"فرهنگ دفاعی- امنیتی" بازگو کننده اصطلاحات نظامی

کتاب "فرهنگ دفاعی- امنیتی" حاوی شمار قابل توجهی از واژگان و اصطلاحات دفاعی و امنیتی در سطوح مختلف راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی است و همه‌ی واژه‌های مندرج در آن اعم از واژه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از منظر دفاعی و امنیتی تعریف شده اند.
کد خبر: ۱۲۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹ - 24February 2014

خبرگزاری دفاع مقدس: فرهنگ نویسی یکی از نیازهای اساسی هر جامعهای در امر توسعه و ترویج فرهنگ و پیشرفت تمدن بشری می باشد.

بشر در طول تاریخ همواره در پی آن بوده است تا واژهها و مفاهیمی را با عنوان اصطلاحات، جایگزین و معادل خواستهها و منظورهای خویش سازد تا با این عمل قصد و منظور خود را با سرعت، سهولت و دقت بیشتری به دیگران تفهیم و منتقل نماید و در نتیجه نتیجه با دستیابی به زبان و درک مشترک به مبادلهی اطلاعات بپردازد.

آنچه از مفاهیم واژه و اصطلاح حاصل می شود، این است که هر دو کلمه همسنخ هستند و عموماً اصطلاح، تعبیر و تفسیر و مفصل بیان نمودهی واژه ایت و در مواردی از گستردگی و پیچیدگی نیز برخوردار می باشد؛ بنابراین هر علمی اصطلاحات خاص خود را داراست که مفهوم و موضوع آن علم را بیان می کند.

دفاع و امنیت نیز به عنوان دو واژهی راهبردی با قدمتی به بلندای تاریخ، در همهی عرصههای تحول آفرین و تعاملات جهانی نقشی اساسی و تعیین کننده دارند و این دو واژهی کلیدی همچون چتری روی علوم دنیای معاصر گسترده می باشند.

به همین دلیل در جهان پر شتاب و پیچیدهی امروز با گسترش دانش و فناوری مختلف، لزوم دستیابی به فرهنگ دفاعی- امنیتی نیز همچون سایر فرهنگها و البته بیشتر از انان احساس می شد.

کتاب "فرهنگ دفاعی- امنیتی" حاوی شمار قابل توجهی از واژگان و اصطلاحات دفاعی و امنیتی در سطوح مختلف راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی است و همهی واژههای مندرج در آن اعم از واژههای سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از منظر دفاعی و امنیتی تعریف شده اند.

ارائه تعریف اصطلاحات حوزههای دفاع و امنیت، توسعه فرهنگ دفاعی و امنیتی به واسطهی اهمیت و ضرورت آنها، ایجاد زبان مشترک در میا نظامیان و غیر نظامیان و آموزش و آگاه رسانی از مهم ترین اهداف تالیف این کتاب است.

فرهنگ مذکور به صورت تشریحی همراه با معادل انگلیسی آنها تنظیم شده است.

در قسمتی از کتاب و در ردیف حروف الفبایی "ت" آمده است که :

توسعه منطقهای  Regional development                   

 نوعی برنامهریزی توسعهی اقتصادی که هدف آن کاهش نابرابریهای اقصادی و اجتماعی بخشهای توسعه نیافتهی کشور به ویژه از راه کمکهای مالی است. خط مشیهای توسعه منطقهای اغلب جنبه سیاسی دارد.

توسعه نظامی                      Military development                                                                                                                            

فرآیند رشد و مدرنیزه شدن نیروهای مسلح که د ران عوامل متعددی مانند مخارج نظامی، اندازه و ترکیب نیروی نظامی، انتقال تسلیحات، تولید جنگ افزارها، شالودهی تشکیلات نظامی و توسعهی دفاعی، برنامهریزی و بودجهبندی، آگاهی از تهدید، تاریخ و آداب و رسوم در ان نقش مهمی ایفا می کنند. 

علاقه مندان به کتاب "فرهنگ دفاعی- امنیتی" تالیف دکتر محمد تقی نوروزی می توانند با مراجعه به مرکز پخش به نشانی خیابان دکتر شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان خواجه عبدالله انصاری، نبش خیابان شهید عراقی، ساختمان شمارهی 181، مرکز مطالعات و پژوهشکده  و دانشکدهی مدیریت راهبردی تحول آفرین دانشگاه امام حسین (ع) نسبت به تهیه اسن کتاب اقدام کرده و یا با شماره تلفن 22862484-021 تماس بگیرند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار