حضور حداکثری، اقتدار ملی/ رئیس هیئت بازرسی انتخابات خراسان رضوی:

لازمه برگزاری انتخابات رقابتی و سالم؛ حرکت در چارچوب قانون است

نجات گفت: با حرکت در چارچوب قانون، طبق آیین‌نامه‌ها و مقررات و با همه ظرفیت‌های قضایی مناسب، انتخابات رقابتی و سالم به معنای حقیقی رقم خواهد خورد.
کد خبر: ۶۵۲۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۶ - 18February 2024

لازمه برگزاری انتخابات رقابتی و سالم؛ حرکت در چارچوب قانون استبه گزارش دفاع‌پرس از استان خراسان رضوی، «محسن نجات» رئیس هیئت بازرسی انتخابات استان خراسان رضوی، امروز در استودیو انتخابات استانداری خراسان رضوی با اشاره به فعالیت‌های استان برای برگزاری انتخاباتی شایسته، اظهار داشت: در چند ماه گذشته فرآیندها با پیگیری‌ها، رصدها و نگاه بلند و ویژه استاندار در پیگیری جریانات و فرآیندهای ستاد انتخابات طی شد و در همین راستا، جلسات مستمر و دغدغه‌مندانه‌ای در این زمینه برگزار شده است.

وی ادامه داد: چند روز بیشتر به برگزاری انتخابات نمانده که بدون تردید حماسه‌ای دیگر با حضور پرشور مردم رقم خواهد خورد. مردم ما در بزنگاه‌ها و شرایط حساس همیشه پیش‌قراول بودند و خود را ویژه‌تر نشان دادند. این انتخابات به‌عنوان انتخاباتی ویژه در تاریخ انقلاب ثبت خواهد شد.

رئیس هیئت بازرسی انتخابات استان خراسان رضوی با بیان اینکه مأموریت هیئت بازرسی نظارت، بررسی و ارزیابی عملکرد هیئت‌های اجرایی در انتخابات است، تصریح کرد: با توجه به تعامل و نشست ویژه با هیئت نظارت انتخابات استان، بسته نظارت ویژه برای اولین بار در استان با هماهنگی ویژه بین بازرسان وزارت کشور، سرناظران و ناظران صورت خواهد گرفت. در این بسته توجه‌های ویژه‌ای به تعامل و هم‌افزایی شده تا از ظرفیت نظارت در انتخابات به خوبی استفاده شود. با حرکت در چارچوب قانون، طبق آیین‌نامه‌ها و مقررات و با همه ظرفیت‌های قضایی مناسب، انتخابات رقابتی و سالم به معنای حقیقی رقم خواهد خورد.

نجات گفت: تعداد اعضای هیئت بازرسی خراسان رضوی در ستاد استان ۵ نفر و در شهرستان‌ها ۱۰۲ نفر هستند. ترکیب هیئت بازرسی شهرستان‌ها رئیس، دبیر و عضو بوده و ترکیب دبیرخانه‌ای دارند. در استان نیز همین ترکیب وجود دارد و جهاد کشاورزی، آموزش‌وپرورش و آبفا اعضای هیئت بازرسی استان هستند. همچنین به ازای هر شعبه یک بازرس فعالیت دارد و در مجموع چهار هزار و ۵۴۶ نفر بازرس سازماندهی شده‌اند که تکنون بیش از چندین دوره آموزشی به صورت حضوری و وبیناری برگزار شده است.

وی ابراز داشت: به ازای هر ۱۵ شعبه یک سربازرس حضور دارد که در مجموع ۳۷۴ نفر هستند. به ازای هر ۱۰۰ شعبه یک بازرس ویژه انجام وظیفه می‌کند که ۴۷ نفر بازرس ویژه خواهیم داشت. مجموع تعداد عوامل هیئت بازرسی انتخابات استان پنج هزار و ۶۷۸ نفر است. ان‌شاءالله این انتخابات با کیفیت نظارتی خوبی برگزار می‌شود.

رئیس هیئت بازرسی انتخابات استان خراسان رضوی تصریح کرد: تمامی بسترها فراهم شده و به مردم اطمینان خاطر می‌دهیم که چند بخش را در ارزیابی سلامت انتخابات قبل از روز اخذ رأی در نظر بگیریم. توجه اصولی به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص برگزاری انتخابات یکی از این شاخص‌ها است.

نجات ادامه داد: برنامه‌ریزی و تعامل مطلوب و مؤثر در استفاده از ظرفیت عوامل انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی، جلوگیری از هرگونه دخالت نهادها، ادارات و اشخاص غیرمسئول خارج از چارچوب قوانین انتخابات، نظارت و کنترل بر حسن فعالیت احزاب، گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی دارای مجوز، رعایت اصل بی‌طرفی از سوی مسئولان اجرایی به ویژه دست‌اندکاران انتخابات، اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از سو استفاده احتمالی از امکانات دولتی، رفع جانبداری مسئولان و القای احساس فرمایشی بودن انتخابات توسط جریان‌ها و گروه‌های معاند نظام از دیگر شاخص‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه نظارت بر تبلیغات انتخاباتی نامزدها مورد توجه قرار دارد، ابراز داشت: نامزدها نباید در صحبت‌ها و تبلیغات خود نظر مغایر امنیت ملی بدهند، دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی و تخریب، تحقیر و هتک حرمت اشخاص نیز ممنوع است که در صورت مشاهده با قانون مجازات اسلامی ماده ۱۹ برخورد خواهد شد.

رئیس هیئت بازرسی انتخابات استان خراسان رضوی بیان داشت: تخلفات در حوزه کاندیداها و تبلیغات پیش از موعد نیز رسیدگی می‌شود و از نامزدها خواسته شده این موضوع را مراعات کنند. در هفته گذشته پنج مورد تخلف در زمینه تبلیغات پیش از موعد گزارش شده است. امیدواریم در این دوره تخلفات به حداقل برسد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار