راهیان نور غرب-36/

20 توصیه مهم برای سفر به بازی دراز

بازی دراز از مناطقی است که یادآوار نام‌های بزرگی از شهدای دفاع مقدس است. شیرمردانی که در عملیات بازی دراز توانستند این ارتفاعات را آزاد کنند، حماسه هایی آفریدند که ده‌ها کتاب هم از بیان آن ناتوان است.
کد خبر: ۷۹۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲ - 28April 2016

20 توصیه مهم برای سفر به بازی دراز

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، عملیات بازی دراز در محور سر پل ذهاب و ارتفاعات بازی دراز به صورت نیمه گسترده در تاریخ اول اردیبهشت 1360 به فرماندهی مشترک سپاه و ارتش انجام شد و تا 9 اردیبهشت ادامه داشت.

این عملیات از آن نظر اهمیت داشت که قلههای بازی دراز ارتفاع قابل توجهی داشتند و هر نیرویی که روی آن مستقر میشد، میتوانست چندین شهر مهم را زیر دید و آتش خود داشته باشد. عراقیها که ابتدای جنگ بر روی این ارتفاعات مستقر شده بودند و حتی میتوانستند با توپخانه دوربرد، از آنجا کرمانشاه (باختران) را زیر آتش بگیرند، حاضر نبودند به هیچ قیمتی آن را از دست بدهند. هیچ جنبندهای هم از دید آن ها پنهان نبود و به هیچ طریقی امکان انتقال نیرو به این ارتفاعات وجود نداشت.

شیرمردانی که در عملیات بازی دراز توانستند این ارتفاعات را آزاد کنند، حماسه هایی آفریدند که دهها کتاب هم از بیان آن ناتوان است.

حالا چندسال است که زائران راهیان نور این منطقه که خونهای زیادی برای آزادسازی آن روی زمینش ریخته، در سالگرد این عملیات، به بالای آن صعود میکنند و به زیارت شهدای گمنامی میروند که بالای ارتفاعات بازی دراز به خاک سپرده شدهاند.

ساخت حسینیه و المان یادمان شهدای بازی دراز، جاده آسفالته و سایر امکانات به روز و مناسب برای صعودکنندگان در این چند سال به مرور به ارتفاعات بازی دراز اضافه شد و اگر چه حس و حال غریبانه و محزون این ارتفاعات را گرفته است اما برای عزیمت عده زیادی از زائران به این ارتفاعات در طول سال بویژه دانش آموزان، چاره ای جز این نیز نبوده است.

چند توصیه برای شرکت در صعود سراسری:

1ـ از تهران تا سرپلذهاب، چیزی حدود 660 کیلومتر راه پیش رو دارید که میتوانید آن را با وسائل نقلیه عمومی یا شخصی طی کنید. اتوبوس های کرمانشاه هر روزه در چندین نوبت، از ساعت 9:30 صبح تا 23:30 و از ترمینال غرب، شما را به این شهر میرسانند و از کرمانشاه هم ماشینهای زیادی به سرپلذهاب وجود دارد. برای بلیط اتوبوس تا کرمانشاه بین 20 تا 35 هزار تومان باید هزینه کنید.

 -2هر روز یک اتوبوس هم ساعت 17 از ترمینال غرب تهران با قیمت 29000 تومان شما را به شهر سرپلذهاب میرساند.

3 ـ اما اگر میخواهید با وسیله نقلیه شخصی به این سفر بروید، از آزادراه ساوه، به سمت همدان تغییر مسیر داده و تا این شهر در جادهای خوب و مناسب و البته با سرعت مطمئنه برانید. بعد از همدان هم جاده دو بانده تا کرمانشاه، شما را از شهرهای اسدآباد، کنگاور، صحنه و بیستون میگذراند. قبل از رسیدن به کرمانشاه، یک جاده کمربندی به سمت اسلام آباد، چند سالی است ساخته شده که غیر از نزدیکتر کردن راهتان، مناظر زیبایی هم دارد.

در راه اسلام آباد غرب و بعد از گذشتن از منطقه ماهیدشت، گردنه چهار زیر و یادمان شهدای عملیات مرصاد هم در سمت چپ جاده خودنمایی میکند. اتومبیلتان را در منتهیالیه شانه خاکی جاده پارک کنید و بعد از گذر از پل عابر پیاده، سری به این یادمان بزنید. پشیمان نمیشوید. البته راه زیادی تا سر پلذهاب نمانده اما ماشینتان را باید هر چه زودتر از کنار جاده بردارید. اگر وقت دارید و میخواهید از این یادمان بیشتر بهره ببرید، حتما اتومبیلتان را به پارکینگ منتقل کنید و با خیال راحت، قدری هم روی ارتفاعات صخرهای دو طرف جاده، بالا بروید و از مناظر طبیعی در این فصل سال بهره ببرید.

 4ـ بعد از تنگه چهارزبر، به اسلام آباد غرب میرسید؛ شهری که منافقین، آن را در عملیات مرصاد اشغال کرده بودند و شهید صیاد شیرازی با رشادت خلبانان هوانیروز و با همت دیگر نیروها توانست آن را از دست منافقین آزاد کند.

 -5بعد از اسلام آباد غرب، سری هم به شهر کوچک کِرِند غرب بیندازید که رزمندگان اسلام از آن هم خاطرات زیادی دارند. این شهر که روی ارتفاع بنا شده، مناظر زیبایی دارد و میشود در کوچهها و خیابانهای آن قدم زد و از هوای پاکش بهره برد.

 -6 بعد از کرند غرب، گردنه پاطاق که شبیه عدد هفت، دل ارتفاعات صخرهای و بلند پاطاق را شکافته شما را در جایگاهی قرار میدهد که میتوانید به راحتی شهر سرپل ذهاب را ببینید. در دامنه این ارتفاعات هم پادگان ابوذر قرار دارد که به دوکوهه غرب هم نامیده می شود و ساختمان های آن که هنوز آثار شلیک ها و بمبارانهای دشمن بر روی آن دیده میشود، بسیار قابل توجه است. پادگانی که دهها شهید به واسطه بمباران هواپیماهای عراقی در یک روز و در چند نوبت، به زمین ریخته شد.

7ـ بعدازظهر روز پنجشنبه 9 اردیبهشت حوالی ساعت 16 تا 19 مراسم بزرگداشت سالروز شهادت خلبان شهید علیاکبر شیرودی در روستای زرین جوب سرپلذهاب و در یادمان شهید شیرودی برگزار خواهد شد که میتوانید در این مراسم شرکت و در یادمان باصفا حضور بهم رسانید.

 -8 پنجشنبه 9 اردیبهشت بعد از نماز مغرب و عشا هم برنامههای متنوع فرهنگی و سخنرانی و مداحی در آستان حضرت احمد بن اسحاق برگزار میشود که میتوانید در آن شرکت کنید.حضرت احمد ابن اسحاق، از علما و محدثین شیعه در قرن ۳ قمری بود که نزد سه امام جواد(ع) و امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) شرفیاب بوده و از مقام رفیعی برخوردار بوده است.

 -9در این چند روزه، اردوگاهها، مدارس و مراکز مختلفی برای اسکان زائران راهیان نور در اشهر سرپلذهاب و حتی شهرهای گیلانغرب و قصرشیرین آماده شده است ولی اگر اهل چادر زدن هم باشید، پارکهای خوبی با نام حاشیه و جنگلی در بلوار اصلی شهر (امام خمینی) برای این کار وجود دارد که امکانات رفاهی آن هم مناسب است.

 -10برای صعود به بازی دراز، بعد از اقامه نماز صبح، بار و بندیلتان را جمعآوری کرده و عازم شوید. بلوار کناری حرم حضرت احمد بن اسحاق را که تا انتها بروید، اتومبیلها و اتوبوسهایی که به بازی دراز میروند، به خوبی راه را نشانتان میدهند. شما تا پای ارتفاعات بازی دراز، فقط چند کیلومتر فاصله دارید.

 - 11در ابتدای مسیر صعود، پارکینگ بزرگی تعبیه شده که میتوانید با خیال راحت اتومبیلتان را در آن پارک کنید و راهی بشوید. اما اگر بنا دارید زودتر به پایین ارتفاع آمده و راهی شهرتان بشوید، ماشینتان را در نزدیک ترین نقطه به خروج از پارکینگ پارک کنید و مواظب باشید جایی را انتخاب کنید که راه خروجتان به وسیله ماشینهای دیگر بسته نشود.

