سردار عمرانی در گفت‌وگو با دفاع مقدس عنوان کرد

شهیدحسن باقری نقش مهمی در ثبت وقایع دفاع مقدس داشت

فرمانده سابق لشکر ویژه ۲۵ کربلا گفت: شهید سرلشکر حسن باقری از من خواست وقایع روزانه دفاع مقدس را ثبت کنم تا به نسل آینده منتقل کنیم.
کد خبر: ۱۰۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶ - 01February 2014

شهیدحسن باقری نقش مهمی در ثبت وقایع دفاع مقدس داشت

عبدالعلی عمرانی جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس با ۱۳۵ ماه حضور در جبهه، از آغاز جنگ تحمیلی در کردستان و عملیاتهای برون مرزی و همچنین در جبهههای جنوب کشور حضور مستمر و خالصانهای را برای دستیابی به آرمان بلند شهادت در کارنامه خود دارد. وی نخستین فرمانده لشکر پیروز ۲۵ کربلا بود و در عملیات والفجر مقدماتی به دلیل جراحت زیاد به عقب منتقل و به بیمارستان تهران اعزام شد. پس از وی سردار مرتضی قربانی مسئولیت فرماندهی لشکر ۲۵ کربلا را به عهده گرفت.

سردار عمرانی در گفت و گو با خبرگزاری دفاع مقدس با بیان اینکه عملیات کربلای ۵ کمر ارتش عراق را شکست و آنها را غافلگیر کرد، گفت: دوستی داشتم به نام سردار سرلشکر پاسدار حسن باقری. گفت عمران بنویس! گفتم از چه و از کجا بنویسم؟ گفت از رهبر فرزانه انقلاب که فرمودند لشکر ویژه ۲۵ کربلا یک لشکر قوی و خط شکن و قدرتمند است.

وی افزود: باقری گفت بنویس حماسههای دفاع مقدس را و من از روز اول جنگ که از کردستان شروع شد وقایع را تا آن روز که با نمایندگان سازمان ملل مرزها را باز پس گرفتیم و پرچم سرافراز جمهوری اسلامی را در اروندرود با قایق سازمان ملل به همراه چهار ژنرال سازمان ملل به اهتزاز درآوردیم ثبت کردم و در واقع اسناد افتخارآمیزی از دفاع مقدس را در آن دوران به ثبت رساندم.

وی ادامه داد: سال شصت و پنج به علت پیروزیهای رزمندگان اسلام در عملیات تثبیت فتح الفتوح عملیات والفجر۸، سال ویژهای بود. رزمندگان دلاور لشکر ویژه ۲۵ کربلا در عملیات کربلای ۵ همچون عملیاتهای دیگر با پرچم مقدس بارگاه حضرت علی بن موسی الرضا(ع) خود را برای فتح الفتوحی دیگر آماده میکردند.

فرمانده سابق لشکر ویژه ۲۵ کربلا با اشاره به اینکه در مسیر اعزام نیروها به منطقه عملیات یک تابلو نصب شده بود که روی آن نوشته شده بود: شهادت، اسارت، جانبازی و ایستادگی، افزود: همه رزمندگان مانند همیشه با شوق شهادت راهی عملیات کربلای ۵ شدند.

وی اظهار داشت: در عملیات کربلای ۵ در منطقه شرق بصره صدام با ایجاد کانال پرورش ماهی و موانع مصنوعی به خیال خام خود راه نفوذ رزمندگان اسلام را سد کرده بود و با آرامش مضاعف به جشن پیروزی در عملیات کربلای ۴ مشغول بود.

سردار عمرانی افزود: عظمت عملیات کربلای ۵ به حدی بود که حضرت امام خمینی(ره) فرمودند مثل به مثل بجنگید، اینجا نقطه حیاتی کفر و اسلام است .در این عملیات همچنین فرزند بزرگوار امام خمینی(ره) در جنگ حضور داشت و ماموریت ما این بود که وجب به وجب بجنگیم و منطقه شرق بصره را تصرف کنیم.

وی ادامه داد: بعد از عملیات کربلای ۴ ما فقط محل عملیات را تغییر دادیم و با استفاده از چند کامیون بلمها۱را از نهر عرائض عبور دادیم و در منطقه دژ مرزی که نزدیک منطقه پاسگاه بوبیان بود با بچههای ژاندارمری و بچههای لشکر حضرت ابوالفضل(ع) لرستان خط را تحویل گرفتیم. بلافاصله در این منطقه کارهای مهندسی را انجام دادیم و یک حوضچه عظیم درست کردیم. هفتاد فروند قایق را در این حوضچه قرار دادیم و بچههای اطلاعات و عملیات شناسایی منطقه را از دژ مرزی ایران تا منطقه آب گرفتگی ضلع غربی کانال شرقی پرورش ماهی انجام دادند.

