پاسخ زیبای امیرالمؤمنین (ع) به مردیهودی

روزى یک یهودى به عنوان اعتراض به مسلمانان گفت: شما هنوز جنازه‏ پیامبرتان را دفن نکرده بودید که با هم اختلاف کردید!
کد خبر: ۸۷۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲ - 14June 2016

پاسخ زیبای امیرالمؤمنین (ع) به مردیهودی

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، در آیه ۱۳۷ سوره آل عمران به توسعه و پیشرفت قوم فرعون از لحاظ صنعت و ساخت بنا اشاره می شود. اما در نهایت این پیام را می دهد که رشد و توسعه اگر جدا از دین و ایمان باشد، سرانجام خوبى ندارد. در سایر آیات قرآن کریم نیز تقوا را سبب نزول برکات مى داند. (آیه ۹۶ سوره اعراف) از طرفی مطابق فرمایش امیرمومنان (ع) تقوا و پارسایى از خطا مى کاهد: «من زاد ورعه نقص إثمه» و تلاش ها را ثمر بخش مى سازد: «مع الورع یثمر العمل» و چراغ موفقیّت است: «الورع مصباح نجاح». (غررالحکم، ح ۵۹۷۰)

در آیات ۱۳۷ و ۱۳۸ سوره اعراف می خوانیم:
«و بخشهاى شرقى و غربى سرزمین (فلسطین) را که در آن برکات قرار داده بودیم به قومى که پیوسته تضعیف می شدند به میراث دادیم و وعده نیکوى پروردگارت درباره (پیروزى) بنى اسرائیل، به خاطر صبرشان تحقّق یافت و آنچه را فرعون و قومش (از کاخ) ساخته و آنچه را افراشته بودند ویران کردیم.» (۱۳۷)

و بنى اسرائیل را از دریا گذراندیم، تا به قومى برخوردند که بر پرستش بتهاى خویش پایبند بودند، (با دیدن این صحنه) گفتند: اى موسى! براى ما خدایى قرار بده، همان گونه که براى اینان معبودها (و بتهایى) است.
موسى گفت: براستى، شما گروهى نادان (و جهالت پیشه) هستید.» (۱۳۸)

سه نکته:
* شرط لازم برای مجریان پروژه های توسعه
مجریان هر پروژه صنعتی و غیر صنعتی که در توسعه جامعه موثرند لازم است از تقوا و پارسایى برخوردار باشند تا از افتادن در ورطه یک جانبه نگرى، دنیازدگى و دلبستگى هاى مادى، قومیتى و نژادى دور بمانند و عادلانه به مردم جامعه نگاه کنند و برنامه هاى توسعه را بر محور عدالت قرار دهند. تقوا و پرهیزکاری به طریق اولی جزو شروط پیشوایى و رهبرى یک جامعه از دیدگاه اسلام است لذا در روایت نبوی یکی از شروط واجب برای امامت و رهبری جامعه اسلامی ورع در برابر معاصی برشمرده است: «لاتصلح الإمامة إلاّ لرجل فیه ثلاث خصال، ورع یحجزه عن معاصى الله...».( کافى، ج ۱، ص ۴۰۷، ح ۸)

** حمایت دائمی خداوند از مستضعفان
حمایت خداوند از مستضعفان، مخصوص بنى اسرائیل نیست، بلکه یک سنّت دائمى است. لذا می بینیم که در آیه فرمود: «أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کانُوا یُسْتَضْعَفُونَ» و نفرمود: «أَوْرَثْنا بَنِی إِسْرائِیلَ» و البته قوم بنی اسرائیل در آن زمان یکی از مصادیق قوم مستضعف به شمار می رفتند.

از طرف دیگر حکومت همه انبیاء، حکومت مستضعفان است و شرط پیروزى مستضعفان نیز صبر و مقاومت است. مطابق وعده قرآن نیز مستضعفان و ملّتى که صابر و مقاوم باشند، وارث زمین می شوند.

*** پاسخ زیبا و کوبنده امیرالمؤمنین (ع) به مرد یهودی
روزى یک یهودى به عنوان اعتراض به مسلمانان گفت: شما هنوز جنازه پیامبرتان را دفن نکرده بودید که با هم اختلاف کردید! حضرت على علیه السلام در پاسخ او فرمود: «اختلاف ما [برخی از مسلمان] در سخن پیامبر بود، نه در خودش و نه در خدا، امّا شما هنوز پایتان از آب دریا خشک نشده بود که از موسى تقاضاى بت کردید!» (نهج البلاغه، حکمت ۳۱۷)

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار