کارشناس امور بین الملل:

وضعیت کنونی در مصر به نفع سوریه است/ علل شکست اخوان در مصر

روی کارآمدن «محمد البرداعی» به عنوان نخست وزیر موقت، مقدمه ای است برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و این مسأله یک ثبات نسبی در مصر ایجاد خواهد کرد.
کد خبر: ۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۷ - 08July 2013

وضعیت کنونی در مصر به نفع سوریه است/ علل شکست اخوان در مصر

محمد ساجدی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: به اعتقاد من اگر گروه اخوان المسلمین بر قدرت حضور داشته باشند، به تدریج وضعیت در مصر آرام تر خواهد شد.

وی تأکید کرد: شرایط فعلی و بحران در مصر به دلیل اشتباهات مکرر محمد مرسی ایجاد شده است. قطعا اگر از همان روزهای اول به قدرت رسیدن مرسی، وی با تدبیر بیشتری با مسائل برخورد می کرد، این اتفاقات اخیر در مصر صورت نمی گرفت. به هر حال تصور می کنم با توجه به اجماعی که وجود دارد و دوربینی شخص محمد البرادعی، ایشان بتواند به یک ثبات در مصر کمک کند.

با رفتن محمد مرسی، بحران در مصر به وضعیت عادی بر می گردد

ساجدی در پاسخ به اینکه  آیا با رفتن مرسی و روی کارآمدن دولت جدید، بحران در مصر به وضعیت عادی برمی گردد، گفت: بله؛ در یک فاصله زمانی طولانی می تواند بحران در مصر به وضعیت عادی برگردد. متأسفانه اخوان المسلمین آنطور که باید و شاید نتوانست از پس ماجرا برآید و مرسی دچار اشتباهات فاحشی شد.

این کارشناس مسائل بین الملل  با اشاره به این که دولت محمد مرسی بدون پشتوانه بود، اظهار داشت: بدنه اصلی دولت مرسی تغییری نکرده بود؛ همچنین در این انقلاب ساواک و امنیت اطلاعات سرجایش بودند و چیزی در دولت مرسی تغییر نکرده بود و طبیعی بود با چنین شرایطی، این اتفافات در مصر و برکناری مرسی رخ دهد.

ناکامی مرسی به معنای شکست اسلام گرایی در مصر نیست

وی در پاسخ به اینکه آیا ناکامی مرسی به معنای شکست اسلام گرایی در مصر است یا خیر؟ گفت: نه؛ ناکامی مرسی به دلیل بی خردی و نداشتن تدبیر لازم از سوی وی بود. پسر محمد مرسی در بدو روی کارآمدن پدرش، به عنوان یک مافیای بزرگ شروع به مصادره اموال در درون مصر کرد بدون توجه به رقبای دیگر. یقینا اگر مرسی یک دولت ائتلافی تشکیل داده بود شاید امروز مصر به این وضعیت دچار نمی شد.

ساجدی به شکست گروه اخوان المسلمین در مصر اشاره کرد و گفت: بی تدبیری و بی برنامگی شخص مرسی و اخوان المسلمین که نتوانستند اجماع لازم را به دست آوردند و همچنین عدم تصمیم گیری های لازم از سوی آنها و نفوذ بیش از پیش وهابیت و سلفی های خشن از عوامل موثر شکست اخوانی ها بود.

مرسی فقط کشتار رهبران شیعیان در مصر را محکوم کرد!

وی به  کشته شدن رهبر شیعیان در میلاد حضرت قائم (عج) توسط عناصر سلفی اشاره کرد و گفت: با توجه به عمق فاجعه، مرسی فقط این حادثه را محکوم کرد؛ در حالی که با توجه به ریاست جمهوری مرسی و تسلط بر قوای قضاییه، مجریه و مقننه باید برخورد جدی با عوامل کشتار شیعیان در مصر می شد؛ این ها نشانه سهل انگاری محمد مرسی بود.

وی به بازتاب اوضاع اخیر در مصر و تأثیر آن بر تحولات سوریه اشاره کرد و گفت: وضعیت کنونی در مصر به عقیده من به نفع حاکمیت در سوریه تمام خواهد شد.

وضعیت میدانی در سوریه به نفع بشار اسد است

ساجدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت میدانی در سوریه به نفع بشار اسد است و تقریبا در شهرهای القصیر، عدله و اسلو توانسته اند وضعیت بهتری ایجاد کنند، بویژه این که در بعد مسائل خارجی، تمامی دشمنان بشار اسد به نوعی گرفتار تغییرات هستد. به هر حال شرایط در مصر به نحوی رقم خورد که سوریه به یک ثبات و آرامش نسبی دست یافته است.

وی ادامه داد: البته آمریکایی ها به دلیل شکستی که خوردند و به دلیل این که در میدان و حوزه سیاست نتوانستند به یک سازگاری دست یابند، کنفرانس ژنو 2 را منحل کردند؛ در مجموع تصور می کنم با توجه به تغییرات اساسی در مصر، بشار اسد می تواند نفسی راحت بکشد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار