سعید اوحدی در مراسم گرامیداشت شهید دشتی عنوان کرد؛

مهمترین دغدغه جمهوری اسلامی در مراسم حج امسال تأمین امنیت حجاج است

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: برای ارائه بهتر خدمات مورد نیاز حجاج بیت ­الله­ الحرام، دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در غرب خراسان رضوی، سبزوار راه اندازی شده است .
کد خبر: ۸۰۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶ - 04May 2016

مهمترین دغدغه جمهوری اسلامی در مراسم حج امسال تأمین امنیت حجاج است

 به گزارش دفاع پرس از خراسان رضوی، مراسم گرامیداشت و یادبود شهید واقعه منا حاج محمود دشتی با حضور سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت کشور، مسعود مجردی مدیرکل حج و زیارت خراسان رضوی و جمعی از مسئولین محلی شهرستان سبزوار و اقشار مختلف مردم ولایت مدار این شهرستان در مسجد شامکانی­ های سبزوار برگزار شد.

سیره شهدای منا برای آیندگان باید روشن بماند

در حاشیه این مراسم اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت کشور در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای فاجعه منا اظهار داشت: باید راه و سیره شهدای منا که با مظلومیت هرچه تمامتر عروج کردند برای آیندگان همواره روشن بماند.

وی افزود: این فاجعه بزرگ که در موسم حج سال گذشته در عربستان رخ داد ما را بر این داشت تا مسئله امنیت زائرین ایرانی را به عنوان موضوع اول و اصلی خود در مذاکرات پیش روی خود با مسئولین حج عربستان مطرح کنیم.

تأمین امنیت حجاج دغدغه مسئولین است

اوحدی در ارتباط با وضعیت مراسم حج امسال نیز خاطرنشان کرد: با توجه به ثبت نام 17 هزار زائر برای حج تمتع امسال،مهمترین دغدغه ما در مراسم حج امسال موضوع تأمین امنیت زائران است.

وی ابراز داشت: راهکارهای کاربردی در این زمینه توسط کارشناسان با کمک جامعه دانشگاهی بررسی و به صورت مکتوب به دولت عربستان ارائه شده است لذا دولت عربستان قول داده این راهکارها را مورد بررسی قرار داده و در خصوص آن اظهار نظر کند. همچنین تیم مذاکره کننده ایرانی همچنان با مقامات حج عربستان در حال گفتوگو است. با اینکه عربستان فرصتی یک هفتهای از ما برای بررسی نتایج برگزاری حج درخواست کرده بود ولی با اتمام این فرصت عربستان وارد محدوده قرمز مذاکرات میشود.

رئیس سازمان حج و زیارت تأکید کرد: کرامت زائران ایجاب می­ کند مانند گذشته ویزا و بهره­مندی آنان از خدمات کنسولی در داخل ایران صورت گیرد.

دولت عربستان در صورت کارشکنی باید پاسخگو باشد

اوحدی ادامه داد: دولت عربستان مدعی است فریضه حج جدا از مسائل سیاسی بین دو کشور است، آنها باید این موضوع را در عمل نشان دهند و اگر قرار باشد رفتار مسئولان سعودی به همین شکل باقی بماند و پاسخی از سوی آنها در خصوص حج امسال داده نشود ما وارد محدوده قرمز زمانی اجرایی و عملیاتی حج می شویم.

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: موضوع حج یک فریضه واجب الهی است و زائران در حقیقت مهمان خدا هستند لذا نباید زائری را از این رحمت الهی محروم کرد و دولت عربستان در صورت کارشکنی در این زمینه باید پاسخگو باشد.

وی افزود: سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع ایران تعیین شده است، اگر موضوع صدور ویزا از طریق این سفارتخانه به عنوان حافظ منابع عربستان قطعی شود ما بطور یقین مشکلی برای صدور ویزا در داخل نداریم.

اوحدی ادامه داد: وزارت امور خارجه دولت جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه پیگیری های خوبی داشته تا در هر صورتی صدور ویزای زائران ایرانی از طریق کشور خودمان صورت گیرد.

راه اندازی دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در غرب خراسان رضوی

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین از استقرار دفتر نمایندگی این سازمان در سبزوار خبر داد و گفت : این نمایندگی برای ارائه خدمات مورد نیاز به حجاج بیت ­الله­ الحرام در منطقه غرب خراسان رضوی راه اندازی شده است .

لازم به ذکر است شهید حاج محمود دشتی اعزامی از سبزوار در دوم مهرماه سال گذشته به همراه یازده تن دیگر از حجاج سبزواری و جمع دیگری از حجاج کشورمان در مناسک حج در قربانگاه منا به شهادت رسیدند و پیکر مطهر این مهاجر الی­الله در مقبره الشهدا مکه مکرمه به خاک سپرده شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار