بررسی سفر اوباما به ژاپن؛

یک عذرخواهی که اوباما آن را از ملت ژاپن دریغ کرد!

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا که برای شرکت در نشست گروه هفت در هیروشیما به ژاپن سفر کرده بود با گذاردن تاج گل در بنای یادبود قربانیان انفجار بمب اتمی در این شهر، خواستار پایان بخشیدن به استفاده از تسلیحات اتمی شد.
کد خبر: ۸۴۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴ - 29May 2016

یک عذرخواهی که اوباما آن را از ملت ژاپن دریغ کرد!

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس؛ اوباما نخستین رئیسجمهوری آمریکاست که پس از پایان جنگ جهانی دوم، در دوره حضورش در کاخ سفید به هیروشیما سفر کرد و در حالی که افکار عمومی جهانی منتظر عذرخواهی آمریکا از ژاپن به خاطر بمباران شهرهای هیروشیما و ناگازاکی بود ولی این امر تحقق نیافت.

اقدامی که مورد اعتراض صدها ژاپنی قرار گرفت و معترضان از اینکه رئیس جمهوری  آمریکا حاضر به عذرخواهی از بازماندگان این حادثه نشده به شدت عصبانی شده و شعارهایی نیز علیه او سر دادند.

اوباما درحالی ادعا میکند هنوز خطر هستهای جدی است و همه ما باید فوریت این مسئله را درک کنیم که کشورش همچنان یکه تاز استفاده از سلاحهای هستهای و شیمیایی است و گویی در این میدان فقط آمریکاست که از این مساله مستثنی است و همه منع هستند غیر از واشنگتن.

بنابراین اگر اوباما رییس جمهور وقت آمریکا اگر تابع روسای قبلی کشورش نیست و نبوده و خواهان منع استفاده از سلاحهای هستهای است؛ جا داشت که شجاعانه در هنگام حضور در ژاپن از ملت و بازماندگان این حادثه دلخراش که هیچ گاه از حافظه تاریخ پاک نخواهد شد، عذرخواهی کند.

اگر این مساله از سوی آمریکا که خود پایه گذار استفاده از سلاحهای هستهای و شیمیایی بود تحقق مییافت به یقین میتوان گفت گام بزرگی در این عرصه برداشته میشد و بسیاری از کشورها که بی محابا صحبت از استفاده از سلاحهای هستهای و شیمیایی میکنند در خیال هم دیگر این مساله را در سر نمیپروراندند چه برسد به استفاده!!

سفر اوباما به هیروشیما حدود هفتاد سال پس از بمباران این شهر و حدود هفت سال پس از سخنرانی او در پایتخت جمهوری چک صورت گرفت که در آن، از خلع سلاح اتمی جهان حمایت کرد و آن را هدفی متعالی برای تمامی کشورها دانست سخنرانی پراگ از جمله دلایلی بود که باعث شد باراک اوباما به دریافت جایزه صلح نوبل نایل شود.

براساس این گزارش؛ در روز ۶ اوت سال ۱۹۴۵، حدود سه ماه پس از تسلیم آلمان در جنگ دوم جهانی و در حالیکه جنگ در جبهه ژاپن همچنان ادامه داشت، شهر هیروشیما توسط یک بمب افکن آمریکایی هدف بمباران اتمی قرار گرفت.

سه روز بعد از بمباران هیروشیما، آمریکا به منظور وادار کردن دولت ژاپن به تسلیم در جنگ، شهر ناکازاکی را نیز بمباران اتمی کرد و کوتاه مدتی پس از آن، امپراتور وقت ژاپن، در سخنانی اعلام کرد: به منظور حفظ نسل مردم کشورش، به صلح بدون قید و شرط با متفقین گردن نهاده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار