دستاورد مأموریت ناوگرو‌ه‌های ارتش در آب‌های دوردست

حضور مداوم ناوگروه‌های «نداجا» در آب‌های دوردست و دیپلماسی فعال دریایی جمهوری اسلامی ایران، نشان‌دهنده اقتدار کشور است.
کد خبر: ۶۵۴۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۵ - 24March 2024

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ مهدی شهرودی؛ ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش به صورت مستمر مأموریت‌هایی را به منظور تأمین امنیت کشتیرانی ایران در آبراه‌های مختلف و تنگه‌های مهم جهان انجام می‌دهند.

سفر‌های منظم نیروی دریایی ارتش به تنگه باب‌المندب و حرکت به سمت اقیانوس‌های دوردست علاوه بر ارسال پیام اقتدار ایران نشان از توانمندی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در انجام مأموریت‌های مهم دارد.

دستاورد سفر‌های ناوگرو‌های ارتش به آب‌های دوردست/پیام اقتدار نیروی دریایی ارتش در قطب جنوب انعکاس یافت 

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در همین زمینه برای حفظ امنیت دریایی کشتی‌های کشورمان مأموریت‌های برون مرزی زیادی انجام داده است. 

امیر دریادار «بابک بلوچ» معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش در این زمینه می‌گوید: از سال ۱۳۸۸ که فرمانده معظم کل قوا، فرمان حضور در آب‌های دوردست رابه نیروی دریایی ارتش صادر فرمودند، ناوشکن‌ها و ناو‌های نیروی دریایی ارتش به‌طور دائمی در محور مواصلاتی خلیج عدن و دریای سرخ حضور یافتند.

دریادار بلوچ می‌افزاید: این حضور، امنیت خطوط مواصلاتی کشتیرانی برای کشتی‌های تجاری و نفتکش جمهوری اسلامی ایران و سایر کشور‌ها را به همراه داشته است.

دستاورد سفر‌های ناوگرو‌های ارتش به آب‌های دوردست/پیام اقتدار نیروی دریایی ارتش در قطب جنوب انعکاس یافت 

اقتدار نظامی ایران اسلامی و به ویژه پیشرفت‌های نیروی دریایی ارتش که با تکیه بر دانش و تجهیزات بومی حاصل شده، نمادی است برای شعار راهبردی «راه ما، راه امام حسین (ع) است»؛ همچنین اجرای فرامین فرماندهی معظم کل قوا و نمایش توان و اقتدار ایران در آب‌های بین‌المللی، نماد دیپلماسی فعال دریایی جمهوری اسلامی ایران است.

در واقع از سال ۱۳۸۸ فصل جدیدی از قدرت نیروی دریایی ارتش در جهان به نمایش درآمد که و در این راستا، ناوگروه‌های نداجا گاهی بیش از صد روز دریانوردی می‌کنند و سپس مقتدرانه در بنادر ایران پهلو می‌گیرند. 

همچنین همانطور که بار‌ها از زبان مسئولان نداجا شنیده‌ایم، نیروی دریایی یک نیروی دیپلماتیک و راهبردی است؛ چرا که عمده کالا‌های استراتژیک از طریق دریا جابجا می‌شوند و این مهم اهمیت ماموریت‌های دریایی نداجا را بیشتر می‌کند. 

دستاورد سفر‌های ناوگرو‌های ارتش به آب‌های دوردست/پیام اقتدار نیروی دریایی ارتش در قطب جنوب انعکاس یافت 

بزرگترین افتخار در مسیر تبدیل شدن ایران به یک قدرت دریایی را نیز ناوگروه ۸۶ رقم زد. در این مسیر، ۱۱ ماه کار علمی صورت گرفت و اطلاعات ۵۰ ساله‌ی جو اقیانوسی توسط نخبگان نیروی دریایی به طور کامل پیاده‌سازی و تبدیل به یک نرم‌افزار شد که نتیجه آن، سفر مقتدرانه و موفقیت‌آمیز ناوگروه ۸۶ به دور کره زمین بود.

امیر دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش در این زمینه می‌گوید: در ماموریت ناوشکن بومی «دنا» به دور کره زمین حتی یک آنتن آن هم شکسته نشده بود و پس از این مأموریت، برای ناوشکن کلاس دنا مشتری‌های زیادی پیدا شده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه حضور ناوگروه ۸۶ در دور دنیا موجب نمایش پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در پهنای اقیانوس‌های جهان شد، گفته است: ما قبل از افق ۱۴۰۴ توانستیم جهانی بودن را نشان دهیم که ملت ایران در آن نقش دارند. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد تا پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را  در جای جای اقیانوس‌ها بالا ببرد و برافراشته کند.

امروز نیروی دریایی به آنچنان قدرتی دست یافته است که می‌تواند مقتدرانه و بدون نیاز به پهلوگیری در بنادر کشورهای دیگر مأموریت‌های مختلفی را در آب‌های دوردست با موفقیت انجام دهد و مسلماً دستیابی به این توانمندی، مایه مباهات هر ایرانی است. 

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار