بازخوانی عملیاتهای دفاع مقدس/ اذعان رادیوهای بیگانه به پیروزی عملیات والفجر 8

شکست فاو ضربه‌ای تحقیر آمیز به نیروهای عراقی وارد کرد

رسانه‌های خارجی در واکنش به دستاوردهای عملیات والفجر 8 و شکست فاو، آن را نشانه تسلط رزمندگان اسلام و تحقیر نیروهای عراقی برشمردند.
کد خبر: ۷۰۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۴ - 22February 2016

شکست فاو ضربه‌ای تحقیر آمیز به نیروهای عراقی وارد کرد

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از قم، عملیات والفجر 8 که در 20 بهمن ماه 1364 شروع شد، طولانی ترین عملیات دوران جنگ بود که 75 روز طول کشید و بعد از عملیات بیت المقدس، تقریبا تنها عملیات مهمی بود که طی آن، منطقه بسیار مهمی از خاک عراق یعنی مثلث فاو به تصرف رزمندگان اسلام در آمد.

در این عملیات که ارتباط دریایی عراق با خلیج فارس قطع شد، ملاحظات حفاظتی در بالاترین سطح و شدیدترین حالت مورد توجه قرار گرفت، به طوری که نهتنها دشمن بلکه نیروهای خودی هم تصور انجام عملیاتی بدین گستردگی در پهنه آب و خاک را نمی کردند.

اجتناب عراق از جنگ در زمین مسطح  و در پی آن ابتکار عملیات در هورالهویزه طی دو عملیات بزرگ خیبر و بدر و به خصوص خیبر موجب انفعال رژیم عراق و ایجاد نگرانی در میان حامیان منطقه ای و بین المللی آن گردید و متقابلا جمهوری اسلامی ایران که ابتکار عمل و برتری سیاسی و نظامی را همچنان در دست داشت، زمینه عملیات والفجر 8 را با استفاده از تجربه عملیات در هور فراهم نمود.

ویژگی های خاص منطقه، مساله عبور از رودخانه و پشتیبانی عملیات، احداث پل، تردد قایق ها به ساحل دشمن و پهلو گرفتن آن ها در ساحل رودخانه ها، هر کدام به عنوان موانعی بودند که برداشتن آن ها از سر راه به سادگی امکان پذیر نبود. به همین دلیل در طرح ریزی عملیات، تدابیر ویژه ای برای رفع آن ها اتخاذ شد؛ لذا ترابری دریایی و سکانی قایقران ها، پیاده شدن نیروهای رزمنده از شناورها در ساحل، استقرار ادوات ضد زره و زرهی در سواحل باتلاقی و آموزش شنا و غواصی و شناسایی ساحل دشمن از حمله تمرینات مداوم و سنگین در مناطق مختلف جهت آماده سازی نیروها و عبور از اروند خروشان در این عملیات بود.

با انجام عملیات پیروزمندانه والفجر 8، دشمن پس از ناتوانی در باز پس گیری یکباره فاو، شیوه پیشروی لاک پشتی را آغاز کرد تا بلکه بتواند قسمت های محدودتری را تصرف کند و خط تبلیغاتی رسانه های جهانی هم در تحرکات نظامی دشمن بی تاثیر نبود، چنانچه نشریه واشنگتن پست طی گزارشی نوشت:

«عراق نمی تواند اجازه دهد ایرانی ها در این شهر باقی بمانند، زیرا این مساله به احتمال قوی عواقبی تضعیف کننده از نظر روحی و سیاسی در داخل عراق و نیز در کشورهای همسایه خواهد داشت... تصرف شبه جزیره فاو توسط نیروهای ایران و غافلگیری عراقی ها، به طوری که هنوز هم موفق به بیرون راندن سربازان ایرانی از منطقه نشده اند، بغداد را سخت سرافکنده کرده است.»

رادیو بی بی سی نیز طی تفسیری اظهار داشت: «ایران به خوبی در زمین از عهده نیروها برآمد و تصرف این همه اراضی عراق، ضربه ای تحقیرآمیز به عراق وارد کرده است.»

در ایام سالروز عملیات والفجر 8، یاد دلاورمردی های رزمندگان اسلام بخصوص لشکر خط شکن 17 امام علی بن ابی طالب(ع) و شهیدان سرافراز جواد دل آذر، نظری ثابت و دیگر شهدای عزیز این عملیات پرافتخار را گرامی میداریم.

نظر شما
پربیننده ها