عاطفی در گفت و گو با خبرگزاری دفاع مقدس مطرح کرد

قرارگاه رسانه‌ای راهیان نور، گامی مهم در راستای ترویج فرهنگ دفاع مقدس

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور گفت: قرارگاه رسانه‌ای راهیان نور اولین حرکت منسجم و هوشمندانه رسانه‌ای در راستای ترویج و نشر فرهنگ دفاع مقدس است.
کد خبر: ۱۴۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰ - 30March 2014

قرارگاه رسانه‌ای راهیان نور، گامی مهم در راستای ترویج فرهنگ دفاع مقدس

محمود عاطفی، رئیس سازمان بسیج رسانه کشور در گفت و گو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار کرد: قرارگاه رسانه ای منطقه جنوب (راهیان نور) بر اساس مصوبه ستاد مرکزی راهیان نور توسط سازمان بسیج رسانه کشور در ایام عید امسال در شهر اهواز راه اندازی شد.

وی افزود: این قرارگاه رسانه ای در مراسمی با حضور حسام الدین آشنا به عنوان نماینده دولت در ستاد مرکزی راهیان نور و به نام خبرنگار شهید احمد رستگار فعالیت خود را آغاز کرد.

عاطفی در ارتباط با عملکرد این قرارگاه رسانه ای گفت: در طول عید، رسانه های استان علی رغم تعطیلی سالانه و رسمی که دارند به واسطه شروع فعالیت این قرارگاه فعال شدند و مشخصا چهار روزنامه محلی استان، امر پوشش اخبار و اطلاع رسانی برنامه ها و فعالیت های انجام گرفته در مناطق عملیاتی تحت بازدید عموم را بر عهده گرفتند.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور اهداف راه اندازی این قرارگاه رسانه ای را در سه محور تشریح کرد و افزود: اول اینکه این قرارگاه رسانه ای در طول سال با همکاری اهالی رسانه از سراسر کشور در قالب کاروان های رسانه ای راهیان نور فعالیت های خود را در امر پوشش برنامه های راهیان نور انجام خواهد داد.

وی محور دوم را اهمیت وجود یک مرکز تخصصی جهت آموزش های رسانه ای و خبرنگاری دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو رشته تخصصی پژوهشگری دفاع مقدس و رشته خبرنگاری بحران از رشته های اصلی است که توسط هیئت علمی بسیج رسانه ای کشور به تصویب رسیده و در سال جاری (1393) حدود 300 نفر از خبرنگاران رسانه ها را از سراسر کشور تحت پوشش قرار خواهیم داد.

عاطفی در تشریح محور سوم گفت: این حرکت به عنوان اولین حرکت ساماندهی شده در حوزه تخصصی روایتگری دفاع مقدس است که اصحاب رسانه در چارچوب آن بتوانند رسالت و وظیفه رسانه ای خود را به انجام برسانند.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور در ارتباط با بازتاب و برخورد مردم در مواجهه با این قرارگاه رسانه ای اظهار کرد: یکی از ویژگی های حضور مردم در مناطق عملیاتی راهیان نور و یادمان ها این است که بسیاری از بازدیدکنندگان از خانواده رزمندگان یا خود رزمندگان هستند که به این واسطه اطلاعات بسیار خوبی از این سرزمین ها دارند. این موجب می شود که حضور در این مناطق برای آنها تداعی خاطره و موجب تطبیق اطلاعات آنها با وقایع شود که فضای بسیار معنوی را ایجاد می کند و خود این فضا باعث نشر و گسترش فرهنگ دفاع  مقدس می شود.

عاطفی افزود: مردم در مراجعاتی که خبرنگاران به آنها داشته اند خودشان روایتگری دفاع مقدس می کنند. یعنی خبرنگاران ما در قرارگاه رسانه ای راهیان نور وقتی به مردم مراجعه می کنند روایتگری خود مردم را ثبت و ضبط می کنند، شاهدان عینی که در این سرزمین ها حضور داشته اند خاطرات خود یا خاطراتی که شنیده اند را بازگو می کنند که این کار جمع آوری خاطرات شفاهی و در هر دوره یک گنجینه ارزشمند برای نشر و گسترش وقایع و فرهنگ غنی دفاع مقدس است.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور در پاسخ به این سوال که فکر اولیه راه اندازی این قرارگاه رسانه ای از کجا نشات گرفت، عنوان کرد: گروه های تخصصی زیادی در ایام راهیان نور کاروان تشکیل می دادند و به این مناطق می رفتند، اهالی رسانه هم از یک مرکزیت و انسجام در بازتاب این برنامه ها برخوردار نبودند، بنابراین مقرر شد سازمان بسیج رسانه متولی این امر شود و در قالب کاروان رسانه راهیان نور، برنامه ریزی هایی را انجام دهد و امکان حضور اعضای رسانه و خانواده هایشان در مناطق عملیاتی راهیان نور و فعالیت های تخصصی و رسانه ای را در این مناطق فراهم کند.

وی در ادامه افزود: پیشنهادات مختلفی در این زمینه انجام گرفت و شورای سازمان بسیج رسانه کشور آنها را بررسی و به ستاد مرکزی راهیان نور ارائه داد و سردار دکتر کارگر در جلسه شورای مرکزی این پیشنهاد را مطرح کرد که به تصویب اعضاء رسید.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور در پایان در خصوص چشم انداز این قرارگاه رسانه ای گفت: من به آینده این حرکت بسیار امیدوار هستم. این اولین حرکت منسجم و هوشمندانه رسانه ای است برای اینکه بتوانیم تمامی کارکردهای رسانه ای را در خدمت ترویج و نشر فرهنگ دفاع مقدس قرار دهیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار