تولیت آستان قدس رضوی در جمع فعالان قرآنی؛

گسترش کرسی‌های تلاوت قرآن مقدمه‌ای برای هدایت، اصلاح و سازندگی جامعه است

حجت‌الاسلام مروی انس با قرآن و گسترش کرسی‌های تلاوت در جامعه همراه با تدبر و عمل به آموزههای آن را موجب هدایت، اصلاح و سازندگی فردی و اجتماعی دانست.
کد خبر: ۶۵۷۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴ - 15March 2024

گسترش کرسی‌های تلاوت قرآن مقدمه‌ای برای هدایت، اصلاح و سازندگی جامعه استبه گزارش دفاع‌پرس از استان خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «احمد مروی» تولیت آستان  قدس رضوی در سومین روز از ماه مبارک رمضان در محفل‌ نورانی‌ قرآن‌ کریم که با حضور جمعی‌ از حافظان‌، قاریان‌ و اساتید برجسته‌ قرآنی مشهد در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد، گسترش روزافزون قاریان و حافظان قرآنی در کشور را از برکات انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: پیش از انقلاب تعداد قاریان و حافظان قرآن کریم بسیار محدود و انگشت شمار بود، اما امروز به برکت پیروزی انقلاب اسلامي تعداد قابل توجهی از قاریان و حافظان برجسته قرآن کریم در سنین مختلف در کشورمان پرورش یافته‎اند.

وی ضمن اشاره به برکات تربیتی فراوان جلسات قرآن و تاکید بر گسترش جلسات خانگی قرآن و احیای دوباره این سنت مبارک، گفت : قاریان، حافظان و فعالان قرآنی می‎توانند در تقویت و گسترش کرسی‌های تلاوت در منازل و مساجد مؤثر و پیشگام باشند.

تولیت آستان قدس رضوی تلاوت قرآن همراه با تدبر در قرآن را از باارزش‌ترین عبادات خواند و تصریح کرد: قرآن کتاب سعادت و زندگی است؛ بر همین اساس باید به هر میزان که مقدور است روزانه تلاوت قرآن داشت و هنگام تلاوت تمام توجه خود را تنها به قرآن معطوف ساخت.

حجت‌الاسلام مروی با بیان این که قاریان و حافظان قرآن باید الگوهایی از عاملان به قرآن در جامعه باشند، تصریح کرد: قرآن کریم بزرگترین و روشن‎ترین معجزه جاودان پیامبر اکرم (ص) و راهنمای همیشگی بشریت برای سعادت و چگونه زیستن است.

وی در ادامه به شفاعت قرآن کریم در آخرت اشاره کرد و افزود: برای آنکه مورد شفاعت قرآن در روز قیامت قرار بگیریم باید در آن تدبر و عامل به دستورات و آموزه‎های آن باشیم، حفظ و قرائت قرآن بسیار ارزشمند است اما این‎ها باید مقدمه‌ای برای فهم، درک و عمل به قرآن باشد.

تولیت آستان قدس  رضوی با بیان اینکه حتی یک آیه قرآن هم می‏‌تواند انسانی را متحول و به راه سعادت هدایت کند، تصریح کرد: در قرآن پروردگار متعال با انسان سخن می‌گوید، قرآن موجب انسان‌سازی، تحول و نجات انسان از پلیدی‌ها است و در طول تاریخ انسان‌های بسیاری با شنیدن آیات قرآن متحول شده و سعادتمند شدند.

حجت‌الاسلام مروی بیان داشت: دنیای مادی ظرفیت صورت حقیقی قرآن را ندارد، از این رو در روز قیامت تمثال حقیقی و عینی قرآن ظاهر می‌شود و از آنان که معارف قرآنی را درک و به آموزه‎ها و رهنمودهای آن عمل کرده‌اند، شفاعت می‌کند.

وی با بیان اینکه قرآن نعمتی بزرگ، باعظمت، قابل احترام و تکریم است، بر لزوم حفظ حرمت قرآن و رعایت آداب احترام به قرآن همچون استماع و سکوت هنگام تلاوت، برخاستن هنگام دریافت و تحویل قرآن تأکید کرد و گفت: قرآن کریم، کتاب بزرگی است که عظمت آن از عظمت خداوند نشأت می‌گیرد، رعایت آداب ظاهری احترام به قرآن مقدمه‎ای برای کسب معرفت و فهم قلبی و باطنی قرآن است.

گفتنی است، در این محفل قرآنی ضمن قرائت قرآن کریم توسط چند تن‌ از قاریان‌ و حافظان‌، گروه‌های همخوانی‌ دینی به اجرای برنامه پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها