احتمال برکناری بندر بن ‌سلطان قوت گرفت

پادشاه عربستان پس از مشاهده گزارش وزیر کشور در خصوص کشته‌شدگان سعودی در سوریه، بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعات این کشور را به تندی مورد خطاب قرار داده و گفت: از ابتدا به روند مدیریتی‌ای که شما در منطقه در پیش گرفتید، خوشبین نبودم.
کد خبر: ۱۰۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶ - 22January 2014

احتمال برکناری بندر بن ‌سلطان قوت گرفت

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از  فارس، پس از انتشار گزارش تکان دهنده شورای حقوق بشر سازمان ملل از جدیدترین آمار شمار کشتهشدگان در بحران سوریه، "محمد بن نایف" وزیر کشور عربستان سعودی طی گزارشی به ملکعبدالله پادشاه این کشور، تعداد کشته شدگان عربستان در سوریه را 3000 نفر اعلام کرد.

عبدالله خطاب به بندر: از اول به شما خوشبین نبودم

اطلاعات جمع آوری شده در این گزارش ملک عبدالله را بسیار ناراحت و نگران کرده است.

پادشاه عربستان پس از شنیدن گزارش، بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات خارجی این کشور را به تندی مورد خطاب قرار داده و اظهار میدارد: از ابتدا به روند مدیریتی که شما در منطقه در پیش گرفتید خوش بین نبودم و قرار نبود از اتباع سعودی در سوریه این تعداد کشته شوند.

حضور 30 هزار جنگجوی عربستانی در سوریه

در این گزارش تعداد جنگجویان سعودی که از ابتدای بحران سوریه در این کشور حاضر شدهاند 25 تا 30 هزار نفر برآورد شده است.

ارائه این گزارش به پادشاه عربستان اختلافات بین محمدبننایف و بندربنسلطان را تشدید کرده و همین امر موجب شده این اختلافات به دیگر شاهزادهها نیز سرایت کند.

ادامه این روند احتمال برکناری بندر بن سلطان در آینده نه چندان دور را متصور کرده است.

تروریستهای عربستان سعودی نقش زیادی در جنگ سوریه دارند به طوریکه چندی پیش "فارس بن حزام" روزنامه نگار سعودی فاش کرد: "اتباع عربستانی اکثر اعضای القاعده فعال در سوریه را تشکیل نمیدهند، اما آنها در جنگهای کشورهایی مانند افغانستان و عراق اکثر اعضای القاعده را تشکیل میدادند".

مرخصی اجباری بندر بن سلطان

سعودیها همچنین از طریق اتاق عملیاتهای خود در این جنگ نقش ایفا میکنند بطوریکه چندی پیش یک منبع رسمی سوری گفت: ارتش سوریه مراکزی را کشف کرد که در آنها تجهیزات پیشرفته اطلاعاتی وجود داشت.

این مراکز در واقع اتاق عملیاتهایی بودند که با سیستمهای ماهوارهای در ارتباط بوده و تحت نظر مسئولان نظامی در عربستان سعودی اداره میشدند.

در همین خصوص منابع عربستانی فاش کردند شاهزاده بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان اخیرا عمل جراحی "حساسی" انجام داده و در حال گذراندن دوره نقاهت است. این مسئله، او را از فعالیت به عنوان مسئول امنیتی در پرونده های سوریه و لبنان و عراق و عربستان بازداشته است.

روزنامه القدس العربی که در لندن منتشر می شود نوشت مرخصی اجباری بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی رژیم سعودی به علت بیماری، پرونده های حساس منطقه ای را در اختیار سعود الفیصل وزیر امور خارجه آل سعود قرار داد.
 

نظر شما
پربیننده ها