با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس

"فرهنگ فیلم‌های جنگ و دفاع ایران" منتشر می‌شود

دایرةالمعارف "فرهنگ فیلم‌های جنگ و دفاع ایران" از مجموعه فیلم‌های جنگی سینمای ایران به زودی داز سوی نشر ساقی و با همکاری معاونت هنری بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس منتشر می‌شود.
کد خبر: ۶۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰ - 25November 2013

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، این کتاب در بردارنده همه فیلمهای جنگی ایران از سال 1357 تا 1391 است که بیش از 200 فیلم سینمایی و 1000 فیلم کوتاه و مستند را پوشش میدهد. فصلی از کتاب به مجموعه روایت فتح سید مرتضی آوینی اختصاص دارد و به بررسی 100 فیلم وی میپردازد. کتاب به جز شناسنامه فیلمها در بردارنده بسیاری از نقدهای مطرح در مورد فیلمها نیز هست.

این کتاب به کوشش مسعود فراستی، نویسنده و منتقد سینما گرداوری شده است. فراستی در معرفی این کتاب بیان می کند: کتاب حاضر کوشش در جهت عرضه و دستهبندی فیلمهای سینمای جنگ و دفاع مقدس است.

در این کتاب فیلمهای جنگی را از فیلمهای دفاع تفکیک کردهایم. چرا که بسیاری از فیلم های جنگی ما، جنگیاند اما نه دفاع مقدسی. امید داریم این اولین قدم - فرهنگ فیلم های جنگ و دفاع – زمینه ساز کارهای تحلیلی در زمینه سینمای جنگ و دفاع مقدس باشد.

در قسمتی از مقدمه این کتاب می خوانیم:

سینما از ابتدای شکل گیریاش به روایت قصههایی درباره جنگها پرداخته است. چرا که از ابتدای تاریخ، جنگ مهمترین رویدادی بوده که موقعیتهای انسانی، سرنوشت تمدنها و سرانجام برتری حاکمان را مشخص و تثبیت کرده است.

جنگ مهمترین و کاملترین وضعیتهای نمایشی را در خود دارد: ضعفها، قدرتها، خشونت، ایثار و تمام ویژگیها و خصلتهای انسانی در جنگ بروز میکند. پس سینمای جنگ از همان اولین سالهای ظهور سینما به وجود میآید. جنگ و حواشی، عواقب و عوارض آن در بسیاری از فیلمهای تاریخ سینما حضوری پر رنگ دارند. اما جنگ همیشه به دو شکل بروز یافته: جنگ تجاوز کارانه و جنگ تدافعی. ضد جنگ بودن که خود به خود یک ارزش انسانی است، اما خصلت این دو جنگ به کل متضاد را مخدوش میکند. ضد کدام جنگ؟ و طرفدار کدام جنگ؟ قطعا ضد جنگ تجاوزکارانه و طرفدار جنگ تدافعی، موضع درست هر انسان آزاد منشی است.

جنگ ما که قطعا مهمترین واقعه تاریخ بعد از انقلاب ماست، جنگ میهنی بوده و جنگ دفاعی، جنگی تحمیلی و دفاعی مقدس. پیروزی در آن، شکل کلاسیک دیگر جنگ ها را نداشت. شهادت طلبی کلید آن بوده است. شرکت کنندگان در جنگ تحمیلی ما، منحصر به نیروهای نظامی نشده، کودک و جوان و پیرمرد در کنار سپاهی و ارتشی و بسیجی، دست به اسلحه برده و جنگیده و شهید شدهاند. زنان به خصوص مادران، پشت جبهه فعال رزمندگان بودهاند.

جنگ دفاعی ومقدس ما ،" میراث جمعی ما" است.

"ما به سینمای دفاع که مهمترین ژانر ملی سینمای ماست ، سخت نیاز داریم."

کتاب "فرهنگ فیلمهای جنگ و دفاع ایران" در قطع رحلی و 500 صفحه با شمارگان 2200 نسخه و بهای 50 هزار تومان از سوی نشر ساقی منتشر خواهد شد.

نظر شما
پربیننده ها