فرمانده سابق لشکر ویژه ۲۵ کربلا افزود: این غواصها و نیروهای اطلاعات عملیات و تخریب میلههایی را نصب کردند و برای شب از آنها فانوس آویزان کردند و نیز هنگام شب با چراغ قوه نیروها را راهنمایی میکردند. در این عملیات یک نوآوری در بحث قایقهای تندرو نیز داشتیم که پروانه آنها را یک مقدار بالا آوردیم تا به زمین برخورد نکند.

سردار عمرانی گفت: سرانجام مرحله اصلی عملیات با رمز یا فاطمه زهرا(س) و با خط شکنی لشکر ۴۱ ثارالله کرمان آغاز شد و ما در ساحل شرقی کانال پرورش ماهی پیاده شدیم و پس از پیدا کردن راهکار پل در یک کیلومتری کانال، وارد منطقه غرب کانال ماهی شدیم و کانال زوجی را پاکسازی کردیم که در اینجا لشکر ۴۱ ثارالله در سمت راست ما قرار داشت و لشکر ۲۷ حضرت رسول(ص) و لشکر ۱۰ سیدالشهداء(ع) نیز در سمت چپ ما بودند که با این ۴ لشکر بمدت ۲۳ روز در کانال غربی پرورش ماهی مقاومت کردیم. ما اولین شبی که وارد منطقه شدیم تا نزدیک صبح پیاده روی در منطقه داشتیم و نزدیک صبح بود که آقا مرتضی۲ گفت به سمت نهر جاسم بروید و ما هم به سمت همان خاکریزهای نونی شکل که بچهها فتح کرده بودند رفتیم.

وی اظهار داشت: ساعت ۷ صبح بود که مشاهده کردیم از داخل آب کانال پرورش ماهی نیرو به سمت ما میآید، ابتدا فکر کردیم نیروهای خودی هستند ولی متوجه شدیم که غواصهای عراقی هستند. در آن هنگام تعداد نیروهای ما تقریبا ۴۲ نفر بود ولی ۱۱۴عراقی در همان جا اسیر شدند و جالب اینجا بود که اسرای عراقی بدون اینکه محافظ و یا وسیله نقلیه اسکورت داشته باشند با پای خودشان به سمت ایران حرکت کردند و خود خواسته تسلیم شدند.

این فرمانده دفاع مقدس همچنین در ادامه تصریح کرد: بعد از آن در ساعت ۱۰ صبح با پاتک سنگین دشمن مواجه شدیم و ما نیز مقاومت کردیم و دو ارابه تانک را سالم به غنیمت گرفتیم. نزدیک غروب بود که نیروها در دروازه همین کانال غربی پرورش ماهی که ما مستقر بودیم بیرون از کانال مجتمع شدند و بخاطر تامین امنیت جانی مجبورشان کردم بروند در کانال مستقر بشوند. پس از آن که نیروها را به سمت داخل کانال هدایت کردیم مرتضی قربانی و من با یکدستگاه موتور ۲۵۰ سی سی چراغ روشن به میان عراقیها رفتیم و برگشتیم که من به آقا مرتضی گفتم چه کار میکنی؟ او در پاسخ گفت خط تثبیت شد.

سردار عمرانی گفت: در عملیات کربلای ۵دشمن ساعتها آتش تهیه میریخت و انقدر حجم گلولهها زیاد بود که در آسمان گلولهها به هم برخورد میکرد و به اصطلاح کمانه میکردند. شبها در دروازه بصره انقدر حجم شلیک توپخانه زیاد بود که با آتش آنها خمپارهها را میشمردیم.

فرمانده سابق لشکر ۲۵ کربلا در ادامه با اشاره به توان رزمی دشمن بعثی اظهار کرد: در عملیات کربلای ۵تقریبا پانصد هزار کماندوی عراقی در دروازههای بصره مستقر بودند و هلی کوپترهای عراقی نفر را با موشک هدف قرار میدادند و فقط ایمان، اخلاص و فداکاری رزمندگان اسلام بود که موجب پیروزی حق بر کفر و استکبار شد.

وی افزود: در عملیات کربلای ۵ همچنین بیست و پنج گردان در قالب ۵ تیپ وارد عمل شدند که فرمانده یکی از تیپهایی که بعنوان خط شکن عملیات کربلای ۵ وارد عمل شد حاج حسین بصیر بود.از دیگر فرماندهان تیپهای عمل کننده نیز شهید مجید کبیرزاده و سردار رمضان صحرایی که جانباز شد بودند.

این فرمانده دفاع مقدس ادامه داد: در عملیات کربلای ۵ حرف از مقاومت و ایستادگی بود. سرداران بزرگی همچون حاج بصیر، شهید حسین خرازی، شهید عبدالله بختیاری شهید محمد حسن طوسی، شهید حمیدرضا نوبخت، شهید محمد تقی پورباقری، شهید حجت الاسلام موسی محسنی و همچنین جانبازان بزرگ و استوار بسیاری را در این عملیات تقدیم اسلام کردیم.

وی افزود: عملیات کربلای ۵ سرنوشت جنگ را تعیین کرد و تنظیم قطعنامه بر اساس دستاوردهای ما در این عملیات بود. در پایان جنگ که امام راحل(ره) جام زهر نوشید ما هم جام زهر را خوردیم. بزرگی عملیات کربلای ۵را میتوان این گونه تعبیر کرد که از همه عملیاتها بزرگتر و دشوارتر بود چرا که هرکس در این عملیات حضور داشته یا جانباز شده یا شهید و یا موجی شده است.

سردار عمرانی گفت: منطقه عملیاتی کربلای ۵بخاطر اینکه لخت و لم یزرع بود، دشت بازی را شامل میشد، ستاد عملیاتی لشکر ویژه ۲۵ کربلا تنها یک پتو بود و من برای توجیه نیروها از روی نقشه یک پتو بالای سر خودمان نگه میداشتم و شبها با چراغ قوه نقشه را شرح و نیروها را برای عملیات توجیه میکردم.

فرمانده سابق لشکر ۲۵ کربلا اظهار کرد: ۱۹ روز جانانه در مثلثیِ کانال زوجی و کانال پرورش ماهی مقاومت کردیم و عدنان خیرالله فرمانده عراقی که بیسیم را شنود میکرد گفت: این عمران کیست که ۱۹روز است وضعیت ما را به هم ریخته و برادر رضایی اینجا برای من سلام رساند و از ما تقدیر کرد.

وی افزود: یکی از روز های عملیات کربلای ۵ سه نفرمان مجروح شدند و در همان لحظات که در فکر برگرداندن نیروهای زخمی بودیم ناگهان مشاهده کردیم از دور یک ماشین جیپ به سمت ما میآید، ابتدا فکر کردیم محاصره شدهایم و جیپ عراقی است که به سمت ما میآید، اما مشاهده کردیم که سردار محمد کوثری و دیگر بچههای لشکر حضرت محمد رسول الله(ص) هستند و به فضل خدا مجروحان را با کمک برادر کوثری به عقب منتقل کردیم.

این فرمانده دلاور لشکر پیروز ۲۵ کربلا گفت: ما حتی یک مشت خاک و یک پیاله آب هم به دشمن ندادیم و این افتخار بزرگی برای رزمندگان اسلام در حماسههای ۸ سال دفاع مقدس به حساب میآید.

وی همچنین در پایان خطاب به جوانان و نوجوانان کشور اظهار داشت: بنده کتاب دانشگاه جنگ جوانان دیروز به نام حاج عمران را به رشته تحریر درآوردهام و در آن اشاره کرده ام که دانشگاه جوانان دیروز با موانعی صعب العبور همچون میدان مین و سیم خاردار و کانال پرورش ماهی و دژ پنج ضلعی روبرو بودند اما امروز برای شما چیزی به نام صعب العبور وجود ندارد و باید به تولید علم و ثروت برای کشور تلاش بیشتری را به منصه ظهور برسانید و شهدا را از یاد نبرید که به قول شاعر:


خدا کند که شهیدانه اهل عشق شویم           که هرکه عشق نورزید کیفرش را دید


و اما یاور و همراه رهبر فرزانه انقلاب باشید و همواره از منویات پدرانه ایشان بهره کافی را ببرید، چرا که امام خمینی(ره) فرمودند: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد.

 

۱.قایق کوچک

۲.     سردار پاسدار مرتضی قربانی

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار