دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

مقابله با تهدیدات تروریستی در شهرهای جهان با «مانور ضدتروریسم»

«مانور ضدتروریسم» با هدف مقابله با تهدیدات تروریستی به خصوص داعش در شهرهای مختلف جهان و با اجرای عملیات‌های مختلف برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷ - 14September 2016

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، مانور ضدتروریستی مانوری پلیسی است که توسط بیشتر کشورهای جهان و حتی به صورت مشترک با دیگر کشورها اجرا می‌شود. این مانور سال گذشته نیز در شهر تهران برگزار شد. زمانی که تعداد بسیاری از ماموران نیروی انتظامی در شهر تهران و به خصوص در ایستگاه‌های مترو مشاهده می‌شدند، برای مردم جای سوال بود که دلیل حضور این ماموران چیست. سردار ساجدی نیا رئیس پلیس پایتخت در این خصوص پاسخ داد: حضور ماموران در معابر و اماکن عمومی شهر در راستای اجرای مانور ضدتروریستی است.

در مانوری که سال گذشته در تهران اجرا شد، نیروهای یگان ویژه، یگان امداد، واحدهای 110، نیروهای نامحسوس زن و مرد و تیم‌های چک و خنثی‌سازی بمب حضور داشتند. این مانور همانند سایر مانورهای نظامی با هدف برخورد با هرگونه تهدید احتمالی و پیشگیری از آن و تمرین و نمایش مهارت‌های عملیاتی است.

در راستای این مانور ضدتروریستی، «گشت محله» نیز انجام شد که طی آن ماموران پلیس با خودرو و موتورسیکلت به گشت و بازرسی در محله‌ها پرداختند تا موارد مشکوک را شناسایی کنند و امنیت را در محله‌ها برقرار کنند.

پیش از برگزاری المپیک 2016 در شهر ریو برزیل نیز مانور ضدتروریستی در یکی از ایستگاه‌های مهم مترو این شهر اجرا شد، البته هدف از اجرای این مانور مقابله با تهدید احتمالی داعش و خرابکاران بود. در این رزمایش سربازان با هلی‌کوپتر در محل وقوع حادثه فرضی حاضر شدند.

ایستگاه‌های مترو یکی از بهترین مکان‌ها برای اجرای مانور ضدتروریستی در کلان‌شهرهاست به این دلیل که جمعیت بسیاری در ایستگاه‌های مترو حضور می‌یابند و از خدمات مترو استفاده می‌کنند. در شهر تهران روزانه 3 میلیون مسافر توسط مترو جابجا می‌شوند و به گفته‌ی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه تا سال آینده این تعداد به 7 میلیون مسافر افزایش می‌یابد.

چند روز نیز پیش نمونه‌ای از این مانور ضدتروریستی در بخش‌هایی از مترو کره جنوبی اجرا شد. به گفته مسئولان کره جنوبی هدف از انجام این تمرینات جلوگیری از تهدیدهای کره شمالی و همچنین مقابله با حملات تروریستی بخصوص در مکان‌های پرازدحام از جمله داخل قطارها و ایستگاه‌های متروی این کشور است. پلیس کره جنوبی در این رزمایش از بمب‌های دست‌ساز و مواد منفجره نیز استفاده کرد تا صحنه‌ای واقعی را به نمایش بگذارد.

با قوی شدن حملات تروریستی در شهرهای مختلف جهان توسط داعش و دیگر گروهک‌های تروریستی انجام این مانورها در شهرهای بزرگ جهان افزایش یافته است و مورد توجه پلیس‌ها قرار گرفته است. نیروهای مخصوص در هر کشور در اجرای این مانور نقش مهمی دارند. در ایران، «نوپو» از نیروهای یگان ویژه ناجا این ماموریت را به طور خاص بر عهده دارد. نیروهای نوپو در آزادسازی گروگان‌ها، برخورد و خنثی سازی عملیات‌های تروریستی و سرکوب شورش‌های شهری نقش دارند. نیروهای نوپو دوره‌های آموزشی ترریزی، تیراندازی، پرش از ساختمان، راپل، غواصی، سکان داری، پرواز با پاراگلایدر و آبی - خاکی را می‌گذرانند.

برخی از کشورها این مانور و یا آموزش اجرای مانور را به صورت مشترک برگزار می‌کنند به طور مثال چند ماه گذشته مانور آموزشی مشترک چین و پاکستان برگزار شد و چند روز آینده نیز نخستین مانور مشترک ضدتروریستی بین پلیس چین و هائیتی در جنوب غربی استان یوننان چین اجرا می‌شود.

مانور ضد تروریستی علاوه بر مواردی که در فوق ذکر شد، شامل بازپس‌گیری ساختمان‌ها، محاصره کردن مناطق و پاسخ به حملات شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژی، هسته‌ای و یا مواد منفجره می‌تواند باشد.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها