پایگاه خبری- تحلیلی العهد بررسی کرد؛

نگرانی آمریکا از جنگنده‌های روسی در سوریه/ برتری نظامی مسکو بر واشنگتن در جنگ سایبری + تصاویر

مجله «دیپلمات» نوشت: به محض اینکه جنگنده‌های شناسایی روس‌ها در آسمان سوریه مشاهده شد، فورا قدرت سایبری آمریکا مورد تهدید قرار گرفت و نگرانی آنها را نسبت به توسعه توان مانور هوایی روسیه دو چندان کرد.
کد خبر: ۸۵۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷ - 01June 2016

نگرانی آمریکا از جنگنده‌های روسی در سوریه/ برتری نظامی مسکو بر واشنگتن در جنگ سایبری + تصاویر

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، عملیات جاسوسی و (ضد جاسوسی) محرک اصلی در جنگ بین ارتشها، بلوکها و مجموع مکانیسمهای جنگی است. پس اگر ارتشی دارای یک بلوک جنگی (انسانی و ماشینی) کوچک باشد و در مقابل دارای یک قدرت شناسایی بزرگ و تاثیرگذار باشد، در مقایسه با ارتشی که تعداد مبارزان و  نظامیاش بیش از ارتش دشمن است؛ ولی از نیروی شناسایی کارآمدی برخوردار نیست، به مراتب شانس پیروزی بیشتری نسبت به رقیب خود در جنگها دارد.

اگر چه بشر در تمامی حالات در حال ساخت و ساز است و کلیه امور اطرافش را مدیریت میکند؛ اما در نهایت به آن چیزی که خود ساختهاست، مطیع و وابسته میشود. پیشرفت علم و فنآوری باعث شدهاست بخش فنآوری شناسایی نسبت به بر بخش انسانی آن پیشرفت قابل توجهی کرده باشد.

این مسئله در رادارهای زمینی، هوایی، دریایی، ماهوارهها، امواج رادار، اشعه ایکس و لیزر امواج و سنسورهای حرارتی، تشخیص حضور اهداف دشمن و برداشتن امواج و رمزگشایی و غیر فعال کردن آنها و  شناسایی اهداف خصمانه مورد توجه است.

** هواپیماهای شناسایی روسها آمریکا را غافلگیر کردهاست


در این خصوص مجله دیپلمات (The Diplomat) نوشت: هواپیماهای شناسایی روسیه آمریکاییها را نگران کردهاست. به نظر میرسد هواپیماهای « ایل -20» و «تو-214 R» روسیه موجب حسادت آمریکاییها نسبت به روسها شده است.

این مجله نوشت: به محض اینکه هواپیماهای شناسایی روسها در کنار مجموعه جنگندههای آنها در سوریه مشاهده میشود، فورا قدرت سایبری آمریکا را مورد تهدید قرار میدهد.

در همین راستا «کیتلین باترسون» یکی از قدیمیترین تفنگداران دریایی آمریکا (مارینز Marines) یادداشتی در مجله دیپلمات نوشت و در آن سرمایههایی را که مسکو برای برنامههای نظامی جدیدی خود اختصاص داده و به نتیجه هم رسیده است، به صورت واضح و آشکار توضیح داد.

هراس نظامیان آمریکایی از هواپیماهای بمب افکن شناسایی "سو"

نظامیان آمریکایی در هواپیماهای بمبافکن شناسایی "سوخوی- سو24" و "27" همیشه چیزی را میبینند که آنها را میترساند.

"سوخوی- سو24"

این پژوهشگر میگوید: برخی بر این باورند که نیروهای مسلح روسیه، ارتش همان حکومتی است که مدتهاست در حال فروپاشی است. آمریکا فقط میتواند به نتایج برنامههای نظامی جدیدی که نیروی هوایی روسیه به آن دست یافتهاست، حسادت ورزد. پیشرفت روسها در این زمینه موجب میشود که زرادخانههای تسلیحاتی سنتی و مخصوصا اداوات شناسایی نوسازی و مدرنیزه شوند.

یکی از هواپیماهای شناسایی پیشرفتهای که روسها در سوریه از آن استفاده میکنند، ایلیوشین مدل «ایل 20» است که دارای رادار قوی، سامانههای دوربین الکترونیکی و وسایل ارتباط با ماهوارههاست که امکان ارتباط همزمان را فراهم میکند.

روسیه همچنین بهمنظور پیشگیری از اقدام کشورهای غربی حامی تروریستهای داعش برای مقابله با هواپیماهای تجسسی روسیه و عقیم گذاشتن ماموریتهای شناسایی ضد تروریستی، 2 فروند هواپیمای ایل-20 ام را به سوریه منتقل کرده است.

ایل 20 هواپیمای اصلی تجسسی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه، ابزاری قوی برای کشف تروریستها و ارسال اطلاعات به بمب افکنها و شلیک به سوی اهداف است.

                                                          « ایل -20»

توپولف مدل «تو -214 R» جنگنده بمبافکن شناسایی-امنیتی روسی نیز یکی دیگر از جنگندههایی است که روسها وارد سوریه کردهاند. این جنگنده معروف به جنگندهای است که همه چیز را میبیند. براساس گزارش مجله دیپلمات این جنگنده مجهز به دستگاه مخصوص شناسایی الکترونیکی و رادیویی است که بوسیله آن سیگنالهای تماس هواپیمایی را رهگیری میکند و مواضع دشمن، تعداد آنها و وسائل ارتباطی که دشمن بکار میبرد را نیز شناسایی میکند.

«تو-214 R»

بر اساس گزارش «رونالد بونتیوس» معاون فرماندهی سایبرنتیک نیروی هوایی آمریکا، هواپیماهای شناسایی روسیه تهدیدی جدی برای آمریکا محسوب میشوند و واشنگتن نمیتواند همزمان با پیشرفت روسها در زمینه ادوات شناسایی پیشرفت کند.

این کارشناس در ادامه اضافه کرد: آمریکا مدت زیادی است که تمام تلاشش را در عراق و افغانستان متمرکز کردهاست. لذا آمریکا از توسعه ادوات مخصوص جنگ الکترونیکی و رادیویی که لازمه جنگ سنتی با کشورهایی مثل روسیه و چین است، بازمانده است. و این در حالی است که تکنولوژی روسیه روز به روز در مقابل آمریکاییها پیشرفت میکند و دستاوردهای قدرتمند خود را در مقابل آنها به نمایش میگذارند.

خلبانان روسی تفنگداران آمریکایی را بهت زده کردند

برای مثال میتوان به دو رزمایشی که خلبانان روسیه در سال 2014 در آسمان دریای سیاه و دریای بالتیک انجام دادند اشاره کرد؛ وقتی جنگندههای روسی به صورت ناگهانی در بالای سر ناو جنگی آمریکایی حلقه زدند و وانمود کردند که قصد حمله دارند، تفنگدارن دریایی آمریکا دستپاچه شده و هیچ کاری نتوانستند بکنند. بلافاصله بعد از این رویداد، «جان کری» طی اظهاراتی مدعی شد که تفنگنداران آمریکایی به خاطر جلوگیری از سقوط جنگندههای روسی واکنش نشان ندادند. اما در واقع این یک تعبیر اغراقآمیز بود. در هر صورت خلبانان روسی کاملا حرفهای عمل کردند و بالای سر ناو جنگی آمریکا دوباره حلقه زدند بدون اینکه کوچکترین تهدیدی از سوی این ناو متوجه آنها شود.

آمریکا برتری نظامی خود را از دست دادهاست

تکیه آمریکاییها فقط بر زرق و برق رسانهای و فریب افکار عمومی است؛ اما روسها در مقابل با تبلیغات رسانهای عرض اندام نمیکنند، بلکه قدرت و آمادگی خود را بهصورت واقعی نشان میدهند.

در این ارتباط «ریک فرانکو» کارشناس نظامی آمریکایی در گفتوگو با «CNN» پیرامون اتفاقی که در دریای بالتیک و سیاه رخ داد اظهار داشت: روسها با این اقدام فقط میخواستند قدرت خود را به رخ کشورهای عضو ناتو بکشند.

با این اوصاف میتوان به این نتیجه رسید که آمریکا دیگر همان آمریکای قدرتمند نیست و برتری نظامیاش نسبت به روسیه کاهش یافته است.

                                                 "سوخوی- سو 27"

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار