حضور حداکثری، اقتدار ملی/ روای دفاع مقدس مطرح کرد؛

رزمندگانی که پلاک نداشتند اجازه رای دادن نداشتند

اعضای ستاد انتخاب در جبهه آن‌قدر سخت‌گیر بودند که به نیروهایی که به هر دلیلی کارت پلاک نداشتند، اجازه‌ رأی‌دادن ندادند.
کد خبر: ۶۵۳۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹ - 29February 2024

گروه استان‌های دفاع‌پرس - «علی اکبر مرزبان» مدرس دانشگاه و استاد درس آشنایی با دفاع مقدس؛ برای همه دنیا اثبات شده است که یکی از مهم‌ترین افتخارات جمهوری اسلامی ایران، اعتقاد عملی به دموکراسی واقعی با پیاده سازی الگوی استراتژی مردم سالاری دینی در جامعه است. اگرچه در دنیای امروز آرای مردم و دموکراسی، تشریفاتی بیش نبوده و به پوششی برای رسیدن به قدرت و ثروت تبدیل شده است، ولی در نظام مقدس و انقلاب اسلامی ایران آرای مردم، در اساسی‌ترین مقوله‌های مرتبط با نظام و حاکمیت، یک عقیده و باور مستحکم و دستمایه‌ای برای خدمت صادقانه مسئولین محسوب می‌شود و باهمین رویکرد برگزاری انتخابات آزاد و دور از حواشی و سیاست زدگی‌ها همیشه جزو خواسته‌های به حق  مردم و حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است.

با بررسی اجمالی روند برگزاری انتخابات در کشور به این نکته پی می‌بریم که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز، به طور تقریبی هر دو سال یکبار شاهد بروز این اتفاق مهم و سرنوشت ساز در جامعه و کشور بوده ایم.  

یک انتخابات خوب و منطبق با اصول و مبانی ارزشی نظام مقدس و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی؛ مانند نسیمی گواراست که فضای جامعه را به سمت کمال سوق میدهد و شوق، شور و نشاط اجتماعی برای امید به آینده‌ای بهتر، به کشور و ملت می‌بخشد؛ لذا انتخابات، آرا و اراده ملت جزو لاینفک نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌باشد.

جمهوری اسلامی، ترکیبی کامل و درست از جمهوریت و اسلامیت است؛ که تعریف صحیح آن همان مردم‌سالاری دینی است. از طرفی مشروعیت جمهوری اسلامی به تطابق آن با شرع مقدس اسلام است و معیار محبوبیت و مقبولیت آن نیز به پذیرش عمومی عامه مردم بستگی دارد؛ و این یک آزمونی حیاتی و کاملا موفق است که با نعمت انقلاب اسلامی و نظام سیاسی برگرفته از آرمان‌های دینی و مکتبی، شایسته‌ترین مدل یک نظام حکومتی کارآمد مردمی را به همه جهانیان جویای عدالت و امنیت هدیه میدهد.

 طی این سال‌ها شاهد بودیم که معاندین و مخالفین منطقه‌ای و بین المللی کشورمان از روی ناچاری و استیصال همیشه برگزاری انتخابات در کشورمان را نمایشی و از پیش تعیین شده خوانده اند. قطعا این سخن نادرست و غلط است.

جمهوری اسلامی ایران بیشتر از سایر کشور‌ها حتی کشور‌های غربی و آمریکا، در این ۴۵ سال ۳۷ انتخابات را برگزار نموده و روز ۱۱ اسفند سال جاری هم سی و هشتمین انتخابات برگزار می‌شود. یعنی به طور تقریبی هر یک سال و چند ماه یک انتخابات گسترده در سطح ملی برگزار شده است و اغلب مردم پای صندوق‌های آراء حاضر شدند. شاید باقوت بتوان ادعا کرد که جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری باشد که در زمان بسیار کوتاهی بعد از پیروزی انقلاب همه مردم را پای صندوق انتخابات دعوت و آن رفراندوم عظیم با مشارکت از مردم را برگزار کرد.

اشاره‌ای به روند برگزاری انتخابات در جبهه‌های حق علیه باطل (در دوران دفاع مقدس).

از مجموع ۳۷ انتخاباتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار شده، ۶ مورد آن در زمان دفاع مقدس بود. در سطح شهر‌ها و روستا‌ها که وضعیت برگزاری انتخابات مشخص است، اما خیلی‌ها اطلاعی ندارند که در جبهه‌های جنگ هم صندوق رأی بود و رزمنده‌ها پای صندوق‌ها حاضر شده و رأی می‌دادند.

نحوه برگزاری انتخابات در جبهه‌های جنگ چگونه بود؟ آیا به گونه‌ای بود که همینطور راحت یک عده رزمنده بودند و یک صندوق آرای سیار هم می‌آوردند و آن‌ها رأی می‌دادند؟

قطعا اینقدر بی روح و ساده نبوده و شور و شوق انتخابات در همه جبهه‌ها و در دل تک تک رزمنده‌ها جاری بوده است. همانطور که در جبهه‌ها برای انتخاباتی رأی‌گیری شد که شهید رجایی برگزیده شد، انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۶۰ برگزار شد و آیت‌الله خامنه‌ای پیروز انتخابات شدند، در سال‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۴ و البته یک دوره انتخابات مجلس خبرگان و ۲ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هم در دوران دفاع مقدس برگزار شد.

در ادامه بیان خاطراتی از  رزمندگان دوران دفاع مقدس (برگرفته از پایگاه مرکز اسناد انقلابی اسلامی) نشان می‌دهد که انتخابات در جبهه‌ها چه شور و حالی داشته است:

 قرار بود در آخرین روز‌های مردادماه، انتخابات چهارمین دوره ریاست‌جمهوری برگزار شود. خیلی دوست داشتم در تهران باشم؛ هم به این دلیل که شناسنامه همراهم نبود تا رأی بدهم، هم این که در کنار بچه‌های محل در جریان برگزاری انتخابات باشم. وقتی از برادر مصطفی عبدالرضا (معاون گردان شهادت) درخواست کردم که مرخصی دو ـ سه روزه‌ای بدهد تا بروم و برگردم، خندید و گفت: بین این همه رزمنده که این‌جا و جا‌های دیگه جبهه هستند، فقط حضرتعالی می‌خوای رأی بدی؟...

صبح روز جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۶۴... صبحانه را که خوردیم، نزدیک ساعت ۸ بود که دو دستگاه نیسان پاترول به اردوگاه آمدند... به‌جای شناسنامه، پشت کارت پلاک مهر زدند. آن‌قدر سخت‌گیر بودند که به نیرو‌هایی که به هر دلیلی کارت پلاک نداشتند، اجازه رأی‌دادن ندادند.

انتهای پیام / 

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار