توسط انتشارات امیرکبیر؛

چاپ اول دو سفرنامه از عصر صفوی به کتابفروشی‌ها می‌آیند

انتشارات امیرکبیر دو کتاب تازه به رده سفرنامه‌های خود افزوده و به تازگی سفرنامه یک پزشک اسکاتلندی و سفرنامه‌هایی از تاجران انگلیسی در عصر صفوی را با ترجمه ساسان طهماسبی منتشر کرده است.
کد خبر: ۶۵۹۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶ - 02April 2024

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، انتشارات امیرکبیر دو کتاب تازه به رده سفرنامه‌های خود افزوده و به تازگی سفرنامه یک پزشک اسکاتلندی و سفرنامه‌هایی از تاجران انگلیسی در عصر صفوی را با ترجمه ساسان طهماسبی منتشر کرده است. 

«سفرنامه جان بل» روایت سفر پزشکی است که همراه با سفیر روسیه در دوره شاه سلطان حسین، آخرین پادشاه صفوی به ایران می‌رسد. جان بل در دوره ملتهبی از تاریخ در ایران حضور داشته است و روز‌های هرج و مرج، ناامنی، شورش‌های پی در پی در نقاط مختلف کشور و البته خطر قریب‌الوقوع حمله افغان‌ها به اصفهان را از نزدیک دیده و حس کرده است. سفرنامه او پر است از توصیف دقیق شهر‌ها و روستا‌هایی که در ایران از آن‌ها بازدید کرده است؛ شیوع طاعون در نیمه شمالی ایران و وضع مردم در مقابله با آن یکی از خواندنی‌ترین بخش‌های نوشته‌های جان بل به حساب می‌آید. گزارش‌های جان بل از اصفهان و دربار شاه سلطان حسین در آن دوره ملتهب در تاریخ ایران نیز از دست اول‌ترین گزارش‌هایی است که از آن زمان به دست ما رسیده است. 

چاپ اول دو سفرنامه از عصر صفوی به کتابفروشی‌ها می‌آیند

«سفرنامه‌های انگلیسی‌ها در ایران» دومین سفرنامه‌ای است که چاپ اول آن در سال جدید از طرف انتشارات امیرکبیر منتشر شده است. این کتاب مجموعه‌ای از هفت سفرنامه است که توسط تاجرانی که در دوره شاه طهماسب و شاه محمد خدابنده در عصر صفوی و پس از پشت سر گذاشتن مسیری سخت از طریق روسیه به ایران آمدند، نوشته شده است. نوشته‌های بازرگانان انگلیسی بیش از هر چیز به اوضاع اقتصادی و تجاری ایران دورۀ شاه طهماسب و شاه محمد خدابنده اختصاص دارند و یکی از منابع ارزشمند در مورد اقتصاد و تجارت ایران در این دوره به شمار می‌روند. هرچند مسائل سیاسی و اجتماعی در این سفرنامه‌ها بازتاب اندکی دارند، اما اطلاعات ارزشمندی نیز در مورد اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران در این گزارش‌ها یافت می‌شود. از آنجا که در اغلب سفرنامه‌ها اطلاعات چندانی درباره وضعیت اقتصاد و تجارت در یک سرزمین یافت نمی‌شود، «سفرنامه‌های انگلیسی‌ها در ایران» کتابی متفاوت و بسیار خواندنی در این رده به حساب می‌آید.

چاپ اول دو سفرنامه از عصر صفوی به کتابفروشی‌ها می‌آیند

«سفرنامه جان بل» در ۵۰۰ نسخه و ۱۱۶ صفحه و «سفرنامه انگلیسی‌ها در ایران» در ۵۰۰ نسخه و ۱۹۴ صفحه منتشر شده و به زودی راهی کتابفروشی‌ها خواهند شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها