آئین‌ افتتاحیه سی‌و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

برگزیدگان نمایشنامه‌، عکس و پوستر معرفی شدند/ خاطره‌بازی تئاتری‌ها با گذشته‌های سنگلج

اتابک نادری گفت: زمانی که در سنگلج مشغول به کار شدیم به واقع نه تنها خاک صحنه خوردیم بلکه برای ترمیم این سالن مجبور به تعمیر آن شدیم و به واقع خاک صحنه و گچ را همراه با هم خوردیم.
کد خبر: ۶۷۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷ - 22January 2016

برگزیدگان نمایشنامه‌، عکس و پوستر معرفی شدند/ خاطره‌بازی تئاتری‌ها با گذشته‌های سنگلج

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس افتتاحیه سیوچهارمین جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه سنگلج با حضور چهرههای شناخته شده این عرصه همچون؛ ایوب آقاخانی، ملکه رنجبر، فرهاد قاسمی، داریوش اسدزاده، خسرو احمدی، هادی مرزبان، فرهاد قائمیان و همچنین مدیرکل هنرهای نمایشی مهدی شفیعی و دبیر جشنواره سعید اسدی در حال برگزاری است.

برپایه این گزارش در ابتدای این برنامه بعد از قرائت قرآن و پخش سرود ملی کلیپی در ارتباط با سی و چهارم دوره جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به نمایش درآمد که در آن به پنجاهمین سالگرد تأسیس تماشاخانه سنگلج اشاره داشت.
در این کلیپ که در بخشهایی از صدای رؤیا نونهالی استفاده شده بود و در آن بازیگران پیشکسوتی همچون داود رشیدی، محمدعلی کشاورز و عزتالله انتظامی در ارتباط با تماشاخانه سنگلج صحبت کردند و همچنین مهدی شفیعی و منصور ضابطیان در این کلیپ هنرمندان پیشکسوت را همراهی میکردند.
 
اجرای این برنامه برعهده منصور ضابطیان بود که در ابتدای برنامه به روی سن حاضر شد و رؤیا افشار او را نیز با لباس محلی همراه کرد و به نمایندگی از اهالی تئاتر پنجاهمین شمع را که نماد پنجاهمین سالگرد این تماشاخانه بود روشن کرد.
 
همچنین به رؤیا افشار بازیگر تئاتر یک کاشی که نماد کاشیهای تماشاخانه سنگلج بود اهدا شد.
 
در ادامه برنامه در کلیپی که پخش شد مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی طی سخنانی اظهار داشت: خیلی خوشحالم که آیین گشایش سی و چهارمین دوره از جشنواره تئاتر فجر با پنجاهمین سالگرد تأسیس تماشاخانه سنگلج مقارن شده است. دیوارهای این تالار خاطرات بسیار خوبی از بازیگران و هنرمندان را در خود دارند.
 
در ادامه کلیپ علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی گفت: با هر کدام از هنرمندان این عرصه که صحبت میکنم امکان ندارد که یادی از سنگلج نکنم. این خیلی خوب است که سنگلج افراد زیادی را در خود دیده است و باید به دلیل این سابقه طولانی فرهنگی در اینجا به این تماشاخانه افتخار کنیم که یک دوره طولانی اینچنینی که فرهنگی بوده در آن ادامه داشته است.
 
در ادامه برنامه سعید اسدی دبیر سی و چهارم جشنواره بینالمللی تئاتر فجر طی یادداشتی این رویداد فرهنگی هنری را تبریک گفت.
 
سپس مجری برنامه از اتابک نادری مدیر دو دوره قبل تماشاخانه سنگلج و همچنین علی عابدی مدیر فعلی این تماشاخانه دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند و به دور یک میز نشستند و با هم شروع به گپ زدن کردند که یادآور برنامه رادیو 7 از شبکه آموزش بود و هیچ سنخیتی با این رویداد و این مراسم نداشت.
 
اتابک نادری طی سخنانی از دوره فعالیتش در تماشاخانه سنگلج که داشت، گفت: زمانی که در اینجا مشغول به کار شدم به واقع نه تنها خاک صحنه خوردیم بلکه برای ترمیم این سالن مجبور به تعمیر آن شدیم و به واقع خاک صحنه و گچ را همراه با هم خوردیم.
 
اتابک نادری که در ادامه صحبتهایش به دلیل تقدیری که قرار بود از وی بشود منقلب شده بود جایزه خود را با گلوی بغض گرفته تقدیم به همسر و پسر نوجوان خود کرد که در دوره مدیریتش در این تماشاخانه او را همراهی کرده بودند.
 
علی عابدی مدیر فعلی این تماشاخانه نیز در صحبتهایش از شهرداری منطقه 12 تشکر کرد که در سال 85 همراهی لازم را برای تعمیر این سالن انجام دادند.
 
لازم به ذکر است در این بخش از برنامه پرده سالن تماشاخانه بسته شد و فردی با یک شعر بحر طویل حاضرین را سرگرم کرد و در شعرهایش شروع به نقد و عملکرد دولت نهم و دهم کرد.
 
او همچنین در بحر طویلهای خود دولت تدبیر و امید را نیز کمی نواخت و اشارههایی به دکل نفتی گمشده داشت و در بخشهایی از آن به حاجیانی اشاره کرد که به مکه میروند و ولیمه میدهند و از آنها خواست تا به جای دادن ولیمه به سنگلج کمک کنند.
 
او همچنین در ادامه به برجام اشاره کرد و خواست که کمی از پولهای آزاد شده وارد عرصه هنر و فرهنگ شود و همچنین اشاره کرد که هنرمندان اگر در آثار خود به نقد میپردازند قصد براندازی ندارند.
 
مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با حضور اصحاب رسانه، سعید اسدی دبیر جشنواره، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان در تماشاخانه سنگلج عصر امروز برگزار شد.
 
*برگزیدگان بخش عکس جشنواره تئاتر فجر
در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش عکس بخش بدین شرح اعلام شد:
رتبه اول از آن مهرداد متجلی
رتبه دوم کیارش مصیبی
رتبه سوم پرنا بهارعلی
 
و همچنین تقدیرشدگان عبارتند از: عمار دوستی، حسین اسماعیلی و ساینا قادری.
*برگزیدگان بخش پوستر جشنواره تئاتر فجر
رتبههای اول تا سوم این بخش عبارتند از:
رتبه اول میثم نامدار
رتبه دوم جواد آتشباری
رتبه سوم میثم قادری
 
برپایه این گزارش، برگزیدگان بخش «پوستر رویدادهای مرتبط با تئاتر» بدین ترتیب اعلام شد:
رتبه اول سعید رضوانی
رتبه دوم فرشته عابدی
رتبه سوم سینا افشار
 
در ادامه اسامی برگزیده و تقدیر شده بخش پوستر اعلام شد که اسامی تقدیرشدگان بدین شرح است: سینا افشار و
شکوه احمدی.
*برگزیدگان بخش نمایشنامه جشنواره تئاتر فجر
در ادامه مراسم برگزیدگان بخش نمایشنامهنویسی نیز بدین شرح اعلام شدند:
رتبه اول از آن مهرداد کورشنیا
رتبه دوم کامران شهلایی
رتبه سوم پویا پیرحسینلو
 
بنا به این گزارش در ادامه مراسم «نیما رئیسی» بازیگر سینما و تلویزیون چند قطعه موسیقی را با صدای خود برای حاضرین اجرا کرد.
 
در پایان این افتتاحیه در محوطه سالن سنگلج کیکی به مناسبت سی و چهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر و همچنین پنجاهمین سالگرد تأسیس تماشاخانه سنگلج بریده شد.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار