گزارش رویترز از زرادخانه‌ی موشکی ایران

خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی قابلیت‌های موشکی جمهوری اسلامی پرداخت و ایران را صاحب بزرگ‌ترین زرادخانه‌ی موشکی در منطقه توصیف کرد.
کد خبر: ۶۶۱۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹ - 13April 2024

گزارش خبرگزاری رویترز از زرادخانه‌ی موشکی ایران

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، خبرگزاری بریتانیایی رویترز به نقل از یکی از مقامات ارشد سازمان سیا نوشت: «ایران طیف وسیعی از موشک‌های بالستیک و پهپاد را در اختیار دارد و صاحب بزرگ‌ترین زرادخانه‌ی موشکی در منطقه است. این مساله مدت‌هاست که غرب را نگران کرده است. در حال حاضر این احتمال به صورت جدی وجود دارد که ایران از این امکانات برای تلافی حمله‌ی اسرائیل به سفارتش در سوریه استفاده کند».

خبرگزاری رویترز افزود: ایران برای هدف قرار دادن اسرائیل ۹ موشک با قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلف در اختیار دارد. از جمله می‌توان به موشک «سجیل» با قابلیت پرواز با سرعت بیش از ۱۷۰۰۰ کیلومتر بر ساعت و برد ۲۵۰۰ کیلومتر اشاره کرد. موشک «خیبر» با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و «حاج قاسم» با برد ۱۴۰۰ کیلومتر دیگرموشک‌های ایرانی هستند که می‌توانند به سوی اسرائیل شلیک شوند.

در عین حال ایران به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده‌ی پهپاد شناخته می‌شود. ایران در ماه آگوست اعلام کرد که یک پهپاد پیشرفته به نام «مهاجر-۱۰» با برد عملیاتی ۲۰۰۰ کیلومتر ساخته که قادر است تا ۲۴ ساعت و به همراه ۳۰۰ کیلوگرم مهمات پرواز کند. ایران می‌گوید موشک‌های بالستیک این کشور یک نیروی بازدارنده علیه ایالات متحده، اسرائیل و دیگر اهداف بالقوه در خاورمیانه‌ای است.

خبرگزاری رویترز خاطرنشان کرد: ایران همچنین در ماه ژوئن گذشته اعلام کرد که به تکنولوزی ساخت اولین موشک بالستیک مافوق صوت (هایپرسونیک) دست یافته. موشک‌های هایپرسونیک می‌توانند حداقل پنج برابر سریع‌تر از سرعت صوت و در یک مسیر پیچیده پرواز کنند که رهگیری آن‌ها را دشوار می‌کند. علی‌رغم مخالفت‌های آمریکا و اروپا، جمهوری اسلامی گفته است که برنامه موشکی دفاعی خود را توسعه خواهد داد. ایران همچنین صاحب انواع موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد، موشک‌های کروز و موشک‌های ضد ناو است.

ایران آخرین بار برای حمله به مقر جاسوسی اسرائیل در کردستان عراق و نیز حمله به پایگاه گروه‌های شبه نظامی در پاکستان از موشک‌هایش استفاده کرده. پیش از این ایران در سال ۲۰۲۰ به تلافی حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده به سردار سلیمانی، حملات موشکی خود را متوجه پایگاه هوایی عین الاسد کرد.

دولت ایالات متحده‌ی آمریکا جمهوری اسلامی را به تسلیح و تجهیز حوثی‌ها در یمن متهم می‌کند، اما ایران از پذیرش آن سرباز می‌زند. سال گذشته سید حسن نصرالله، رهبر جنبش حزب‌الله گفت که این گروه توانسته راکت‌های خود را با همکاری متخصصان جمهوری اسلامی ایران به موشک‌های دقیق تبدیل کند. به گفته‌ی مقامات اطلاعاتی غربی و اسرائیلی، ایران تکنولوژی تولید موشک‌های هدایت شونده را به سوریه نیز منتقل کرده و در حال حاضر تمام گروه‌های نظامی و شبه‌نظامی حامی ایران در خاورمیانه ساخت موشک‌های بومی را فراگرفته‌اند.

انتهای پیام / 944

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار