 

وی کم‌کاری ادبیات درباره کرونا را مورد نقد قرار داد و افزود: کمتر از ۱۰ کتاب درباره کرونا منتشر شده است درحالی که ناشران زیاد دولتی و حکومتی وجود دارند که در این زمینه‌ها مسوولیت دارند و ما ۳۰۰ شهید پزشکی در این سال‌ تقدیم کردیم که ۱۴۷ هزار فوتی در کشورمان وجود داشت.

دکتر حسین صمدی‌نیا در ابتدای مراسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه بیان کرد: دوران دفاع سلامت دوره خاصی بود که همکاران ما توانستند خوش بدرخشند. در مجموعه بیمارستان اینطور نبود که افرادی نباشند که جان خودشان را فدا کنند تا مردم در سلامت باشند.

وی افزود: از همان ابتدا و طبق فرمایش رهبر، این بیمارستان تمام توان تیم خود را روی این موضوع گذاشتند. در همان ابتدا خیلی از بیمارستان‌ها بودند که بیمار کرونایی بستری نمی‌کردند. برخی بیمارستان‌ها هم می‌گفتند بلد نیستیم با این بیماری مقابله کنیم. اما این بیمارستان اولین بیمارستان بود که در این جبهه پیش‌قدم شد. ما حتی در تامین لباس مشکل داشتیم تا اینکه افرادی در همین بیمارستان دست به کار شدند و لباس مخصوص را تولید کردند.

رییس بیمارستان بقیةالله با اشاره به اینکه در ایام کرونا پانصد تخت در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفت، افزود: به تدریج فعالیت بیمارستان و کارکنان در این زمینه پیشرفته می‌شد. همین امر سبب شد که تا جایی پیش برویم که واکسن نورا را تولید کردیم و وارد کشور شد و به دست عموم مردم رسید. همچنین تولید ماسک‌های بسیار مقاوم و تاییدشده در همین بیمارستان انجام شد.

وی گفت: نمی‌شود زحمات این افراد را نادیده گرفت. این بیمارستان هفت شهید مدافع سلامت را در ایام کرونا تقدیم کرده است.

گلعلی بابایی در ادامه مراسم اشاره کرد: ما در دوران دفاع مقدس هم می‌دیدیم که پزشکان چه ایثارگری‌هایی می‌کردند و اگر این ایثارگری‌ها نبود خیلی از همرزمان ما به شهادت می‌رسیدند. این فداکاری‌ها در دوران کرونا اتفاق‌هایی را رقم زدند. شاید جا داشت که در ادبیات و هنر این فداکاری‌های بیشتر به نمایش گذاشته شود.

وی ضمن تبریک اعیاد ماه شعبان بیان کرد: مسئله غزه مسئله مهمی برای ماست و نباید فراموش شود. ادبیات یکی از راه‌های ماندگار کردن تاریخ است. ادبیات از دل یکسری اتفاقات بیرون می‌آید. همه اتفاقات تاریخ از جنگ جهانی اول و دوم تا قحطی و جنگ و دفاع مقدس و کرونا همه بستری هستند برای به تصویر کشیدن. اگر دقت کنید در کل جهان تاریخ‌ها سبب می‌شوند تا فیلمی ساخته شود یا کتابی نوشته شود. ادبیات غذای روح ملل است. ادبیات می‌تواند چاشنی زندگی باشد تا بدانیم که در کجا زندگی می‌کنیم و چه چیزی را پشت سر گذاشته‌ایم.

بابایی افزود: نویسنده در این کتاب تلاش کرده که خاطراتی را جمع‌آوری کند و در مقدمه کتاب به تفصیل بیان کرده و با وجه تسمیه کتاب را در مقایسه با عملیات مرصاد را در دفاع مقدس بیان کرده است.

این نویسنده عنوان کرد: در ایام کرونا به اندازه دفاع مقدس تلفات داشتیم. شاید از لحاظ زمانی یک‌سومش دفاع مقدس بود اما به همان اندازه تلفات داشتیم. درباره این واقعه می‌شود بیشتر از اینها نوشت.

بابایی با اشاره به اینکه نویسنده با ذکر نام شهدا به کتاب ارزش افزوده داده است، گفت: مهدی عجم سلیقه به خرج داده است و کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای را در شش فصل تقسیم کرده است. نویسنده این کتاب علاوه بر بیان خاطرات، به دستاوردهای دوران کرونا هم اشاره کرده و از آن‌ها نام برده است.

در بخش دیگری از این مراسم دکتر ابوالقاسمی با بیان اینکه کرونا همه ما را غافلگیر کرد، گفت: گاهی آدم احساس می‌کند همه چیز را می‌داند اما در جاهایی متوجه می‌شود که هیچ نمی‌داند. کرونا وقتی آمد نشان داد که نمی‌توانیم به آنچه که داریم بنازیم. دوران دشواری بود. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند زکات علم در نشر دادن آن است. حیف است که این‌ها نشر داده نمی‌شود. من خیلی خوشحالم که درباره عملیات‌های دفاع مقدس و عملیات‌هایش کتاب چاپ می‌کنند تا ماندگار شود. ما چندین مقاله در دوران کرونا منتشر کردیم اما در جاهایی که باید هنر به خرج بدهیم، کم کاری می‌کنیم. دوران کرونا تلخی‌ها و شیرینی‌هایش زیادی داشتیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار