معاون اول رییس‌جمهور:

هیچ نهادی یک لار پول فروش نفت را به دولت برنگرداند

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اهمیت نقش نفت در شدت تحریم‌های بین‌المللی تاکید کرد که در صورتی که ایران تمرکز بیشتری در تنوع‌بخشی به فروش نفت داشت، دیگر کشورها نمی‌توانستند به راحتی خود را از نفت ایران بی‌بهره کنند.
کد خبر: ۷۷۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹ - 16April 2016

هیچ نهادی یک لار پول فروش نفت را به دولت برنگرداند

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ اسحاق جهانگیری در همایش نفت و اقتصاد دانشبنیان با تاکید بر لزوم ایجاد تنوع در روشهای فروش نفت به شرایط فروش نفت در دوران تحریم اشاره و خاطر نشان کرد: در گذشته نهادها و افراد مختلف از سوی وزارت نفت مامور به فروش نفت میشدند که من میتوانم به صراحت بگویم هیچ نهادی که از وزارت نفت، نفت گرفت تا بفروشد حتی یک دلار پول آن را به دولت بر نگرداند.

وی افزود: این روش روش فروش نفت نیست و بنابراین ما از روز اول گفتیم که فروش نفت با خود وزارت نفت است و هر قدر هم که فشار آوردند بر این موضوع تاکید کردیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه دولت در سال گذشته تنها 20 میلیارد دلار درآمد نفتی به دست آورده بود، عنوان کرد: سال گذشته یکی از شاهکارهای اداره کشور با توجه به شرایط اقتصادی یعنی ادامهی تحریمها تا بهمنماه و پایین آمدن شدید قیمت نفت بود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای اقتصادی سال گذشته ثبات و آرامش بوده است، اظهار کرد: دستاورد مهمتر مثبت شدن تراز ارزی صادرات بدون در نظر داشتن نفت بود.

به گفته وی منهای صادرات میعانات گازی سال قبل دو درصد کاهش صادرات و در مقابل 23 درصد کاهش واردات در کشور داشتهایم.

معاون اول رییس جمهور این موضوع را یکی از دلایل انجام مذاکره از سوی دشمنان دانست و گفت: خوشبختانه وزارت نفت امسال اولویتهای خود را با توجه به اقتصاد مقاومتی تعیین کرده است.

جهانگیری با تاکید بر لزوم افزایش صادرات گازی، پتروشیمی و فرآوردههای نفتی ادامه داد: بهرهبرداری از 12 مجتمع پتروشیمی از برنامههای وزارت نفت طی امسال است.

وی با اشاره به فاصله وحشتناک میزان برداشت ایران و قطر از پارس جنوبی گفت: قطر 10 میلیارد دلار، حق ما را از گاز برداشت میکرد و بنابراین ما به اتمام رسیدن پروژه پارس جنوبی تا پایان دولت یازدهم را از اولویتهای خود قرار دادیم.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به اینکه اولویت دیگر توسعه میادین مشترک است، ادامه داد: پالایشگاهها نیز باید توسعه پیدا کند و دانشبنیان کردن نیز یکی از موضوعات مهم در صنعت نفت به حساب میآید؛ چرا که صنعت نفت ایران نقطه ثقل اقتصاد ایران است.

جهانگیری عدم ورود فناوری به کشور را از اتفاقات تلخ طی سالهای تحریم دانست و تصریح کرد: یکی از تاکیدات رهبری در مورد قراردادهای خارجی لزوم توجه به انتقال فناوری است که این امر در قراردادهای نفتی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به بیماریهای قدیمی اقتصاد ایران از جمله دولتی بودن و تکیه بر درآمدهای نفتی بیان کرد: به همین دلیل ما طی سالهای طولانی اقتصاد ناپایدار و تورم دو رقمی داشتهایم که نتیجه آن مواجه ما با چالشهای متعددی مانند بیکاری، رفاه و موقعیت اقتصادی در منطقه است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه عدهای در فضای کنونی مخالف حرفهای شدهاند، ادامه داد: ما باید به کسانی که از روی دلسوزی انتقاد میکنند پاسخ داده و اصلاحات را در صورت نیاز اعمال کنیم تا تفاوتی بین آنها و کسانی که تبدیل به مخالف حرفهای شدهاند و نمیگذارند کاری پیش برود وجود داشته باشد.

جهانگیری همچنین خاطر نشان کرد: زمانی اقتصاد از اولویتهای کشور نبود و هر کس از پایین آوردن مالیات و سرمایهگذاری دفاع میکرد یا طرفدار سرمایهداری بود یا ضد انقلاب، اما امروز در مورد این امور به نتیجه رسیدهایم و موضوع اقتصاد اولویت اول نظام شده است که اقتصاد مقاومتی به عنوان سیاستی کلی مورد اتفاقنظر همه قرار گرفته است.

وی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به بیتوجهی دولت به اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: برخی میگویند دولت اقتصاد مقاومتی را کنار گذاشته و امور جاری خود را انجام میدهد انگار ما یک کار اداره امور داریم و یک کار اجرای سیاست مقاومتی.

جهانگیری تصریح کرد: ما یک برنامه ششم و یک برنامه اقتصاد مقاومتی نداریم، بلکه برنامه ششم توسعه مبتنی بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.

نظر شما
پربیننده ها