در جریان سفر شاعران کشورمان به لبنان مطرح شد؛

درخواست برگزاری شب شعری به مناسبت سالگرد ربایش امام موسی صدر/ شعرخوانی ایرانیان در اردوگاه فلسطینیان

مسئول فعالیت‌های فرهنگی شیعیان در منطقه صیدا از دبیر اجرایی دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر خواست تا برای سفر شاعران عرب ایرانی به لبنان و شعرخوانی آنان در اردوگاه‌های فلسطینیان در این کشور برنامه‌ریزی کند.
کد خبر: ۶۷۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱ - 24January 2016

درخواست برگزاری شب شعری به مناسبت سالگرد ربایش امام موسی صدر/ شعرخوانی ایرانیان در اردوگاه فلسطینیان

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، مسئول فعالیتهای فرهنگی شیعیان در منطقه صیدا از دبیر اجرایی دهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر خواست تا برای سفر شاعران عرب ایرانی به لبنان و شعرخوانی آنان در اردوگاههای فلسطینیان در این کشور برنامهریزی کند.

سفر پنج روزه جمعی از شعرای ایرانی به لبنان برای شرکت در نخستین محفل خارجی دهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر با حضور در شب شعر «عطر بهمن» پیگیری شد.

شاعران ایرانی با شرکت در این شب شعر که به دعوت جمعیت ابداع و ملتقیالشعرا والادبای لبنان و با همکاری بنیاد و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در سالن شهرداری «حاره حریک» برگزار شد، سرودههای خود را با موضوع انقلاب اسلامی، مقاومت، اهلبیت و موضوعات ازاد قرائت کردند که مورد استقبال قرار گرفت.

در این شب شعر، علی عباس رییس انجمن ابداع و خانم امل طنانه از شاعران نامدار لبنان و رییس ملتقی الشعرا و الادبا حضور داشتند.

سفر شاعران کشورمان به لبنان در روز شنبه با سفر به جنوب لبنان و بازدید از موزه مقاومت «ملیتا» پیگیری شد و جمع شاعران اعزامی، ظهر شنبه در شهر صور در ضیافت موسسه امام موسی صدر و خواهر ایشان، خانم رباب صدر شرکت کردند که شاعران ایرانی در حاشیه این ضیافت به شعرخوانی پرداختند.

دکتر بهروز سپیدنامه نیز شعری که در همان مجلس درباره امام موسی صدر بداهه سروده بود، در حضور رباب صدر قرائت کرد و مورد تشویق وی قرار گرفت.

در این جلسه که رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هم حضور داشت، پیشنهاد برگزاری شب شعری بین المللی به مناسبت سالگرد ربایش امام موسی صدر با حضور شاعران عربزبان ایرانی مطرح شد که مورد استقبال رباب صدر قرار گرفت و مدیرعامل بنیاد هم اعلام آمادگی کرد. قرار شد این موضوع از طریق دفتر موسسه صدر در تهران پیگیری و برای آن برنامهریزی شود.

شاعران جشنواره شعر فجر، عصر روز شنبه با حضور در شب شعری که به میزبانی «قسان فران» رئیس منتدی الادب والفکر فی صور و دعوت منتدی الادب جبلعامل و با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی و اتحاد الکتاب اللبنانیین در صور برگزار شد، شرکت کردند.

در این جلسه نایب رئیس اتحادیه نویسندگان لبنان نیز حضور داشت.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در این نشست گفت: شعر پس از انقلاب ما مثل انقلاب اسلامی به مرز 40 سالگی و پختگی رسیده و ما میخواهیم با حنجره شعر فجر، صدای این پختگی را به گوش کشورهای دیگر برسانیم.

در این محفل، شاعران ایرانی، سرودههایی را به زبان عربی قرائت کردند و شاعران لبنانی، تازهترین آثار خود را برای حضار خواندند.

شاعران ایرانی متشکل از دکتر محمدرضا زائری (شاعر، مترجم و پژوهشگر)، بهروز سپیدنامه (شاعر و مترجم زبان عربی)، حسین عباسی (شاعر)، محسن رضوانی (شاعر و پژوهشگر ادبیات مقاومت)، مرتضی حیدری آلکثیر (شاعر و ترانه سرا)، عبدالعزیز حمادی (استاد دانشگاه و شاعر)، غلامرضا کافی (استاد دانشگاه و شاعر) و مهدی قزلی (دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر) در شامگاه شنبه در شب شعری به میزبانی حزبالله لبنان در مجمع السیدهالزهرای صیدا حضور یافتند و در آن به شعرخوانی پرداختند.

در این محفل، گروههای مختلف از جمله خانواده شهدای مقاومت، ناصریون، حزب بعث، فلسطینیها، اهل سنت و شیعیان حضور داشتند و از شاعران ایرانی، استقبال شایانی به عمل آمد.

«زین الدین ظاهر» مسئول میزبان این جلسه خطاب به حاضران گفت: من در جلسات و شبهای شعر فراوانی شرکت کردم، اما این محفل، بسیار متفاوت و خوب بود، با اینکه مخاطبان عموم مردم بودند و متحصص نبودند ولی حتی یکنفر جلسه را ترک نکرد، فلسطینیهای مهاجر هم از شرکت در این جلسه بسیار متعجب و ذوقزده شدند.

یک شاعر فلسطینی که شعری در این محفل خواند، در پایان جلسه از شاعران ایرانی تشکر کرد و گفت: باورم نمیشود در ایران شعر عربی با چنین سطحی در فرم و محتوا وجود داشته باشد. گویا شما عربتر و مبارزتر از ما هستید!

در همین محفل، مسئول فعالیتهای حزبالله در صیدا به مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی پیشنهاد کرد که شاعران عرب ایرانی در مخیمها و اردوگاههای فلسطینی شعر بخوانند تا نسل جوان آنان بدانند، ایران تنها کشوری بوده که همسو و همافق با آرمانهای فلسطین، سالها به حمایت از مقاومت مردم این کشور پرداخته است.

قزلی وعده داد تا این پیشنهاد را پیگیری کرده و شرایط برگزاری این محفل شاعرانه را فراهم کند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار