مصطفی جمشیدی مطرح کرد

لزوم توجه هنرمندان به حوادث سال 88

نویسنده داستان "الهامات پیرامون زندگی آقای غین" گفت: نوشتن در مورد اتفاقات سال 88 دقت و صرافت زیادی را می‌طلبد.
کد خبر: ۸۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴ - 24December 2013

لزوم توجه هنرمندان به حوادث سال 88

مصطفی جمشیدی نویسنده و کارشناس سینما و ادبیات در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: "الهامات پیرامون زندگی آقای غین" رمانی است که نگارش آن به تازگی تمام شده و اولین خوانش آن توسط کارشناسان و اهالی فن در جشنواره انقلاب حوزه هنری خواهد بود.

وی افزود: "الهامات پیرامون زندگی آقای غین" علاوه بر نقد سیاستهای ظالمانه رژیم پهلوی، زندگی شخصی به نام علی غار را روایت میکند که در دهه پنجاه دریکی از روستاهای کوهپایه ای زاگرس زندگی می کند، سرگرد جهانبخش که از عوامل رژیم پهلوی است بعد از درگیر شدن با مردم و کشتن تعدادی از آنها به دامنه های زاگرس پناه می برد و زندگی مخفیانه ای را در کنارعلی غار آغاز می کند.

وی تصریح کرد: مهمترین انگیزه من برای نگارش داستان در مورد انقلاب این است که نسل جوان را با مشکلات و مصیبت های زمان شاه آشنا کنم وگرنه در مورد حضور در جشنواره و کسب جایزه اعتقادم بر این است که این اتفاقات باید بیشتر برای جوانان رخ دهد.

جمشیدی در مورد عدم تمایل هنرمندان به حوادث روز جامعه وکم کاری درمورد اتفاقاتی مثل اتفاقات سال 88 و 9 دی اظهار داشت: متاسفانه دست هنرمندان در برابر اتفاقاتی که درجامعه می افتد بسیار خالی است، همین الان چند میلیون زائر به مناسبت اربعین حسینی درعراق به سر می برند، این جمعیت انبوه و حضورش در کشورعراق اتفاق بسیار بزرگی است که به راحتی نمی توان از کنارآن گذشت اما ادبیات و سینمای ما پاسخ درستی در این باره ندارد و به اندازه کافی در این مورد کار نکرده است.

نویسنده مطرح کشور در حوزه داستان های بلند خاطرنشان کرد: اگر کسی می خواهد در مورد اتفاقات سال 88 داستان بنویسد و یا در مورد 9 دی این کار را انجام دهد باید با دقت کامل این کار را انجام دهد چرا که اگر موضع گیری درستی در این باره وجود نداشته باشد می تواند به جای جاذبه، دافعه در خواننده ایجاد کند و داستان را به اثری بی خاصیت تبدیل کند.

جمشیدی تاکید کرد: برخی از هنرمندان ما برای اینکه پز روشنفکری آنها برقرار باشد کمتر سراغ اینگونه موضوعات میروند، به عنوان مثال الان بحث تروریسم درعراق و القائده در آنجا مطرح است و هر روز ترورهای جدیدی در آنجا رخ میدهد اما هیچ اثر هنری در این مورد تولید نمی شود. متاسفانه تولید هنر و محصولات هنری در کشور ما بسیار کم است و ما به لحاظ تولیدات هنری کشور بسیار فقیری هستیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار