سیاه‌بازی سفیر انگلیس با آتش!

انتشار ویدئوی پریدن سفیر انگلیس در ایران از روی آتش به مناسبت چهارشنبه‌سوری، این سؤال را در پی داشت که «سیمون شرکلیف» به دنبال چیست؟
کد خبر: ۶۵۷۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵ - 15March 2024

سیاه‌بازی سفیر انگلیس با آتش!به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سیمون شرکلیف»، سفیر بریتانیا در تهران به آیین‌های باستانی ایران علاقه ویژه‌ای نشان می‌دهد. او که پیشتر در اینستاگرامش از برگزاری آداب‌ورسوم نوروزی یا یلدایی در محوطه سفارت ویدئو‌هایی منتشر کرده بود، این‌بار به مناسبت آخرین سه‌شنبه سال، به سنت دیرینه ایرانیان از روی آتش پرید، قاشق‌زنی کرد، حافظ خواند و آش رشته پخت و البته ویدئو و تصاویر آن را در اینستاگرام سفارت بریتانیا در تهران منتشر کرد.

اگرچه فرهنگ همچنین آداب‌ورسوم ایرانی از چنان غنا و جذابیتی برخوردار است که در طول تاریخ حتی مهاجمانی، چون مغول را بعد از حمله به کشورمان تحت‌الشعاع قرار داده، اما گزینش معنادار سنت‌های ایرانی در کنار تناقض این تظاهرات فرهنگی با مشی سیاسی کشور متبوع او در قبال مردم ایران، علامت سوال بزرگی مقابل رفتار‌های سفیر بریتانیا در کشورمان گذاشته است.

به‌ویژه که انگلیس، یکی از همراهان و تالیان همیشگی ایالات متحده امریکا در اعمال تحریم علیه مردم کشورمان بوده است. تحریم‌هایی که به‌صورت مستقیم معیشت و سلامت شهروندان کشورمان را نشانه گرفته و ضمن تلاش برای اثرگذاری منفی و اعمال فشار بر زندگی روزمره مردم، بر آتش ناراضی‌سازی می‌دمد.

رسانه‌های متبوع انگلیس و در رأس آن «بی‌بی‌سی» بار‌ها ماهیت خود را در بزنگاه‌هایی، چون حوادث تروریستی در کشورمان نشان داده و ضمن تریبون‌دادن به تروریست‌هایی که کودکان، زنان و مردم بی‌گناه کشورمان را در اماکن مذهبی به شهادت رساندند، حتی از به کاربردن عبارت «تروریستی» برای عملیات‌هایی، چون کشتار مردم در کرمان امتناع ورزیدند.

فهرست خصومت‌های انگلیس علیه مردم کشورمان، مثنوی هفتادمن کاغذی و روایتی تکراری است که هر کدام از شهروندان کشورمان نمونه‌های زیادی از آن را به خاطر دارند و با این اوصاف برگزاری رسوم ایرانی‌ها در مناسبت‌ها و اعیاد ملی و خط‌زدن آگاهانه مناسبت‌ها و مناسک مذهبی در کنار تناقض آشکار روش و منش بریتانیایی‌ها با کنشهایِ ویدئویی سفیر انگلیس در تهران، این گذاره را تقویت می‌کند که رفتار سیمون شرکلیف جز در چارچوب «جنگ ادراکی» نمی‌گنجد.

رفع تحریم‌های ظالمانه علیه مردم کشورمان، عذرخواهی به خاطر سیاست‌های مداخله‌جویانه و همدلی با قربانیان تروریسم در ایران، آزمون‌های عملی همراهی واقعی سفیر انگلیس در تهران است؛ به ویژه که او به عنوان نماینده دولت و دستگاه دیپلماسی بریتانیا، از اختیارات لازم برای مجاب‌کردن حاکمیت متبوعش برای این حداقل‌ها برخوردار است. به عبارت ساده‌تر، آقای سفیر بهتر است برای اثبات حسن‌نیت واقعی خود از این آتش‌ها بپرد!

منبع: نورنیوز

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار