"اسیرکوچک"داستان اسارت خانواده‌ای را در زندان‌های عراق روایت می‌کند

خانواده رضازاده چهارصد روز را در اسارت گذراندند تا اینکه با توافق دو کشور ایران و عراق این خانواده به میهن اسلامی بازگشت.
کد خبر: ۱۳۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲ - 11March 2014

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، کتاب "اسیر کوچک" به خاطرات شفاهی غلامرضا رضازاده اختصاص دارد. رضازاده در این اثر چگونگی اسارت خود و خانوادهاش را در روزهای آغازین جنگ در مواجعه با نیروهای بعثی بازگو کرده است.

غلامرضا رضازاده متولد خرمشهر در روزهای آغازین جنگ تحمیلی در سن هشت سالگی به همراه خانوادهاش به اسارت نیروهای دشمن بعثی درآمده و مدت چهارصد روز را در اسارت گذراند تا اینکه با توافق دو کشور ایران و عراق به همراه خانواده اش به میهن اسلامی بازگشت.

این آزاده با تجاوز ارتش بعث عراق به شهر خرمشهر در آبان ماه ۱۳۵۹ به همراه خانواده خود به اسارت درمی آیند. پس از اسارت نیروهای دشمن آنان را به منطقه عسار در حومه بصره منتقل و در یک اطاق مدرسهای ساکن می نمایند.

پس از ۴۰ روز آنان را ابتدا به اردوگاه تنومه و سپس به اردوگاه های زیبر و موصل منتقل می کنند؛ این خانواده مدت ۴۰۰ روز را در اسارت سپری می کنند.

بعضی از موضوعات و حوادث مطرح شده در کتاب بدین شرح است:

شرح زندگی خانواده ها در اسارت، ضرب و شتم مردان، نحوه تغذیه، بازجویی و آمارگیری از خانواده های اسیر، تقاضای مردان برای جداسازی از زن ها، بهداشت و پوشاک خانواده ما، دیدار با نمایندگان صلیب سرخ، حمایت مادر از دختر بی پناه، دیدار با شهید تندگویان، پخش اخبار مهم رادیو بین اسرا، تهیه باتری برای رادیو، شکنجه برادر، مکاتبه با ایران، مصاحبه تلویزیونی، دیدار معاون نخست وزیر عراق طه یاسین رمضان از اردوگاه و گفتگو با غلامرضا رضازاده، زندان انفرادی، اجرای تئاتر، تبادل خانواده های اسیر با اسرای عراقی و ...

قسمت پایانی کتاب خاطرات غلامرضا رضازاده از دوران حضورش در جبهه های جنگ تحمیلی است.

کتاب «اسیر کوچک» در 135 صفحه و با شمارگان 2500جلد توسط سوره مهر به چاپ ششم رسیده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار