مصر پیشتاز کتب بیداری اسلامی

کارگروه بیداری اسلامی کتاب سال مقاومت بین الملل اسلامی-جایزه ادبی شهید آوینی، 45 کتاب منتخب این گروه را ارزیابی و کارشناسی می کند. محوریت بررسی در این آثار بیداری اسلامی است و کشور مصر آمار بیشترین کتاب های تالیفی این گروه را به خود اختصاص داده است. داوری این آثار پس از ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۱۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۸ - 28July 2013

مصر پیشتاز کتب بیداری اسلامی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، علی امینی، مسئول کار گروه بیداری اسلامی گفت: اکنون در گروه بیداری اسلامی نزدیک به 45 اثر مرحله ارزیابی و کارشناسی اولیه آثار را سپری می کنند. کارشناسی این کتاب ها تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد و پس از آن آثار منتخب به مرحله داوری راه می یابند.

وی بررسی این آثار را بر عهده چهار داور عنوان کرد و افزود: بیداری اسلامی به صورت کلی محور اصلی بررسی آثار در این گروه است. اما در پاره ای موارد کتاب های دیده شده اند که تنها به بیداری اسلامی در یک کشور اشاره دارند مانند بیداری اسلامی در مصر یا بیداری اسلامی در تونس.

امینی افزود: در این کتاب ها دیدگاه متفاوت نویسندگان به بیداری اسلامی کاملا بارز است. زیرا مولفان با ورود به این مباحث تهدیدات، فرصت ها، ظرفیت های جهان اسلام برای مقابله با غرب و نیز مبارزه با استکبار جهانی را مطرح می کنند.

وی بیشترین آثار پرداخته شده به موضوع بیداری اسلامی در این گروه را ویژه کشور مصر دانست و گفت: مصر بزرگترین و سیاسی ترین کشور جهان عرب است و سبقه تاریخی بیشتری نسبت به دیگر کشور های مهم جهان عرب مانند عربستان و یمن دارد. به دلیل همین اهمیت نویسندگان در آثار خود بیشتر کشور مصر را محور مطالعه قرار داده اند و تاثیر تحولات مصر را بر دیگر کشورهای عربی بررسی کرده اند. مولفان همچنین  در بررسی آثار ریشه بیداری اسلامی در جهان را تحت تاثیر نهضت امام خمینی (ره) و اندیشه های ایشان می دادند.

امینی افزود: پس از برسی کلی آثار مشخص شد آثار تالیفی بیشترین تعداد کتاب این گروه را تشکیل می دهند و کمتر کتابی با نگاه پژوهشی نوشته شده است.

انتخاب کتاب سال مقاومت بین الملل اسلامی- جایزه ادبی شهید آوینی، مهر ماه سال جاری در تهران به کار خود پایان می دهد.

نظر شما
پربیننده ها