رییس شورای راهبردی روابط خارجی:

ایران آمادگی کامل برای اجرای پروژه لوله صلح را دارد

«خرازی»، خط لوله میان ایران، پاکستان و هند موسوم به پروژه لوله صلح را امنیت آفرین در منطقه و دارای تاثیرات مثبت در مسائل میان هند و پاکستان دانست و با ابراز تاسف از محقق نشدن آن تاکنون، گفت: ایران برای اجرای این پروژه آمادگی کامل دارد.
کد خبر: ۹۲۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰ - 25July 2016

ایران آمادگی کامل برای اجرای پروژه لوله صلح را دارد

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، «کمال خرازی»، رییس شورای راهبردی روابط خارجی روز دوشنبه در نشستی با حضور اعضای هیاتی از موسسه مطالعات تحلیل های دفاعی هند با بیان اینکه یک اراده ملی در سطح هند و پاکستان می خواهد که در نهایت به تحقق این پروژه منجر شود اظهار داشت: ما سال ها از روابط در حوزه انرژی صحبت می کنیم که این از طریق خط لوله میان ایران، پاکستان و هند انجام می شود و ما اسم آن را پروژه لوله صلح گذاشته ایم زیرا می تواند در منطقه امنیت آفرین باشد و همچنین در مسائل میان هند و پاکستان تاثیر مثبت بگذارد.

وی همچنین تاکید کرد: توسعه روابط اقتصادی میان هند و پاکستان می تواند به امنیت منطقه ای و توسعه روابط میان دو کشور کمک کند.

خرازی افزود: کشورها باید بتوانند در قبال تهاجمات دشمنان به صورت مستقیم یا نیابتی و یا جنگ نرم که هویت کشورها را هدف قرار می دهند، ایستادگی کنند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین سرمایه گذاری در بستر فرهنگی را بسیار مهم و حیاتی خواند و گفت: ایران در آموزش زبان فارسی در هند بسیار اهتمام دارد و دولت هند هم این اهمیت را برای زبان فارسی قائل است و از طرفی دیگر مصلحت هند هم در این است که زبان فارسی در آن کشور توسعه پیدا کند.

خرازی با بیان این که میان ایران و هند، گنجینه فرهنگی غنی وجود دارد، توسعه روابط فرهنگی را زمینه ساز تفاهمات در حوزه های دیگر دانست و افزود: ایران و هند می توانند یکدیگر را بهتر درک کنند و نگاه مشترکی در حوزه اقتصادی داشته باشند.

وی در عین حال اظهار داشت: ما باید پایه های قدرت خودمان را افزایش بدهیم؛ اگر امروز ایران و هند به عنوان دو کشور مستقل و قدرت منطقه ای روی مولفه های قدرت سرمایه گذاری کردند، می توانند در قبال فشارهای بیگانگان ایستادگی کنند. ما چاره ای جز این نداریم که در قبال فشارها بایستیم و حیات ما در این است.

خرازی با تاکید بر این که ایران و هند وظیفه دارند با یکدیگر در ابعاد مختلف همکاری کنند افزود: در این زمان کشورهای مستقلی که در امنیت به سر می برند برای حفظ امنیت کشورهای منطقه وظیفه دارند. مانند کمک های ایران به عراق، سوریه و دیگر جاها که تروریسم نتواند کل منطقه را تحت سیطره خود درآورد.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین به قررداد چابهار در چارچوب توسعه همکاری ها اشاره کرد و گفت: بسیاری از مشکلات ما در منطقه از فقر وبیکاری است و آسیای میانه یکی از حوزه های پر خطر محسوب می شود.

خرازی در عین حال رابطه اقتصاد و امنیت را یک رابطه دوسویه دانست و اظهار داشت: برای توسعه اقتصادی، امنیت امری لازم بوده و نفس توسعه اقتصادی، امنیت آور است؛ توسعه روابط اقتصادی میان هند و پاکستان می تواند به امنیت منطقه ای و توسعه روابط میان دو کشور کمک کند.

وی روابط ایران و هند را دارای قدمت و ریشه دار دانست و با اشاره به تعاملات اقتصادی، سیاسی و بین المللی ایران و هند اظهار کرد: تعاملات اقتصادی ما رو به پیشرفت است.

خرازی همچنین تاکید کرد: هند به خوبی توانسته است مشکلات منطقه ای خود به ویژه با همسایگانش را حل و فصل کند و به سمت حل اختلافات برود که این قابل توجه است.
 

نظر شما
پربیننده ها