رمضان، ماه نزول قرآن، تورات، انجیل، زبور، مصحف ابراهیم و مصحف نوح

طبق تصریح بیشتر دانشمندان اهل سنت، بعثت پیامبر اکرم (ص) در این ماه انجام پذیرفته است. بر این اساس ماه رمضان می تواند به ماه بعثت نیز نام یابد.
کد خبر: ۱۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۸ - 17July 2013

رمضان، ماه نزول قرآن، تورات، انجیل، زبور، مصحف ابراهیم و مصحف نوح

خبرگزاری دفاع مقدس: خدواند متعال در آیه 185 سوره بقره می فرماید: «شهر رمضان الذی انزل فیه القران هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان فمن شهد منکم الشهر فلیصه ...» ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن برای هدایت بشر و راهنمایی و تشخیص حق از باطل نازل شده است . پس هر کس ماه رمضان را دریابد باید تمام آن ماه را روزه بدارد...

نه تنها قرآن در ماه رمضان فرو فرستاده شده است، بلکه کتب دیگر آسمانی نیز در این ماه نازل شده اند. امام صادق علیه السلام دراین باره می فرماید: "نزلت التوراه فی ست مضین من شهر رمضان ..." شش، دوازده و هجده روز از ماه رمضان گذشته بود که به ترتیب تورات، انجیل و زبور نازل شد و قرآن در شب قدر فرو فرستاده شد. علاوه بر آن مصحف ابراهیم و نوح و... در این ماه نازل شده است.

طبق تصریح بیشتر دانشمندان اهل سنت، بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این ماه انجام پذیرفته است. بر این اساس ماه رمضان می تواند به ماه بعثت نیز نام یابد. بر اساس نظر این گروه از دانشمندان، بعثت پیامبر در یکی از روزهای 17 و 18 و 24 صورت پذیرفت، اینان از یک سو چون بعثت را مقارن با نزول قرآن دانسته و از سوی دیگر و به تصریح خود قرآن، قرآن در ماه رمضان نازل شده است و نیز با استناد به برخی روایات، این رای را پذیرفته اند که مستندات آنها و دلایل مخالفان این نظریه و نظریات دیگر به ویژه در درسنامه علوم قرآنی آمده است.

 یکی دیگر از دلایل برتری ماه مبارک رمضان نسبت به دیگر ماه ها وجود شبهای قدر در این ماه است. شب قدر همان شبی است که طبق آیه قرآن از هزار ماه بهتر است و زمین از حضور ملائکه پر می شود. شب قدر قبل از بعثت پیامبراسلام صلی الله علیه و آله نیز وجود داشته و استمرار آن تا آخر الزمان مورد قبول اکثر قریب به اتفاق دانشمندان است.

طبق روایات غفران الهی درماه رمضان بیش از ماههای دیگر شامل حال بندگان می شود. رسول گرامی اسلام «ص» می فرمایند: "...در روز اول ماه رمضان دستهای شیاطین درغل و زنجیر است و در هر شب هفتاد هزار نفر آمرزیده می شوند. وقتی شب قدر شود خدا به اندازه ای که در ماه رجب و شعبان و رمضان تا آن زمان آمرزیده است، می آمرزد و بین مومن و برادرش دشمنی باقی نمی ماند...".

رسول گرامی اسلام (ص) در آخرین جمعه ماه شعبان خطبه ای خوانده اند  که در این خطبه به بهترین شکل عظمت رمضان را بیان کرده اند. بخشی از خطبه ایشان به این شرح است: "ای مردم! ماه خدا با برکت، آمرزش و رحمت به سوی شما رو آورده است. این ماه نزد خدا برترین ماه هاست. روزهای آن برتر از روزهای دیگر و شبهای آن بهترین شبها و لحظات و ساعات این ماه بهترین ساعات است.

ماهی است که به میهمانی خدا دعوت شده اید و از کسانی که مورد اکرام خدا هستند، می باشید. نفس های شما همچون تسبیح خدا، خوابتان چون عبادت، اعمالتان مقبول و دعایتان مستجاب است. بنابراین با نیتهای خالص و دلهای پاک از خداوند بخواهید تا شما را در روزه داشتن و تلاوت قرآن در این ماه توفیق دهد. چرا که بدبخت کسی است که از آمرزش الهی در این ماه بزرگ محروم گردد.

 با گرسنگی و تشنگی خویش در این ماه به یاد گرسنگی و تشنگی رستاخیز باشید، بر فقرا و بینوایان بخشش کنید، پیران خویش را گرامی دارید. به خردسالان رحمت آورید و پیوند خویشاوندی را محکم سازید.

زبان هایتان را از گناه بازدارید، چشمان خویش را از آنچه نگاه کردنش حلال نیست بپوشانید. گوشهای خویش را از آنچه شنیدنش حرام است، بازدارید. بر یتیمان شفقت و محبت کنید تا با یتیمان شما چنین کنند... از گناهانتان بسوی خدا توبه کنید، هنگام نماز دستهایتان را برای دعا به سوی خدا بلند کنید، مسلما وقت نماز بهترین ساعات است که خداوند با رحمت به بندگانش نگاه می کند. وقتی می خوانندش، آنها را اجابت می کند...

ای مردم جانهایتان مرهون اعمالتان است، پس آن را به وسیله استغفار آزاد کنید. پشتهایتان با گناه سنگین شده است، پس آن را با طول سجود خود سبک کنید. بدانید که خداوند به عزتش قسم یاد کرده که نمازگزاران و سجده  کنندگان را عذاب ندهد. روز رستاخیزی که مردم نزد پروردگار جهانیان قیام می کنند، هرگز به آنان آتش را نشان نمی دهد...

هر کس جلوی شر را بگیرد، روز قیامت خداوند غضبش را از او می پوشاند و کسی که یتیمی را اکرام کند، خداوند روز قیامت او را گرامی دارد و کسی که رحمتش را در  آن به دیگران برساند، خداوند روز قیامت رحمتش را به او می رساند و کسی که رحمتش را در این ماه قطع کند، خدا نیز رحمتش را در روز قیامت از او قطع کند.... و کسی که یک آیه از آیات قرآن را تلاوت کند، مانند اینست که اجر ختم قرآن را در غیر ماه رمضان برده باشد...

ای مردم در این ماه درهای بهشت بازست، پس از پروردگارتان بخواهید که آن را به روی شما نبندد و درهای دوزخ بسته است پس از پروردگارتان بخواهید که آن را به روی شما باز نکند. شیاطین در این ماه در غل و زنجیرند، از پروردگارتان بخواهید که آنان را بر شما مسلط نکند.....

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار