امیر سرتیپ زواره‌ای در گفت‌وگو با دفاع مقدس:

ارتش ایران تنها دارنده دانش فنی بومی تجهیزات تاثیرگذار در صحنه نبرد است

رییس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری سرچشمه‌ای شد برای تعریف 3 پروژه کلیدی در هوا، زمین و دریا که این پروژه‌ها تأثیر بسیاری بر صحنه نبرد دارد.
کد خبر: ۸۶۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۸ - 07January 2014

ارتش ایران تنها دارنده دانش فنی بومی تجهیزات تاثیرگذار در صحنه نبرد است

امیر سرتیپ "سید مسعود رضا زوارهای"، رییس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس، به پیشینه تشکیل این سازمان اشاره کرد و گفت: سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی در حقیقت به عنوان معاونتهای جهاد و خودکفایی در سال ۱۳۶۱ شکل گرفت و به پیشنهاد مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیس جمهور وقت بودند اولین ماموریت این معاونتها، پر کردن جای خالی مستشاران نظامی تعریف شد.

امیر زوارهای ادامه داد: در یک مقطع زمانی چند ساله که تا پایان جنگ تحمیلی طول کشید کار معاونتهای جهاد و خودکفایی قطعهسازی، به روز کردن قطعات و ماژولهای قدیمی (لامپی به الکترونیکی) بود که به مرز شکنی با ابتکارات و خلاقیت افراد در این حوزهها تبدیل شد.
 
وی با اشاره به ساخت دستاوردهای جدید در عمق جبهه نبرد توسط این سازمان تصریح کرد: سازمان جهاد و خودکفایی در عمق جبهه نبرد شروع به ساخت تجهیزات جدیدی کرد که نیروی هوایی مبدع این حوزه شد و نیروی دریایی و زمینی نیز به این چرخه پیوستند؛ در اواخر جنگ علاوه بر قطعه سازی، طراحی و ساخت برخی سامانهها نیز شکل گرفت.
 
 
رییس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزاجا ادامه داد: وقتی جنگ پایان یافت تجهیزاتی در ارتش به کار گرفته شد که در دوران جنگ تحمیلی فرصت تعمیر، نگهداری و نوسازی آنها نبود. بعد از جنگ اورهال (نوسازی و بازسازی) این تجهیزات آغاز شد و تمام معاونتهای جهاد و خودکفایی بسیج شدند تا نیازمندیهای ارتش را با بازسازی و نوسازی جبران کنند.
 
وی با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری که سرچشمهای برای اجرایی شدن ۳ پروژه تاثیرگذار در صحنه نبرد شد، افزود: در سال ۱۳۷۲ مقام معظم رهبری در یک صبحگاه مشترک در ستاد کل ارتش خطاب به حاضرین در مراسم فرمودند «به دنبال خودکفایی باشید، ما میتوانیم، بروید تانک، کشتی، نفربر بسازید.»؛ با هوشمندی و درایتی که مقام معظم رهبری داشتند حس کردند که نیروهای تحقیقاتی ارتش به آن درجه از بلوغ رسیدهاند تا در سطح بالاتری از تکنولوژی که همان فرایند طراحی و ساخت است ورود کنند.
 
رییس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزاجا در ادامه تاکید کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری سرچشمهای شد برای تعریف ۳ پروژه کلیدی درهوا، زمین و دریا که این ۳ پروژه کلیدی بسیار تاثیرگذار در آن صحنه نبرد بود و اتفاقا از لحاظ فنآوری بالاترین سطح فنآوری را نیز نیاز داشت.
 
وی در خصوص اولین دستاوردهای بومی و مهم نیروهای مسلح اذعان داشت: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه هوایی، "پروژه اوج" در نیروی هوایی کلید خورد که دستاورد آن جنگندههای "صاعقه" و "آذرخش" بود و در نیروی دریایی پروژه موج انجام شد که دستاورد آن ناوچههای سینا و ناوشکن جماران شد. در نیروی زمینی ارتش نیز دستاورد سعی و تلاش متخصصین داخلی، "تانک ذوالفقار" کاملا ایرانی شد، محوریت نبرد در زمین تانک است و این تبلور خودباوری با فرمان مقام معظم رهبری به ارتش تزریق شد.
 
امیر زوارهای تصریح کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران هنوز هم در این ۳ حوزه تنها دارنده دانش فنی بومی این تجهیزات تاثیرگذار در صحنه نبرد است.
 
 
وی در ادامه، فرمایشات مدبرانهٔ مقام معظم رهبری را یکی از تاثیرگذارترین موارد در حوزه رشد فنآوری در ارتش دانست و گفت: مقام معظم رهبری با تدابیر راهبردی خود در سال ۱۳۸۲ با فرمان دیگری باعث شدند تا نیروهای مسلح به ویژه ارتش در صحنه ناهمطراز به یک جنگ جدید و کاملا متفاوت با جنگهای کلاسیک قدیمی ورود کنند و این خلاقیتها و پتانسیلها را بر اساس تاکتیکهای جدید بومی به مرحله ظهور برسانند.
 
امیر زوارهای همچنین به ارتباط ارتش با دانشگاهها اشاره کرد و افزود: زیرساختهای اولیه باعث شد جرقههای بسیار تنومند و پر قدرتی در حوزه نبرد و حوزه تحقیقات زده شود که ناشی از مهارت و خلاقیت بود و با پیشرفتی که در این حوزه شکل گرفت و نیازی که حس شد نهایتا ارتباط با دانشگاهها و تلفیق دانش با مهارت به عنوان زنجیرههای تکمیلی این فن آوریها آغاز شد.
 
رییس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزاجا ادامه داد: ارتباط عناصر دانشگاهی با حوزه نظامی برقرار و باعث آغاز پروژههای مشترک و تحصیلات تکمیلی افراد ارتشی در دانشگاهها برای پیشرفت در ارتش شد.
 
 
وی در خصوص اضافه شدن کلمه تحقیقات به جهاد و خودکفایی در ارتش بیان داشت: بعد از گذشت چند سالی از دستیابی به این فنآوریها با تصویب مقام معظم رهبری کلمه تحقیقات به جهاد و خودکفایی اضافه شد و اخیرا در طرح جدید ساختار و سازمان نیروی زمینی ارتش معاونت تحقیقات و جهاد و خودکفایی نزاجا به سازمان تحقیقات و جهاد و خودکفایی نزاجا تغییر کرد که البته در عملکرد این سازمان تغییری ایجاد نشده است و من امیدوارم که بتوانیم بر مبنای نیازهای سازمان به محصولات مورد نظر برسیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سمیه
|
-
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
0
1
سلام الحمد الله ممنون بخاطر همه زحمات و رشادت های همه پرسنل شما انشاء الله مورد رضای حق تعالی و امام زمان عج باشد.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار