مشاور فرهنگی استاندار یزد:

حمید سبزواری تحول عظیمی در شعر و ادب یزد به‌وجود آورد

مشاور فرهنگی استاندار یزد گفت: زنده‌یاد حمید سبزواری از کسانی بود که توانست تحول عظیمی را در شعر و ادب یزد به‌وجود آورد.
کد خبر: ۸۷۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶ - 13June 2016

حمید سبزواری تحول عظیمی در شعر و ادب یزد به‌وجود آورد

به گزارش دفاع پرس از یزد، برگ برگ انقلاب در خود خاطراتی دارد که هر روز هم اگر از تاریخ تولد آنها بگذرد، هرچقدر هم چهره خود را در پسِ گَرد فراموشی نقاب بگیرند، فراموش نمیشوند، در دل تاریخ ثبت شدهاند و اصلاً انگار تاریخ انقضایی را نمیتوان برای آنها متصور شد. هنر انقلابی، هنری که برای انقلاب و یا از دل آن برخاسته است نیز چنین ویژگیای دارد، چرا که جزئی جداییناپذیر از انقلاب به شمار میآید، در واقع هویت خود را از انقلاب گرفتهاست و از این منظر ویژگیهای منحصر به فردی دارد که هر یک از آنها ضامن بقای آنها خواهد شد.

در میان کاروان هنر انقلاب اسلامی، شعر قافلهسالار است و در میان خیل شاعران، حمید سبزواری شأن و منزلتی دارد که همگان او را ریشسفید این کاروان میدانند.

مشاور فرهنگی استاندار یزد، در خصوص نحوه ی آشنایی خود با مرحوم سبزواری گفت: آشنایی من با مرحوم سبزواری به سال های 63 ،64 و65 بازمی گردد که در آن زمان مسئولیت فرمانداری شهرستان اردکان را برعهده داشتم و بعلت علاقه و اهمیت بسیاری که مرحوم شفق، امام جمعه وقت اردکان که خود انسانی ادیب و شاعر بودند به شعر و ادب می دادند در مناسبت های مختلف شاعران کشوری همچون: حمید سبزواری، شفق کاشانی، نصرالله مردانی، مهرداد اوستا، احد دهبزرگی و بسیاری دیگر را دعوت می کردند تا از نظر کیفی و استفاده بهتر برای جوانان یزدی مفید باشد و می شود گفت که این افراد موجب رشد و تحول عظیمی در شعر و ادب یزد شدند.

غلامرضا محمدی ادامه داد: مرحوم سبزواری از شاعران طراز اول انقلاب و بسیار متعهد بود و اشعار بسیاری را در سبک خراسانی که مهارت بسیار در آن داشت، سرود و زمان هایی که به یزد سفر می کرد جوان های بسیاری از داشته های ایشان در زمینه های ادبی بهره می گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: از خصوصیات مرحوم سبزواری می توان به نجابت، اصالت و مردمی بودن ایشان اشاره کرد و اینکه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به خوبی ایشان را میشناختند. زمانی که رهبر انقلاب در جوانی در انجمنهای شعر خراسان حضور داشتند با مرحوم سبزواری همنشین بودند.

محمدی در ادامه افزود: از سروده های مرحوم حمید سبزواری می توان به «خمینی ای امام» در زمان ورود امام خمینی(ره) و یا سرود «ای مجاهد شهید مطهر» برای شهید مطهری اشاره کرد که این سروده ها آنقدر از نظر محتوایی غنی بودند که به هنگام پخش سرود شهید مطهری، حضرت امام فرمودند: انقلاب امروز ما به چنین سروده ها و موسیقی هایی نیاز دارد.

مشاور فرهنگی استاندار یزد اذعان داشت: کتاب های «کاروان سپیده»، «یاد یاران»، «سرود درد»، «سرودی دیگر»، «تو عاشقانه سفر کن» و «سرود سپیده»که مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری خود مقدمه ای بسیار خوبی برای این کار نوشتند از کتاب های مرحوم سبزواری است که در زمان حیات خود نوشتند و اینکه کتاب«سرود سپیده» بهعنوان کتاب سال معرفی شد.

این شاعر توانای یزدی در پایان خاطرنشان کرد: مرحوم سبزواری در سال 1370 نشان درجه یک فرهنگ و هنر را از ریاست جمهوری وقت دریافت کردند و می توان گفت که ایشان از چهره های ماندگار در شعر و ادب ایران است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها