"پاتریک باشام" در گفت‌وگو با پرس‌تی‌وی عنوان کرد

سناتورهای امریکا در برابر اسرائیل تعظیم می‌کنند

یک تحلیل‌گر سیاسی گفته است بسیاری از سناتورهای امریکایی هنگام بحث درباره توافق با ایران در برابر رژیم اسرائیل سر تعظیم فرود می‌آورند.
کد خبر: ۷۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۴ - 15December 2013

سناتورهای امریکا در برابر اسرائیل تعظیم می‌کنند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، پاتریک باشام، مدیر "موسسه دموکراسی" در واشنگتن در مصاحبه با پرس تیوی اظهار داشت: سناتورهای امریکایی در برابر فشار رژیم اسرائیل بر سر موضوع ایران به ویژه توافق اخیر هستهای بین تهران و شش قدرت جهانی، سر فرود میآورند.

وی گفت: "شکی نیست که آن چه سناتورهای امریکایی از اسرائیل درباره این توافق و نیز درباره رابطه با ایران میشنوند، بسیار جدی میگیرند و با دقت به آن گوش میدهند، البته نه همه آن نمایندگان. بنا بر این، موضع ثابت بسیاری از سناتورهای امریکایی این است که فرض میکنند احتمالا اسرائیلیها درست میگویند و باید نسبت به آنچه که از سوی تهران میشوند مشکوک و بدگمان باشند." 

وی با بیان این که که لابی هوادار اسرائیل در امریکا بسیار قدرتمند است افزود که سناتورهای امریکا از موضع این گروه با نفوذ پشتیبانی میکنند.

باشام گفت: "قدرت و نفوذ این گروه در برخی مسائل بسیار زیاد احساس میشود و در برخی مسائل دیگر کمتر است اما نمایندگانی در سنای امریکا حضور دارند که از موضع لابی اسرائیلی و نیز مواضع بسیار سخت و رادیکال بنیامین نتانیاهو درباره روابط با ایران پشتیبانی میکنند."

این در حالی است که دولت باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، روز پنجشنبه  نام بیش از ۱۰ شرکت و اشخاص ایرانی و بینالمللی را به اتهام «حمایت» از برنامه انرژی هستهای ایران در فهرست سیاه تحریمهای خود قرار داد.

تحریمهای جدید امریکا بر خلاف توافق اخیر بین ایران و گروه ۱+۵ وضع شد. ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به اضافه آلمان، ۳ آذر (۲۴ نوامبر) پس از چهار روز گفتوگوهای فشرده در ژنو، یک توافقنامه موقت را امضا کردند. هدف از این توافق هموار کردن راه برای حلوفصل کامل یک دهه مناقشه غرب با ایران بر سر برنامه انرژی هستهای این کشور است.

وزارت خزانهداری امریکا گفت در حال مسدود کردن داراییها و عملیات بانکی شرکتها و نهادهایی است که تحریمهای علیه ایران را نقض میکنند.

در همین حال، برخی از نمایندگان امریکا برای وضع تحریمهای جدید علیه ایران تلاش میکنند.

بر اساس این توافق ژنو، در ازای پذیرش ایران برای محدود کردن جنبههای خاصی از فعالیتهای هستهای خود، امریکا و همپیمانان این کشور توافق کردهاند تا بخشی از تحریمهای موجود علیه ایران را لغو و تحریمهای جدیدی علیه این کشور اعمال کنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار