در دیدار با رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛

دریادار ایرانی: حمایت «نداجا» از پروژه‌های دانشجویی/ توسعه ناوگان دریایی در دستور کار نیروی دریایی ارتش است

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: مهم‌ترین برنامه این نیرو استفاده از ظرفیت‌هایی است که به طرح اجرایی، بومی‌سازی و توسعه ناوگان دریایی کشور ختم شود.
کد خبر: ۶۵۳۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ - 27February 2024

امیر دریادار ایرانیبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش با حضور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با «حمید زراعتگر» رئیس این دانشگاه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

دریادار ایرانی در این دیدار با تأکید بر لزوم توسعه روابط بین دانشگاه صنعتی امیرکبیر و نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: امیدوارم استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها بتواند در توسعه توان دفاعی و علمی کشور تأثیرگذار باشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به حمایت این نیرو از پروژه‌های علمی و دانشجویی گفت: امیدواریم تشکیل کمیته مشترک در تعامل بیشتر بین دانشگاه‌ها و نیروی دریایی ارتش بتواند تدوام داشته باشد و بازخورد خوبی برای کشور و نیروی دریایی به‌همراه آورد.

وی خاطرنشان کرد: امروز افتخار داریم که ناوشکن دنا بعد از مأموریت مقتدرانه ۸۶ امروز در رزمایش مشترک کشور هندوستان با حضور بیش از ۵۰ کشور شرکت کرده و توان ایرانی را به رخ جهانیان می‌کشد.

امیر ایرانی با بیان اینکه ظرفیت‌های صنعتی نیروی دریایی را به صورت کامل در اختیار دانشگاه قرار خواهیم داد و آمادگی کامل تعامل با محیط دانشگاهی را داریم، افزود: مهم‌ترین برنامه ما در نیروی دریایی ارتش استفاده از ظرفیت‌هایی است که به طرح اجرایی، بومی‌سازی و توسعه ناوگان کشور ختم شود.

همکاری دانشگاه امیرکبیر با نداجا در زمینه طراحی کشتی‌های یخ‌شکن

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این دیدار ضمن اعلام آمادگی همکاری در زمینه طراحی و توسعه صنایع دریایی گفت: ایران علاقه‌مند به حضور در قطب جنوب است و الان کشور‌های زیادی در این محیط بزرگ علمی پایگاه دارند که در همین راستا، حضور ایران و نیاز‌های حضور علمی مقتدرانه کشورمان در حال بررسی است.

زراعتگر اضافه کرد: ما بسیار علاقه‌مند به فعالیت در حوزه دریا هستیم تا در طراحی، بررسی و طراحی مفهومی کشتی‌های یخ‌شکن برای نیروی دریایی ارتش با استفاده از تیم دانشگاهی و علمی دانشگاه همکاری مثمر ثمری داشته باشیم.

نمایش اقتدار دریایی و نظامی ایران اسلامی با کمک دانشگاه‌های صنعتی

بر اساس این گزارش، فرمانده نیروی دریایی ارتش در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم به ایراد سخن پرداخت و با تشریح عملیات مروارید و اقدامات این نیرو اظهار داشت: آن روز هم مهندسین همین دانشگاه و ایران اسلامی خوش درخشیدند و توانستند با به‌روزرسانی تجهیزات و آماده به‌کار نگه‌داشتن یگان‌ها به پایداری اقتصادی و سیاسی کشور کمک کنند.

دریادار ایرانی در ادامه با اشاره به وجود ۹ تنگه راهبردی در جهان و مسیر‌های آبی اقتصادی دریایی و اهمیت حمل و نقل دریایی و مبارزه با تروریسم دریایی گفت: امروز اسکورت شناور‌ها تا دهانه کانال سوئز توسط نیروی دریایی ارتش در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: امروز نیروی دریایی ارتش با ارتقای توان نظامی تمام سعی خود را در حفظ خطوط مواصلاتی انجام می‌دهد و جامعه دانشگاهی نیز با حفظ اقتدار علمی و فرهنگی به برادران خود در نیروی دریایی ارتش کمک کنند.

فرمانده نداجا با اشاره به اهمیت ناوگروه ۸۶ افزود: برای انجام دریانوردی بزرگ ناوگروه ۸۶ اتفاقات مهم و راهبردی شکل گرفت که از جمله آن ۱۱ ماه مطالعه و تحقیق انجام گرفت؛ عزیزان ما در جامعه دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز با مطالعه ۵۰ سال گذشته شرایط جوی اقیانوس‌های بزرگ جهان برنامه‌ای را تولید کردند که می‌توان شرایط جوی تمام مسیر دریانوردی را مورد بررسی قرار دهد و بهترین مسیر دریانوردی را در اختیار دریانوردان ما قرار دهد.

امیر ایرانی با بیان اینکه برای حضور در دریا باید از بالاترین سطح تکنولوزی برخوردار باشیم،گفت: صنایع دریایی از جملع صنایعی هستند که دارای تکنولوژی بالایی هستند که از جمله آن زیردریایی و ناوشکن است که حضور ناوشکن تمام‌ایرانی دنا در این مأموریت اقتدار دریایی و نظامی خود را با کمک دانشگاه‌های صنعتی به جهانیان نشان دادیم.

وی با تأکید بر دستاورد‌های ناوگروه ۸۶ عنوان کرد: ناوگروه ۸۶ توانست با حضور در کشور برزیل نقش مهمی در دیپلماسی دریایی ایفا کرد و قدمت فرهنگی ایران زمین را به جهانیان نشان داد.

فرمانده نداجا با بیان اینکه ناوشکن دنا توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است، افزود: ناوشکن دنا توانست در طول مأموریت ۲۳۰ روزه خود و پپیمایش ۶۵ هزار کیلومتر دریانوردی توان مهندسی دانشگاه‌های کشور در طراحی و ساخت یگان شناور را به رخ جهانیان بکشد که امروز نیز این ناوشکن با حضور در رزمایش نیروی دریایی هندوستان که با حضور ۵۰ کشور برگزار می‌شود در حال افتخارآفرینی است.

دریادار ایرانی با اشاره به مصاحبه فرمانده نیروی دریایی روسیه که گفته بود تنها یک کشور ابرقدرت فقط می‌تواند این مأموریت خطیر را انجام دهد، گفت: ما ارائه توانمندی‌ها را به صورت ترکیبی داشتیم، نمایش پرچم را در تمام اقیانوس‌ها داشتیم و میل به قدرت منطقه‌ای داشتیم که با این حرکت نشان دادیم که این قدرت را داریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد روش‌های بومی و نوین تأمین نیازمندی‌های دریانوردی، بازمهندسی لجستیک بومی و حفظ و صیانت از مرز‌های مواصلاتی ایران اسلامی در تمام نقاط جهان با همت شما عزیزان میسر خواهد شد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها