کارگردان نمایش «فانتزی نامه» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نمایشی برای تشویق به کتابخوانی اثرگذار/ روایتی از فردوسی و شاهنامه به زبانی ساده پسند

چاپاریان کارگردان نمایش فانتزی نامه گفت: در این نمایش تلاش کردم اثری در خور فهم مخاطب عام با زبانی ساده و بیانی شیوا تولید کنم که بتواند مخاطب را به سمت کتابخوانی اثرگذار سوق دهد.
کد خبر: ۶۵۵۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵ - 09March 2024

«محمدرضا چاپاریان» کارگردان باسابقه تئاتر که این روز‌ها نمایش «فانتزی نامه» را روی صحنه سالن شهید حیدری (خانه مشق) تهران دارد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع درباره این نمایش اظهار داشت: متن این نمایش را به کمک دخترم آنیتا نوشتم، این ایده به ذهنمان رسید که طور گذر زمان احساس می‌شود و همه چیز تغییر می‌کند و تلاش کردیم آن را به زبانی ساده و فانتزی کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه فانتزی نامه از شاهنامه فردوسی گرفته شده است، گفت: همیشه به این فکر می‌کردم که چطور به شخصیتی چون فردوسی اینقدر کم پرداخته‌ایم، حتی کسانی که شاهنامه شناسی هم کردند و کار نمایش انجام دادند، کارهایی انجام داده‌اند که زبانش دشوار است یا به شخصیت‌های شاهنامه پرداختند نه خود فردوسی. 

چاپاریان ادامه داد: به همین جهت تلاش کردم تا کاری در خور فهم بیننده عام با زبانی ساده و نگاهی به فردوسی تولید کنم و هدفم هم این بود که مخاطبم را به کتاب و کتابخوانی گره بزنم. بهرحال وضعیت کتابخوانی و سرانه مطالعه در کشور ما مشخص است و نیاز داریم که کسی ما را به خودمان بیاورد.

نمایشی برای تشویق به کتابخوانی اثرگذار/ روایتی از فردوسی و شاهنامه به زبانی ساده پسند

این کارگردان تئاتر اظهار داشت: خاطرم است که در حین نوشتن نمایشنامه خیلی از شخصیت‌های شاهنامه به خوابم می‌آمدند و طوری مرا تحت تأثیر قرار می دادند حتی گاهی با آنها درگیر هم می‌شدم اما می‌دانستم که نمی‌توانم اسمی از آنها بیاورم، چون می‌خواستم درباره دنیایی صحبت کنم که خالقش فردوسی بود، پس به سراغ خود فردوسی رفتم و در مسیر نمایشنامه طوری رشادت، دلیری و قداست ایرانی را هم نشان دادم. 

وی تصریح کرد: در نمایش تنها از دو شخصیت «سیمرغ» و «زال» به عنوان نمادهای ایرانی و اساطیری یاد کردم، بنابراین فردوسی در نمایش از این دو شخصیت برای تشویق شدن مخاطب به خواندن داستان زال و سیمرغ یاد می‌کند. من معتقد هستم که وقتی می‌خواهیم کسی یا کسانی را ترغیب به خواندن یک کتاب کنیم، باید یکی از بهترین کتاب‌ها را معرفی کنیم تا مردم تشویق شوند. حتی در نمایش اشاره به معلمی کردیم که خودش در کلاس درس شاهنامه را اشتباه می‌خواند، واقعا ما باید آگاهی‌مان را در این مسیر بالا ببریم حتی برای خواندن شاهنامه به کلاس برویم.

چاپاریان با اشاره به اینکه هنرمندان باید تلاش کنند تا فرهنگ و هنر پارسی را به مردم دوست داشتنی ایران معرفی کنند، گفت: من همه تلاشم ر کردم تا مردم را تشویق به خواندن شاهنامه و خریداری کتاب کنم، مدراس ما در این زمینه نیاز به کار بیشتر دارد و این درد ما است که کمتر نامی از شاهنامه و حتی دیگر بزرگانمان در مدارس می‌آید.

نمایشی برای تشویق به کتابخوانی اثرگذار/ روایتی از فردوسی و شاهنامه به زبانی ساده پسند

عوامل این نمایش عبارتند از: نویسندگان: محمدرضاچاپاریان، آنیتا چاپاریان، کارگردان: محمدرضا چاپاریان، مجری طرح: سهیلا تیلاوی، طراح حرکات: اشکان آریانا، طراحان لباس و دکور: محمد علیزاده. الهام باقری (شاکتی)، ناریشن: مونا خدائی، سارا گلچین، طراح پوستر و بروشور و ساخت تیزر: وحید مرتضوی کیاسری، عکاس: انیتا چاپاریان، مدیرصحنه: بهزاد حبیبی راد و مشاور رسانه زهره سعیدی هستند که نمایش در ساعت ۱۸ هر شب به صحنه می‌رود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار