رئیس پلیس راهور فراجا در نشست خبری مطرح کرد؛

تردد ۵۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار وسایل نقلیه در ۱۰ ماهه امسال/ عدم رعایت حق تقدم و کنترل وسیله عامل اصلی وقوع تصادفات

سردار «حسینی» گفت: عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم، عدم توانایی در کنترل وسیله سه عامل اصلی وقوع تصادفات در کشور است که در مجموع ۶۰ درصد از وقوع تصادفات را در کشور به خود اختصاص دادند.
کد خبر: ۶۵۷۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶ - 16March 2024

تردد ۵۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار وسایل نقلیه در ۱۰ ماهه امسال/ عدم رعایت حق تقدم و کنترل وسیله عامل اصلی وقوع تصادفاتبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «سید تیمور حسینی» رئیس پلیس راهور فراجا در نشست خبری که صبح امروز (شنبه) در شهرک آزمایش برگزار شد، اظهار داشت: رسانه‌ها یک حلقه واصل بین پلیس راهور و مردم هستند.

سردار حسینی ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان افزود: تقارن بهار قرآن و بهار طبیعت شرایطی خاص را ایجاد و تاثیراتی را بر شرایط و جریان خدمات رسانی پلیس خواهد داشت و این را به فال نیک می‌گیریم.

رئیس پلیس راهور فراجا افزود: همیشه این نکته را عنوان کردیم که حوزه ترافیک از حوزه‌های ویژه و منحصر به فردی است که بدون هیچگونه تخصیص و ممیزه‌ای در زندگی مردم موثر است؛ فارغ از جنس، شغل، طبقه و جغرافیای زندگی شرایط به گونه‌ای است که همه افراد جامعه را به عنوان مخاطب سیستم و تشکیلات تعریف و این گستردگی موجب می‌شود که شبکه بر زندگی همه افراد تاثیرگذار است.

وی در ادامه گفت: با یک بررسی اجمالی بر مولفه‌هایی که بر ماموریت ما تاثیرگذار هستند می‌بینیم که این مولفه‌ها نسبت به سال گدشته افزایش داشتند.

سردار حسینی تاکید کرد: جمعیت کشور نسبت به سال گذشته ۷ دهم درصد، تعداد جمع کل وسایط نقلیه ۴/۸ درصد، تعداد خودرو ۵/۱، موتور سیکلت ۴/۴ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: تعداد افرادی که گواهینامه گرفتند و جزء کابران ترافیکی شدند ۳/۲ درصد، تردد‌های جاده‌ای و برون شهری ۵/۱ درصد و ترد‌های شهری ۶/۹ درصد و کل تردد‌ها اعم از سنگین و سبک ۶/۶ افزایش داشتند. همه این مولفه‌ها از جمعیت گرفته تا تعداد وسایط تقلیه، کاربران و تردد‌ها جزو مولفه‌هایی هستند که به طور مستقیم بر شرایط ما به لحاظ وقوع تصادفات و رانندگی می‌توانند موثر باشند.

رئیس پلیس راهور فراجا افزود: تا پایان ده ماهه سال ۱۴۰۲ در مجموع شاهد ۵۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تردد در سطح کشور بودیم که نسبت به سال گذشته ۶/۶ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: با همه تلاش‌های صورت گرفته متاسفانه در بخش جان باختگان با افزایش ۴/۹ درصدی مواجه هستیم که در سال ۱۴۰۲،  
۱۷ هزار و ۱۷۷ نفر از هموطنان ما در اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و این آمار ۸۰۵  نفر افزایش را نشان می‌دهد.

سردار حسینی عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم، عدم توانایی در کنترل وسیله سه عامل اصلی وقوع تصادفات در کشور دانست و گفت: این سه عامل مجموعا ۶۰ درصد از وقوع تصادفات را به خود اختصاص داده است. عمده شرایطی که در موضوع عدم توجه به جلو در رانندگی درنظر گرفته می‌شود موضوع خستگی و خواب آلودگی است. پس از آن شرایطی همچون مکالمه با تلفن همراه، صحبت با سرنشینان و دیگر موارد تمرکز رانندگان را بهم می‌زند و منجر به تصادف می‌شود و از لحاط کارشناس علت تصادفات عدم توجه به جلو بوده است.

سردار حسینی با بیان اینکه ۵۱ درصد از جانباختگان تصادفات در صحنه، ۶ درصد در حین انتقال و ۴۳ درصد در مراکز درمانی فوت شدند، افزود:  آمار فوت شدگان نشان می‌دهد که باید سرعت را مدیریت کنیم؛ چرا که فوتی‌های تصادفات در صحنه نشان از سرعت بالا است.
سردار حسینی اضافه کرد: در طول سال جاری یک میلیون و ۲۵۶ هزار و ۱۳۱ دستگاه خودروی نوشماره به شبکه حمل و نقلی کشور وارد شده است که نسبت به سال گذشته ۲ درصد کاهش داشته است و نقل و انتقال خودرو‌ها در مراکز تعویض پلاک حدود ۵ میلیون بوده است.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: در سال جاری یک میلیون و ۵۳۳ هزار و ۲۱ جلد انواع گواهینامه جدیدالصدور صادر شده است. در مجموع ۲ میلیون ۱۵۴ هزار و ۳۲۳ جلد گواهینامه صادر شده است که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۱۵۷ میلیون جریمه برای انواع تخلفات ثبت شده است که نسبت به سال قبل افزاش ۲۸ درصدی داشته است، عنوان کرد: در طول سال گذشته ۲ میلیون و ۱۸۴ هزار فقره تخلف حادثه‌ساز ثبت شده است؛ در ۳ مرحله اگر راننده‌ای مرتکب چنین تخلفاتی شود و نمره منفی بگیرد بعد از بار سوم گواهینامه باطل می‌شود.

رئیس پلیس راهور ادامه داد: امسال ۲۹ هزار و ۵۱۳ فقره گواهینامه به مرز ابطال رسیده است که از این تعداد ۵ هزار و ۹۴۳ فقره ضبط و به الباقی هشدار داده شده است.

سردار حسینی گفت: در طول سال جاری برای ۲۸۶ هزار و ۵۸۵ دستگاه خودرو به دلیل خلافی بیش از یک میلیون تومان شکایت ثبت شده است و به مالک خودرو هم اطلاع رسانی شده است. همچنین بالغ بر  ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار پیامک تخلف و ۵۰ میلیون و ۷۶۴ هزار پیامک اولیه ارسال شده است.

رئیس پلیس راهور فراجا افزود: در طول سال جاری سرعت غیرمجاز بیشترین تخلف سال ۱۴۰۲ بوده است و ۵۴ میلیون و ۷۳۳ هزار مورد جریمه برای سرعت غیرمجاز صادر شده است.

وی گفت:  بیشترین خلافی مربوط به یک دستگاه خودرو با ۶۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است که این خودرو توقیف شده است.

سردار حسینی تاکید کرد: ۷۵ هزار و ۸۸۴ دستگاه خودرو و ۳۶۸ هزار موتورسیکلت در پارکینگ‌ها وجود دارند که این دستگاه‌ها همان وسایل نقلیه رسوبی است که عمدتا پرونده قضایی مفتوح دارند و برخی دیگر تصادفات جرحی و فوتی داشتند و تعیین تکلیف نشدند.

رئیس پلیس راهور فراجا اضافه کرد: تهران، مازندران و البرز بیشتر تردد را در سال گذشته و فارس، کرمان و خراسان رضوی بیشترین فراوانی تصادفات را داشتند؛ همچنین خراسان رضوی، تهران و چهار محال و بختیاری بیشترین افزایش تصادفات را داشتند.

رئیس پلیس راهور افزود: تصادفاتی که بیش از ۳ جان باخته داشته باشند تصادفات مهمه هستند. ۱۹۴ فقره تصادف مهم در سال ۱۴۰۲ باعث شد ۸۷۱ نفر از هموطنان عزیزمان جان خود را از دست دهند.

سردار حسینی با بیان اینکه پراید، ساینا و پژو بیشترین فوتی تصادفات را داشتند، افزود: پراید، ساینا و سمند بیشترین تخلفات رانندگی را مرتکب شده‌اند.

وی گفت: امسال ۲ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۹۲۶ فقره انواع تصادفات در کشور رخ داده که شدیدترین تصادف در تیرماه در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۶ نفر فوتی  و ۲۲ نفر مصدوم بود.

وی افزود: از پنجشنبه ۲۴ اسفندماه طرح نوروزی پلیس راهور آغاز شد که بیش از ۸۷ هزار نفر از دستگاه‌های مختلف در این طرح در آماده‌باش کامل هستند.

سردار حسینی اضافه کرد: در دو روز گذشته ۷۴ نفر از هموطنان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و هزار و ۷۱۷ نفر نیز مجروح شدند.

وی بیان کرد: در دو روز گذشته شاهد ۳ فقره تصادف مهم و شدید بودیم، اولین مورد آن در استان فارس با  ۳ نفر فوتی بود و مورد بعدی آن محور خرمشهر به اهواز بود که  منجر به جان باختن ۵ نفر از هموطنان عزیزمان شد. همچنین مورد بعدی در هرمزگان بود که متاسفانه ۴ نفر از اعضای یک خانواده در این تصادفات جان باختند.

سردار حسینی در واکنش به برخی اظهارنظر‌ها در مورد خوردن تخمه و قهوه در حین رانندگی نسبت به کاهش خواب‌آلودگی افزود: در مورد خستگی رانندگان هیچ چیزی جای خواب را نمی‌تواند بگیرد. به رانندگان توصیه می‌کنیم از رانندگی طولانی مدت و رانندگی در شب اجتناب کنند.

وی اضافه کرد: حدود ۹۲ درصد از موتورسیکلت‌های موجود در کشور و ۴۰ درصد از خودرو‌ها در سن فرسودگی قرار دارند و ایجاد ساز و کار لازم برای اسقاط در دست پلیس نیست، اما همیشه مطالبه پلیس بوده است.

رئیس پلیس راهور فراجا خاطرنشان کرد: ابلاغ شده است در طول طرح نوروزی هیچ خودرویی را به دلیل داشتن خلافی بالا به پارکینگ‌ها منتقل نمی‌کنند، این کار تا ۱۴ فروردین انجام می‌شود و بعد از این تاریخ اگر خودرویی خلافی بالای یک میلیون تومان داشته باشد، توقیف می‌شود.

سردار حسینی در پایان در مورد برخورد با صحنه های پر خطر توسط برخی رانندگان گفت: با تلاش مجموعه معاونت اجتماعی بستری ایجاد شده و مردم می تواند گزارشات تخلفات رانندگان را در قالب فیلم و در بستر سروش prahvar120 برای ما ارسال کنند و ما با رانندگان برخورد قانونی می کنیم. 

انتهای پیام/271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار