«بنیاد آموزه فراگیر دانش» به سهم سوژه می‌پردازد

انتشارات حکمت «بنیاد آموزه فراگیر دانش» را با ترجمه سید مسعود حسینی، مترجم و دانش‌آموخته فلسفه غرب را منتشر می‌کند. این کتاب اثر فیشته، فیلسوف آلمانی است که در آن به سهم «سوژه» در شناسایی پرداخته است.
کد خبر: ۶۸۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴ - 30January 2016

«بنیاد آموزه فراگیر دانش» به سهم سوژه می‌پردازد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «بنیاد آموزه فراگیر دانش» اثر سید مسعود حسینی، مترجم حوزه فلسفه غرب منتشر میشود. این کتاب اثر فیشته، فیلسوف آلمانی است؛ که هماکنون در انتشارات حکمت در حال گذراندن مراحل پایانی چاپ است.
 
سید مسعود حسینی مدت دو سال را صرف ترجمه این اثر کرده است. وی در این باره گفت: فیشته، فیلسوفی است که در سنت ایدئالیسم آلمانی به ارائه نظرات خود پرداخته است. وی از نظر فکری پیرو کانت است؛ اما ضمن تبعیت از کانت، اندیشههای خود که اتفاقا با مخالفت کانت مواجه شده را به خوبی بیان کرده است.
 
حسینی با اشاره به اینکه، فیشته در کتاب «بنیاد آموزه فراگیر دانش» به موضوع سهم «سوژه» در شناسایی پرداخته است، اظهار کرد: کانت نیز در کتاب «نقد عقل محض» به سهم «سوژه» در شناسایی پرداخته است. طبق روایت کانت سهم «سوژه» در شناسایی 50 درصد است. کانت به «شی فی نفسه» نیز حق و سهمی در امر شناسایی داده است، اما فیشته در این کتاب تمامی سهم شناخت را به «سوژه» داده و با استدلال اثبات کرده است که «شی فی نفسه» در فلسفه کانت زائد است.
 
این مترجم حوزه فلسفه غرب ادامه داد: فیشته با استفاده از «سوژه» و بدون اتکا به عامل در حوزه عمل و نظر به شناسایی حق پرداخته است.
 
بنا به گفته سید مسعود حسینی، کتاب «بنیاد آموزه فراگیر دانش» در 470 صفحه از سوی نشر حکمت به چاپ میرسد.
 
سید مسعود حسینی، دانشآموخته فلسفه غرب است. از وی چندین عنوان کتاب در حوزه فلسفه منتشر شده است. از میان آثار این پژوهشگر میتوان به «هگل»، «زیباییشناسی آلمانی در قرن هیجدهم»، «فیشته»، «ماکس شلر»، «زیباییشناسی هگل» و آثاری دیگر از مجموعه «دانشنامه استنفورد» اشاره کرد. برگردان فارسی «لایبنیتس» و «نظریه سوبژکتیویته در فلسفه فیخته» نیز در کارنامه علمی این پژوهشگر حوزه فلسفه دیده میشود.

نظر شما
پربیننده ها