12ـ شروع مراسم صعود از ساعت 7 صبح است اما شما که زودتر رسیدهاید و میخواهید با گامهای آهستهتر به بالا بروید یا مسئولان ابتدای مسیر را راضی کنید و یا از کمی آن طرفتر از مسیر اصلی و از بیراهه خودتان را به مسیر اصلی برسانید!

13ـ در طول مسیر با سکوت، در حفظ آرامش دیگران بکوشید. حال و هوای معنوی مسیر صعود به بازی دراز آدم را به فکر فرو میبرد و هر گونه حرف زدن در سکوت رؤیایی آن میتواند شما و دیگران را از حس ناب آن خارج کند.

14ـ ایستگاه های صلواتی در بین راه، ارائه خدمات پزشکی، رفاهی و خوراکیها در اختیارتان قرار میدهند. آهسته و با نظم از این امکانات استفاده کنید و مطمئن باشید که همه چیز به اندازه کافی مهیا شده است.

15ـ در کنار اولین ایستگاه های صلواتی، راه میانبری وجود دارد که شما را زودتر از راه اصلی به ارتفاعات می رساند. اگر زانوهایتان توان دارد و اهل کوهنوردی هستید بهترین موقعیت برای انجام این ورزش است. البته شعار آهسته و پیوسته فراموشتان نشود. البته اگر خسته شدهاید یا کودک همراهتان نمیتواند ادامه مسیر را پیاده طی کند، میتوانید از ماشینهای نظامی که مسیر را بالا و پایی میروند استفاده کنید. حواستان باشد این ماشینها برای ناتوانان و سالخوردگان است، نه برای شما که جوانید و پرانرژی.

 -16در این صعود سراسری، پیرمردها و پیرزنهای زیادی را میبینید که بسیاری از آنها والدین شهدا هستند. مراقبشان باشید و مخصوصا در این مسیر بیراهه، هوایشان را بیشتر داشته باشید.

 -17بالای ارتفاع 1150، دشت سرسبز و زیبایی وجود دارد که در ابتدای آن، امکانات رفاهی، ایستگاههای صلواتی و سرویس های بهداشتی مجهز، تعبیه شده  .استقبل از رفتن به کنار مزار شهدای گمنام، وضویتان را تجدید کنید و با شربت های خوشمزهای که در ایستگاههای صلواتی میدهند، گلویی تازه کنید.

 - 18مراسم های فرهنگی و سخنرانی فرماندهان هم در این دشت و در جوار شهدای گمنام یادمان برگزار میشود. اگر قصد دارید که به شهرتان برگردید، بعد از زیارت شهدای گمنام، قدری استراحت کنید و به سمت پایین ارتفاعات برگردید .اگر فرصت کافی دارید، روی صخره ها، جایی برای نشستن پیدا کنید و از برنامههای فرهنگی لذت ببرید.

 -19برای بازگشت عجله نکنید. در مسیر سرپل ذهاب تا کرمانشاه که جاده باریکی دارد، نیروهای پرتلاش پلیس آمادهاند تا اگر سبقت غیر مجاز گرفتید، شما را با برگه هایشان پذیرایی کنند. برای همین، مقررات را بیشتر از همیشه رعایت کنید و با آرامش برانید، بعد از کرمانشاه، جاده های عریض، فرصت بهتری برای راندن با سرعت بیشتر برای شما فراهم میکنند.

 -20در حوالی کرند غرب و در حاشیه جاده، از سبزیهای کوهی و طبیعی این منطقه و دیگر سوغاتیهای این استان مثل نان برنجی و کاک و گیوه دست دوز بخرید و برای خانواده و دوستانتان هدیه ببرید.

ولی با ارزش تر و زیباتر از هر کدام از اینها هدیه های زیبایی است که از شهدای مظلوم غرب غریب به شما داده شده و شما باید با جان و دل مراقب این فانوس پرنور باشید که تا سال بعد...

منبع: سایت مشرق

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار