سازمان ملل: «اسرائیل» خبرنگاران را هدف قرار می‌دهد

تیم تحقیقاتی سازمان ملل در یک گزارش درباره حمله به خبرنگاران در مرز لبنان و فلسطین اشغالی تایید کرد که ارتش اسرائیل خبرنگاران را هدف قرار می‌دهد.
کد خبر: ۶۵۷۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸ - 16March 2024

سازمان ملل: «اسرائیل» خبرنگاران را هدف قرار می‌دهدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «حمله تانک مرکاوای به خبرنگاران در مرز با لبنان، در شرایطی انجام شد که هیچ درگیری در مرز وجود نداشت»؛ این نتیجه تحقیقات یونیفل درباره حمله مرگبار ۲۱ مهر ماه اسرائیل است.

خبرگزاری «رویترز» اعلام کرد که به گزارش سازمان ملل درباره کشته شدن تصویربردار این خبرگزاری در حمله اسرائیل به اصحاب رسانه دست یافته است.

در این گزارش آمده که یک تانک اسرائیل اواسط ماه اکتبر گروهی از خبرنگاران بین‌المللی را در مرز با لبنان هدف حمله خمپاره‌ای قرار داد؛ «اقدامی که نقض قوانین بین‌المللی است».

گزارش سازمان ملل در هفت صفحه و در تاریخ ۲۷ فوریه (هشتم اسفند) منتشر شده است. انتشار این گزارش با نتیجه تحقیق رویترز درباره کشته شدن عصام عبدالله تصویربردار این خبرگزاری و جراحت شش روزنامه نگار دیگر شامل خبرنگاران خبرگزاری فرانسه و شبکه الجزیره در حمله اسرائیل مصادف شد.

این گزارش توسط یونیفیل (نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان) تهیه شده است؛ نیرویی که از سال ۲۰۰۶ در مرز بین اسرائیل و لبنان حضور دارد.

حمله مرگبار به خبرنگاران در مرز با لبنان ۶ روز بعد از آغاز عملیات طوفان الاقصی (هفت اکتبر مصادف با ۱۵ مهر) صورت گرفت.

یونیفیل تایید کرد که تانک مرکاوای اسرائیل دو خمپاره به سمت خبرنگاران شلیک کرد؛ حمله‌ای که نقض آتش‌بس و قوانین بین‌المللی بوده است.

یونیفل با بیان اینکه در زمان این حادثه در مرز لبنان و اسرائیل «تبادل آتش صورت نگرفته است»، افزود: «دلیل حملات به خبرنگاران مشخص نیست».

یک سخنگوی ارتش اسرائیل مدعی شد که این رژیم عامدانه غیرنظامیان از جمله خبرنگاران را هدف قرار نمی‌دهد و ستاد کل ارتش در حال بررسی این حادثه است.

این ادعا در حالی صورت گرفته که در ۱۶۰ روز اخیر، در جنگ غزه بیش از ۱۰۰ خبرنگار و ۳۱ هزار غیرنظامی فلسطینی شهید شده‌اند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار