عماد مغنیه؛ شهیدی که خودش را فرزند امام می‏‌دانست

شهید عماد مغنیه معروف به «حاج رضوان» متفکر و مخترع عملیات‌های نظامی علیه رژیم صهیونیستی بود و رأس هرم ساختار جهادی در لبنان قرار داشت.
کد خبر: ۶۵۵۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۹ - 28March 2024

عماد مغنیه؛ شهیدی که خودش را فرزند امام می‏دانستگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: عماد مغنیه معروف به حاج رضوان بنیانگذار یگان نظامی حزب الله لبنان و از فرماندهان جنگ ۳۳ روزه بود و به عنوان «مرد سایه» و مغز متفکر حزب‌الله لبنان شهرت داشت. همین امر هم موجب شده بود تا دولت ایالات متحده آمریکا برای دریافت هر اطلاعاتی از او جایزه تعیین کند.

زندگی‌نامه

عماد مغنیه معروف به «حاج رضوان» در تاریخ ۷ دسامبر ۱۹۶۲میلادی در شهر صور واقع در جنوب لبنان به دنیا آمد. پدرش فایز مغنیه است و برادرانش جهاد و فؤاد بودند که به شهادت رسیدند. خانواده مغنیه پس از مدتی از صور به ضاحیه جنوبی بیروت نقل مکان کردند و در این منطقه بود که وی، تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را گذراند و پس از آن در جوانی، وارد دانشگاه آمریکایی بیروت (AUB) شد.

شهادت فرزند

عماد مغنیه سه فرزند به نام‌های جهاد، فاطمه و مصطفی داشت. جهاد، در تاریخ ۱۸ ژانویه ۲۰۱۵میلادی برابر با ۲۸ دی ۱۳۹۳شمسی در هجوم بالگرد‌های اسرائیلی به خودروی حامل وی در بلندی‌های جولان سوریه به شهادت رسید.

فعالیت سیاسی و نظامی

عماد مغنیه در اوایل دهه ۸۰ میلادی به «نیروی ۱۷» شاخه نظامی جنبش آزادی‌بخش فلسطین پیوست. این نیرو به منظور محافظت از مبارزانی مانند ابوعمار، ابوجهاد و ابودایاد تشکیل شده بود.

او از همان زمان، در عملیات انتقال سلاح از جنبش آزادیبخش فلسطین برای مقاومت اسلامی لبنان (که عبارت بود از حزب‌الله و جنبش امل)، نقش اساسی داشت.

ترک لبنان

به دنبال اشغال لبنان در سال ۱۹۸۲میلادی از سوی رژیم صهیونیستی، مبارزان جنبش آزادی‌بخش فلسطین مجبور به ترک لبنان شدند. با خروج آنان از لبنان، عماد مغنیه به جنبش امل پیوست. اما با انتقال سید حسن نصرالله به حزب‌الله او نیز به این حزب منتقل شد و پس از اجرای موفق چند عملیات، به عنوان فرمانده گارد حفاظت مقامات بلندپایه حزب‌الله انتخاب شد.

سید حسن نصرالله و عماد مغنیه

سید حسن نصرالله عماد مغنیه را متفکر و مخترع عملیات‌های نظامی می‌دانست. او عماد مغنیه را رأس هرم ساختار جهادی معرفی کرده است. همچنین براساس ادعای رژیم صهیونیستی عماد مغنیه رهبری عملیات ربودن دو تن از نظامیان اسرائیلی در تابستان ۸۴ را برعهده داشت. عملیاتی که به آغاز جنگ علیه لبنان انجامید.

حضور در جنگ ۳۳ روزه لبنان

عماد مغنیه یکی از فرماندهان حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه بود. سید حسن نصرالله، «عماد مغنیه» و فرماندهی‌اش در جنگ ۳۳ روزه آرام، مطمئن و ثابت قدم توصیف کرده است. طراحی همه عملیات‌های نظامی حزب‌الله به عماد مغنیه نسبت داده شده است. وی فعالیت جهادی خود را از زمان ایجاد حزب آغاز و یگان نظامی را تاسیس کرد.
موضوع مهم و جالب توجه دیگر اینکه، تصاویر منتشر شده از عماد مغنیه بسیار کم است. پلیس فدرال آمریکا (اف. بی. آی) در ادعایی مضحک مدعی شده بود او دو بار اقدام به جراحی پلاستیک بر روی صورت خود کرده است تا شناسایی نشود.

نقش داشتن در انفجار سفارت آمریکا در بیروت

بر اساس ادعای رژیم صهیونیستی، مغنیه به انجام برخی عملیات از جمله ربودن خارجی‌ها در لبنان، انفجار مقر نیرو‌های دریایی آمریکا در بیروت، انفجار مقر چتر بازان فرانسوی در بیروت، ربودن هواپیمای «تی دبلیو ای» آمریکایی، دو بار انفجار مقر سفارت آمریکا در بیروت، انفجار مقر سفارت عراق در بیروت و انفجار مقر یهودیان در بوینس‌آیرس متهم شده بود.

شهادت

عماد مغنیه در سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ (۱۲ فوریه ۲۰۰۸) و در شب شهادت حضرت رقیه (س) در حادثه تروریستی به دست نیرو‌های اسرائیلی به شهادت رسید.

فرازی از وصیت‌نامه

«اسرائیل خود به خود ساقط خواهد شد چرا که دیگر نمی‌تواند نقشی را که ایالات متحده و غربی‌ها از او انتظار دارند عملی کند.» این جمله حکیمانه، یک جمله منطقی و کاملاً مستدل است که به دور از هر گونه تعصب و جانبداری، هرچه بیشتر تحلیل و بررسی شود، بیشتر به صحت آن پی برده خواهد شد. آمریکا و پیروان اروپایی اش، سالانه میلیارد‌ها دلار خرج رژیم صهیونیستی می‌کنند و طبق نظریه ماتریالیستی که همگی شان بدان معتقد هستند، این سرمایه گذاری باید سوددهی مناسب و مطابق با حجم هزینه‌ها را داشته باشد و وقتی سود لازم را نداشته باشد، انگیزه‌های سرمایه گذاری را روز به روز از دست می‌دهد تا جایی که مسیر فروپاشی این جرثومه فساد، سریع‌تر و سریع‌تر به وقوع می‌پیوندد. انشاالله

نظر مقام معظم رهبری

تاریخ ما، انقلاب ما، حوادث این بیست و نه سال ثابت کرده است؛ نه فقط به خود ما، به دنیا ثابت کرده؛ لذا به نام شما و ملت شما و مردم شما و امام شما افتخار می‏‌کنند. همین شهدای برجسته‏ دنیای اسلام، همین شهید عزیزی که چند روز قبل به وسیله‏ صهیونیست‌ها به شهادت رسید، این‏ها افتخار می‌کردند که بچه‌های امامند؛ خودشان را فرزند امام می‌دانستند. این شهید حاج عماد خودش را فرزند امام می‏‌دانست. یعنی واقعاً اگر با یک جوان خودمان مقایسه کنیم، او معتقد نبود که این جوان ایرانی به امام از او نزدیک‏تر است. او هم خودش را به قدر یک جوان ایرانی فرزند امام و نزدیک به امام می‏‌دانست.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها